Za Oceanem nowa Toyota RAV4 wejdzie do sprzedaży jeszcze w tym roku, w Europie na rynkową premierę poczekam do 2019 r. Jednak japoński SUV już teraz przyjechał na Stary Kontynent z okazji Salonu Motoryzacyjnego w Paryżu.
Wraz z nową generacją Toyota RAV4 przesiadła się na płytę podłogową TNGA. My w Europie znamy tę konstrukcję z nowego Priusa i bardzo popularnego w Polsce crossovera C-HR. Nowa Toyota RAV4 korzysta z TNGA K, którą współdzieli z Toyotą Avalon oraz Toyotą Camry (ta również niedługo trafi do Europy). TNGA oznacza obniżony środek ciężkości, lepsze prowadzenie i dużo większą sztywność całego auta.
Nowa Toyota RAV4 jest krótsza od poprzedniczki o 5 mm (ma 4600 mm długości), szersza o 10 mm (1885 mm) i niższa o 10 mm (1650 mm). Nowe RAV4 ma zaoferować więcej miejsca w środku dla pasażerów. Dzięki zastosowaniu płaskiej podłogi na całej długości przestrzeni bagażowej, która wzrosła o 60 mm, udało się poprawić jej funkcjonalność i uzyskać największą pojemność w klasie. Teraz jest ona aż o 79 l większa niż w poprzednim modelu.
Wnętrze zostało bardzo mocno odświeżone. Rozpoznamy w nim Toyotę, ale Japończycy znacząco je zmodernizowali. Podczas prezentacji podkreślano dbałość o szczegóły i wykorzystanie materiałów wysokiej jakości, ale to ocenimy dopiero po pierwszym kontakcie z modelem. Na zdjęciach kabina nowego RAV4 robi bardzo dobre wrażenie.
Duży ekran dotykowy (dostępny w rozmiarze 7 lub 8 cali) umieszczono wysoko, a na konsoli centralnej zostawiono sporo przydatnych przełączników i przycisków. Wielu producentów z uporem maniaka przenosi obsługę wszystkiego do systemu multimedialnego, ale znacznie wygodniejszym rozwiązaniem jest kompromis i pozostawienie kilku najważniejszych fizycznych przycisków.
Sam system multimedialny to nowość. Za nagłośnienie wnętrza RAV4 dba firma JBL.
Każda Toyota RAV4 będzie wyposażona w 8 poduszek powietrznych i pakiet Toyota Safety Sense. W jego skład wejdą m.in.: system awaryjnego hamowania i zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych, adaptacyjne reflektory, system rozpoznający znaki drogowe, asystent utrzymania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat i system ostrzegający o wyjechaniu z pasa ruchu z funkcją automatycznej korekty.
Ciekawostką jest wirtualne lusterko wsteczne. Może być wykorzystywane jako zwyczajne, elektrochromatyczne, samościemniające się lusterko wsteczne, bezpośrednio pokazujące widok za autem lub jako cyfrowy monitor o znacznie szerszym polu widzenia.
Maksymalna moc napędu hybrydowego z silnikiem 2,5 l wynosi 218 KM (160 kW) dla wersji z przednim napędem oraz 222 KM (163 kW) z napędem AWD. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu RAV4 z elektrycznym systemem AWD tylko 8,1 s. Średnie zużycia paliwa ma wynosić ok. 4,5 l/100 km, a emisja CO2 to 102 g/km. Dla kierowcy nowy napęd ma oznaczać płynniejsze, szybsze i bardziej liniowe przyspieszanie oraz niższe spalanie przy wyższych prędkościach jazdy.
W nowym RAV4 Toyota wprowadza usprawnienia w technologii napędu na wszystkie koła, by zapewnić lepsze przyspieszenie oraz większe możliwości i kontrolę we wszelkich warunkach drogowych.
Oprócz napędu hybrydowego, dostępna będzie także wersja z silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 l, łączona z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.