Aktualizacja CEPiK-u. Od niej będzie zależeć wjazd autem do miasta. Co się zmienia?

Już od poniedziałku 21 sierpnia będą mogli sprawdzić dane dotyczące ich auta pochodzące z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dostępne są w aplikacji mObywatel. Są o tyle ważne, że od ich poprawności zależeć będzie, czy wjedziemy do stref czystego transportu.

Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Od 21 sierpnia w CEPiK-u zaczęły pojawiać się dane dotyczące normy emisji spalin Euro, jakie spełnia nasz pojazd. Ich pojawienie się w systemie wymusiła ustawa o Strefach Czystego Transportu. To spore ułatwienie również dla posiadaczy auta z rynku wtórnego.

Zobacz wideo Range Rover - auto ze szlacheckimi korzeniami? Sprawdzamy!

Przypomnijmy, czym jest Strefa Czystego Transportu. To wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się jedynie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Powstają w Europie w celu poprawy jakości powietrza na terenie miast oraz dbania o zdrowie mieszkańców. Na kontynencie funkcjonuje ponad 320 takich stref, a przyszłym roku dołączą do nich tereny Krakowa, a następnie Warszawy.

Ostatni krok przed wprowadzeniem. Dostęp do kluczowych informacji

Załatano właśnie ostatnią dziurę informacyjną, niezbędną do wprowadzenia takich stref na terenie Polski. Już 1 lipca 2024 r. taki obszar obejmie Kraków, a Warszawa ma podobne plany. Konieczne było uregulowanie zasad, na jakich wjedziemy tam autem. Kluczowy czynnik stanowi norma spalania Euro. 

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało nowelizację, która pozwoli uzupełnić Centralną Ewidencję Pojazdów o wspomnianą informację dla wszystkich samochodów. Dotychczas system zbierał dane dopiero od 2017 r. i tylko w przypadku pierwszej rejestracji pojazdu. 

Dane dotyczące emisji Euro znajdziemy w aplikacji mObywatel oraz e-usłudze historiapojazdu.gov.pl. Jednocześnie zainteresowani nabyciem auta z rynku wtórnego będą mogli sprawdzić informacje i upewnić się, czy będą upoważnieni do wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Zdarzają się sytuacje, że auta z jednego rocznika mogą mieć różne normy mimo wykorzystania tego samego paliwa. Teraz unikniemy przykrej sytuacji i dokładnie zrewidujemy te dane. Do 30 września 2023 r. każdy właściciel pojazdu powinien mieć komplet informacji.

Sprawdź dane. Lepiej uniknąć „przykrej" niespodzianki

Specjalny algorytm uzupełni brakujące informacje. Poprzez systemową analizę danych sam „znajdzie" normę silnika pojazdu. Długa ścieżka weryfikacji minimalizuje szansę na ewentualną pomyłkę. Gdyby jednak taka nastąpiła, oczywiście warto zgłosić ją do urzędu. Wówczas zostaną naniesione poprawki do systemu.

Plany samorządowe dot. Strefy Czystego Powietrza w Krakowie wystartują już za rok, 1 lipca. Pierwszy etap, trwający do 2026 r. obejmie całe miasto i będzie zależał od ostatniej rejestracji pojazdu. Auta zarejestrowane po raz ostatni do 1 marca 2023 będą musiały spełniać co najmniej normę Euro 1 w przypadku silnika benzynowego i Euro 2, dotyczącej diesli.

Dla aut zarejestrowanych ostatnio po 1 marca 2023 r. normą graniczną będzie Euro 3 dla pojazdów benzynowych i Euro 5 dla silników wysokoprężnych.

Aktywiści organizacji Rodzice dla Klimatu i CleanCities pikietują pod ratuszem w sprawie Stref czystego transportu w stolicy. Warszawa, 21 marca 2023 r.
Aktywiści organizacji Rodzice dla Klimatu i CleanCities pikietują pod ratuszem w sprawie Stref czystego transportu w stolicy. Warszawa, 21 marca 2023 r. Fot. Dawid Żuchowicz / Agencja Wyborcza.pl

Plany wprowadzenia stref ma również Warszawa, ale obejmą one jedynie część miasta. Tam jednak obowiązywać będą już inne normy.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Więcej o: