Niestety, jak pokazuje przykra rzeczywistość, szyberdachy w samochodach sprzed kilkunastu - kilkudziesięciu lat okazują się dużo trwalsze i prostsze w naprawie, niż we współczesnych pojazdach. Okno dachowe jest bardzo popularną opcją także dziś i to niezależnie od segmentu. Dzięki niemu do kabiny wpada zdecydowanie więcej dziennego światła, o przyjemności jaką daje wiatr we włosach nie wspominając. Po latach normalnej eksploatacji pojawiają się jednak problemy z działaniem mechanizmu, a także ze szczelnością. Usunięcie usterki nie jest ani proste ani tanie, nawet w kilkunastoletnim samochodzie. Co gorsza, domowymi metodami nie będziemy w stanie nic zdziałać - możemy jedynie pogorszyć sytuację.
Dopóki wszystko na pozór działa poprawnie, nikt nie interesuje się działaniem, a tym bardziej konserwacją szyberdachu - niektórzy kierowcy jedynie smarują uszczelki lub widoczne elementy mechanizmu. Żadne z tych działań nie wpływa na wydłużenie życia tego elementu. Kupując używany samochód pamiętajmy, że jego wiek ani przebieg nie mają większego wpływu na stopień zużycia. Użytkownicy zgodnie zgłaszają szereg typowych usterek związanych z oknem dachowym. Wielu kierowców uskarża się na piszczący w czasie pracy mechanizm, lub co gorsza to, że się zacina podczas otwierania lub zamykania. Niestety, to nie koniec atrakcji zapewnianych przez uszkodzony szyberdach. Kłopoty z mechanizmem wpływają także na szczelność dachu - nie zamyka się dokładnie, nie tworzy jednolitej powierzchni z dachem - w efekcie do wnętrza może przedostawać się woda. Wbrew pozorom, stare, sparciałe nawet uszczelki nie są przyczyną przecieków. Mechanizm szyberdachu osadzony jest bowiem w szczelnej wannie - jeśli woda przedostanie się przez otwarty szyberdach, lub nieszczelną uszczelkę, musi spłynąć wprost do odpływów. Dzięki temu woda nie ma szans dostać się do wnętrza. Problem zaczyna się po latach, gdy zapchają się odpływy techniczne, wówczas mogą pojawić się przecieki do wnętrza, bądź zalewanie mechanizmu i jego korozję.
Zdaniem specjalistów, najwięcej trudności sprawiają rozbudowane, segmentowe szyberdachy spotykane między innymi w Fiacie Stilo i Mercedesie klasy A pierwszej generacji. W ich przypadku wyzwaniem nie jest brak dostępu do części zamiennych, lecz ich zaporowa cena - zestaw naprawczy kosztuje oszałamiające 10-15 tysięcy złotych. Jedynym rozsądnym sposobem okazuje się dorabianie każdej niezbędnej części w przysłowiowym garażu i znalezienie odpowiedniego fachowca. W tym temacie z pomocą przychodzą fora internetowe i doświadczenia innych użytkowników.
Zdecydowana większość napraw - niezależnie od ich skali, zaczyna się od demontażu całego mechanizmu szyberdachu. Tylko w ten sposób specjalista jest w stanie trafnie zdiagnozować problem. Demontaż to także niezwykle trudny proces. Brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w kilka chwil zakończy się uszkodzeniem mechanicznym. Zmagania z usuwaniem jakichkolwiek przecieków zaczyna się od przedmuchania kompresorem odpływów - w ten sposób pozbędziemy się zanieczyszczeń. Zacinający się szyberdach nie zacznie działać po nasmarowaniu widocznych jego elementów. Wbrew powszechnej opinii, dobrym źródłem części zamiennych nie są portale aukcyjne i sklepy z używanymi podzespołami. Bardzo często w czasie demontażu dochodzi do zniszczeń. Dokupienie nowych, drobnych elementów bywa kosztowne - prowadnice potrafią kosztować około 1500 złotych za sztukę.
Wielu kierowców kwestię cieknącego szyberdachu rozwiązuje z pomocą kleju - zaklejają uszczelkę na stałe. Doczyszczenie śladów kleju jest niezwykle trudne. Znacznie lepiej jako doraźny środek sprawdzi się taśma klejąca. Wbrew pozorom, z pomocą nie przyjdzie nam także ASO - serwisanci często mylnie diagnozują problem i windują niepotrzebnie koszty naprawy. Wyjątkiem jest wymiana zniszczonej szyby - jej wymiana jest dosyć prosta. W pozostałych sytuacjach lepiej oddajmy samochód w ręce wyspecjalizowanego, polecanego warsztatu. Wprawny fachowiec nie tylko zna zasadę działania szyberdachu, ale przede wszystkim wie gdzie szukać i jak dorabiać brakujące części. Pamiętajmy, że interwencja specjalisty nie jest ostatecznością - nawet zatrzymanie się mechanizmu to doskonały sygnał do wizyty u fachowca. Rozmontowanie, konserwacja i usunięcie usterki okazuje się o wiele mniej czasochłonne i mniej kosztowne, jeśli nikt inny nie próbował domowych napraw - w przeciwnym razie mogą pojawić się komplikacje. Cena naprawy szyberdachu uzależniona jest od ilości wymienianych, dorabianych części i rzecz jasna czasu naprawy. Rachunek na kilkaset złotych dostaniemy za standardowy demontaż, czyszczenie, konserwację mechanizmu i ponowny montaż.
Usterka szyberdachu, podobnie jak innych elementów samochodu, powinna być możliwie szybko usunięta. Odwlekanie w czasie niezbędnej interwencji fachowca oznaczać będzie tylko większy zakres napraw oraz wyższe koszty. W przypadku dostania się wody do środka, problemy posypią się lawinowo, a w skrajnej sytuacji skutecznie unieruchomią auto.
ZOBACZ TAKŻE: