Polska branża moto w rozkwicie. Eksportujemy najwięcej w historii, kupujemy rekordowe liczby nowych aut

- Eksport branży moto w lutym był najwyższy w historii przemysłu motoryzacyjnego w Polsce - wylicza firma analityczna AutomotiveSuplliers. Wyniki z kraju też napawają optymizmem

Ubiegły rok był rekordowy pod względem wartości eksportu przemysłu motoryzacyjnego. Jego wartość osiągnęła nienotowaną wcześniej wartość 23 mld euro. A w tym roku ma być jeszcze lepiej, na co wskazują pierwsze miesiące. W lutym br. eksport wyniósł 2,17 mld zł, czyli o 9,2 proc. więcej niż przed rokiem. To rekordowa miesięczna wartość w historii branży moto w Polsce.

Polska częściami stoi

W pierwszej dziesiątce krajów, do których eksportujemy najwięcej, aż w 7 przypadkach zanotowano wzrosty. Co najważniejsze, wyraźnie lepszy wynik niż w rekordowym ubiegłym roku odnotowano w przypadku Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi są odbiorcami prawie 30 proc. (29,45 proc.) naszego eksportu. W tym roku jego wartość wzrosła względem 2016 roku aż o 9 proc.

Polska branża motoryzacyjna stoi przede wszystkim częściami. W lutym tego roku stanowiły one 42,5 proc. wartości eksportu. Za nimi znalazły się samochody osobowe (29, 11 proc.), samochody ciężarowe (11,77 proc.). 16,63 proc. stanowią elementy zakwalifikowane jako "inne".

AutomotiveSuppliers prognozuje, że w całym 2017 roku eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski przekroczy po raz pierwszy w historii wartość ponad 25,5 mld euro.

Spada import samochodów używanych, rośnie sprzedaż nowych aut z salonów

Po rekordowym 2016 roku pod względem liczby sprowadzonych do Polski samochodów używanych (Rekordowy import samochodów używanych. 500+ i zmiana akcyzy zrobiły swoje) nastąpił czas przestoju. Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców analizowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w kwietniu import używanych samochodów o DMC do 3,5 tony wyniósł 75 954 sztuki, o 12,7 proc. mniej niż w roku ubiegłym. Wynik skumulowany dla całego roku to 295 341 sztuk, czyli o 7,8 proc. mniej niż w 2016 roku. Niestety w parze ze spadkiem liczby sprowadzanych aut nie idzie malejący wiek importowanych pojazdów. Wręcz przeciwnie - średni wiek auta z importu wynosi 11 lat i 5 miesięcy (o miesiąc więcej niż przed rokiem).

Podczas gdy handlarze zajmujący się sprowadzaniem aut używanych nie biją rekordów, dilerzy oferujący nowe auta przeżywają prawdziwą hossę. W kwietniu Polacy zarejestrowali 39,5 tys. nowych samochodów. To wynik o ponad 14 proc. lepszy niż przed rokiem i najlepszy kwiecień od 17 lat. I to pomimo tego, że kwiecień 2017 miał o dwa dni robocze mniej niż ten ubiegłoroczny. Łącznie od stycznia do kwietnia br. sprzedaż nowych aut w Polsce wzrosła o prawie 19 proc. Na taki stan rzeczy wpływ mają wzrosty sprzedaży przede wszystkim u klientów firmowych, którzy rejestrują już ponad 70 proc. nowych samochodów w Polsce.

Hossa na rynku motoryzacyjnym trwa w najlepsze. Prognozy wskazują, że na razie nic jej nie zatrzyma.

Więcej o: