Jeśli do 18 października nie wpłyną odwołania do decyzji GDDKiA, podpisanie umowy na realizację trasy prawdopodobnie dojdzie do skutku w grudniu br. To kolejna z inwestycji w ciągu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami.
Trasa o długości 2,3 km będzie północnym obejściem miejscowości. Wybudowana zostanie już po nowym śladzie jako jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu. Inwestycja obejmie budowę drogi dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony/oś, przebudowę istniejącego odcinka DK78 na długości ponad 1,2 km oraz budowę jezdni dodatkowych dla obsługi przyległego terenu. Powstanie również rondo.
Jak informują drogowcy, do najważniejszych obiektów inżynierskich, które powstaną w ramach inwestycji, należą wiadukt nad drogą wojewódzką nr 794, most nad rzeką Krztynia wraz ze szlakiem migracji zwierząt oraz przejścia dla zwierząt dużych i małych nad DK78. Powstaną także drogi dojazdowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, obustronne zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica stanowi część budowy DK78 na odcinku Siewierz – Szczekociny, obejmującego obwodnice miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny. Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy poza miejscowość, tym samym poprawi bezpieczeństwo mieszkańców. Po jej oddaniu do ruchu poprawi się przepustowość odcinka oraz skróci czas przejazdu z aglomeracji śląskiej w kierunku Kielc.
Zmniejszeniu ulegnie udział w ruchu pojazdów ciężkich w miejscowościach, a tym samym obniży się emisja szkodliwych substancji dla środowiska. Poprawi to komfort życia osób mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej DK78. Realizacja inwestycji wynika również z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony/oś oraz poprawy stanu technicznego jezdni drogi. Obecnie zużycie drogi osiągnęło poziom, w którym doraźne naprawy nie mają już najmniejszego sensu.