- Import 81 926 aut we wrześniu oznacza wzrost o 15,6 proc. w porównaniu do ubiegłego roku i o 0,2 proc. w porównaniu do sierpnia bieżącego roku. Skumulowany wynik po trzech kwartałach wynosi 690 924 sztuki, tj. o 15 proc. więcej niż w roku ubiegłym - czytamy w raporcie opracowanym przez IBRM Samar.
W sumie w trzech kwartałach Polacy sprowadzili 690 924 samochodów (+15 proc. względem ubiegłego roku). W tym roku importujemy miesięcznie średnio 10 tys. aut więcej niż rok temu. Samar prognozuje, że w tym roku sprowadzimy 915 tys. aut.
Wraz z rosnącymi liczbami importu rośnie też wiek sprowadzanych aut. Rekordowy był pod tym względem lipiec 2004 roku - wówczas średni wiek wynosił 12 lat. W tym roku średnia wynosi 11 lat i 9 miesięcy, czyli o 9 miesięcy więcej niż rok temu. Eksperci są zdania, że do końca roku może paść niechlubny rekord - średnia przekroczy 12 lat. Samochody w wieku powyżej 10 lat mają w tym roku już 63,3 proc. udziału w imporcie.
- Wiek sprowadzanych aut jest bezpośrednio powiązany z silnikami w jakie są wyposażone. W tym przypadku również padł kolejny rekord. W ostatnim miesiącu udział diesla wyniósł 40 proc., najniżej w historii. Średni wiek samochodu z silnikiem napędzanym olejem napędowym wynosi 10 lat i 1 miesiąc. Statystyki zawyżają więc silniki benzynowe, dla których średni wiek to 13 lat - informuje Samar.
W rankingu najczęściej sprowadzanych modeli od lat nie zachodzą większe zmiany, ale we wrześniu wydarzyło się coś ciekawego. Sprowadzany głównie z silnikami Diesla Volkswagen Passat stracił na opadającym trendzie silników wysokoprężnych, ustępując trzecie miejsce Oplowi Astrze.
Źródło danych: IBRM Samar