Do oferty polskich dealerów Mercedes-Benz trafił długo wyczekiwany model AMG C 43 4MATIC. Napędza go dwulitrowy silnik o oznaczeniu M139l, który został doładowany elektryczną turbosprężarką. Jest to również pierwsza tak doładowana, seryjnie produkowana jednostka na świecie.
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Fot. Mercedes-Benz
Warto pochylić się nad samą budową tak skonstruowanej turbiny. Wałek turbiny, który umiejscowiony jest pomiędzy kołem turbiny od strony wydechu, a kołem kompresji po stronie dolotu, został zespolony z niewielkim, ok. czterocentymetrowym, elektrycznym silnikiem zasilanym przez 48-woltową pokładową instalację elektryczną.
Sterowana elektronicznie jednostka napędza wałek turbosprężarki, jednocześnie wprawiając w ruch koło kompresji - wszystko zanim spaliny przejmą domyślnie rolę napędu sprężarki.
Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca ma do dyspozycji większy moment obrotowy przy niskich obrotach, a silnik zyskuje większą elastyczność i dynamikę. Po zdjęciu nogi z pedału gazu, turbo nadal utrzymuje ciśnienie doładowania.
Taką technologię wykorzystuje od lat zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.
Oprócz elektrycznej turbosprężarki samochód został wyposażony także w inne poprawiające wrażenia z jazdy rozwiązania. Są to między innymi tylna skrętna oś, stały napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC, kierujący moment obrotowy zwłaszcza na tylną oś (stosunek 31:69), skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym, a także zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia.
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Fot. Mercedes-Benz
Oprócz podrasowania technicznego, spece z AMG postarali się również o odpowiednie modyfikacje nadwozia. W oczy rzuca się przede wszystkim tył pojazdu - potężne, poczwórne końcówki wydechu, dyfuzor oraz umieszczone po obu stronach wyloty powietrza.
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Fot. Mercedes-Benz
Wnętrze od razu zdradza z jakim pojazdem mamy do czynienia. Charakterystyczna, obszyta skórą nappa sportowa kierownica AMG, półkubełkowe fotele oraz karbonowe dodatki to nieodłączne elementy samochodów z Affalterbach.
Silnik M139l o pojemności zaledwie dwóch litrów generuje 404 KM i 500 Nm momentu obrotowego. W przypadku sedana, pozwala to na osiągnięcie "setki" w 4,6 sek., natomiast z nadwoziem kombi czas sprintu wydłuży się o 0,1 sek.
Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Jeżeli jednak wydaje się to za mało, za kwotę 9949 zł klienci mogą dokupić opcjonalny pakiet kierowcy AMG, który zwiększa limit do 265 km/h.
W Polsce model oferowany jest w cenie od 354 500 zł za sedana, z kolei ceny kombi startują od 361 200 zł. Za tą cenę w standardzie otrzymujemy pakiet Premium obejmujący m.in. reflektory DIGITAL LIGHT, pakiet parkowania z zestawem kamer 360°, nawigację MBUX Premium, asystenta martwego pola, elektrycznie regulowane przednie fotele z pamięcią ustawień, podgrzewane przednie siedzenia, dostęp bezkluczykowy KEYLESS-GO czy rozszerzoną rzeczywistość dla systemu MBUX.