Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Od 21 sierpnia w CEPiK-u zaczęły pojawiać się dane dotyczące normy emisji spalin Euro, jakie spełnia nasz pojazd. Ich pojawienie się w systemie wymusiła ustawa o Strefach Czystego Transportu. To spore ułatwienie również dla posiadaczy auta z rynku wtórnego.
Przypomnijmy, czym jest Strefa Czystego Transportu. To wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się jedynie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Powstają w Europie w celu poprawy jakości powietrza na terenie miast oraz dbania o zdrowie mieszkańców. Na kontynencie funkcjonuje ponad 320 takich stref, a przyszłym roku dołączą do nich tereny Krakowa, a następnie Warszawy.
Załatano właśnie ostatnią dziurę informacyjną, niezbędną do wprowadzenia takich stref na terenie Polski. Już 1 lipca 2024 r. taki obszar obejmie Kraków, a Warszawa ma podobne plany. Konieczne było uregulowanie zasad, na jakich wjedziemy tam autem. Kluczowy czynnik stanowi norma spalania Euro.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało nowelizację, która pozwoli uzupełnić Centralną Ewidencję Pojazdów o wspomnianą informację dla wszystkich samochodów. Dotychczas system zbierał dane dopiero od 2017 r. i tylko w przypadku pierwszej rejestracji pojazdu.
Dane dotyczące emisji Euro znajdziemy w aplikacji mObywatel oraz e-usłudze historiapojazdu.gov.pl. Jednocześnie zainteresowani nabyciem auta z rynku wtórnego będą mogli sprawdzić informacje i upewnić się, czy będą upoważnieni do wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Zdarzają się sytuacje, że auta z jednego rocznika mogą mieć różne normy mimo wykorzystania tego samego paliwa. Teraz unikniemy przykrej sytuacji i dokładnie zrewidujemy te dane. Do 30 września 2023 r. każdy właściciel pojazdu powinien mieć komplet informacji.
Specjalny algorytm uzupełni brakujące informacje. Poprzez systemową analizę danych sam „znajdzie" normę silnika pojazdu. Długa ścieżka weryfikacji minimalizuje szansę na ewentualną pomyłkę. Gdyby jednak taka nastąpiła, oczywiście warto zgłosić ją do urzędu. Wówczas zostaną naniesione poprawki do systemu.
Plany samorządowe dot. Strefy Czystego Powietrza w Krakowie wystartują już za rok, 1 lipca. Pierwszy etap, trwający do 2026 r. obejmie całe miasto i będzie zależał od ostatniej rejestracji pojazdu. Auta zarejestrowane po raz ostatni do 1 marca 2023 będą musiały spełniać co najmniej normę Euro 1 w przypadku silnika benzynowego i Euro 2, dotyczącej diesli.
Dla aut zarejestrowanych ostatnio po 1 marca 2023 r. normą graniczną będzie Euro 3 dla pojazdów benzynowych i Euro 5 dla silników wysokoprężnych.
Plany wprowadzenia stref ma również Warszawa, ale obejmą one jedynie część miasta. Tam jednak obowiązywać będą już inne normy.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji