Via Baltica oficjalnie otwarta! Droga powstała w ekspresowym tempie

Wtorek 1 października to oficjalne otwarcie całej trasy Via Baltica. Drogowcy otworzyli pierwszą jezdnię obwodnicy Łomży - ostatni odcinek trasy S61 w ramach projektu Via Baltica. Nowy odcinek odciąży centrum Łomży od uciążliwego tranzytu, szczególnie w kierunku granicy z Litwą i stolicy Polski, Warszawy.

Możemy w końcu to zakomunikować. Obwodnica Łomży, której odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno mierzy 12,9 km, została oddana kierowcom do użytku, choć na razie tylko z jedną jezdnią. Tymczasowa organizacja ruchu na jednej nitce pozwala na poruszanie się w obu kierunkach, z ograniczeniem prędkości do 80 km/h oraz zakazem wyprzedzania. Pomimo tego, z nowej trasy mogą korzystać także ciężkie pojazdy, co znacząco usprawni ruch tranzytowy, wyprowadzając go z centrum miasta.

Decyzja o uruchomieniu jednej jezdni była kluczowa, ponieważ dane Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021 wskazują, że odcinkiem drogi krajowej DK61 między granicami Łomży a miejscowością Kisielnica przejeżdżało średnio 14 400 pojazdów dziennie. Nowa obwodnica pozwoli na znaczne zmniejszenie natężenia ruchu w mieście i poprawę komfortu życia mieszkańców.

Najdłuższy most w województwie

Jednym z najbardziej imponujących elementów nowej trasy jest most o długości 1205 metrów, który stanowi niemal 10 proc. całej długości obwodnicy. Jest to najdłuższy most w województwie podlaskim, który przebiega nad doliną rzeki Narwi, zapewniając bezkolizyjne połączenie drogi ekspresowej z otaczającą infrastrukturą. Co istotne, pod mostem przewidziano miejsce na przejście dla zwierząt oraz lokalne drogi gminy Piątnica.

Obecnie ruch odbywa się po zachodniej nitce mostu, podczas gdy prawa, wschodnia jezdnia, nadal jest w budowie. Cały projekt zostanie zakończony w trzecim kwartale 2025 roku.

Historia budowy z trudnościami

Budowa obwodnicy Łomży miała burzliwą historię. Początkowo prace prowadziła włoska firma TOTO, która po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w listopadzie 2020 r., nie rozpoczęła faktycznych robót. W efekcie, GDDKiA w maju 2021 r. odstąpiła od umowy, a po nowym przetargu, w grudniu 2021 r., wyłoniono konsorcjum NDI. Niestety, kolejne problemy z realizacją zmusiły inwestora do unieważnienia wyboru i rozpoczęcia procedury przetargowej od nowa. Ostatecznie, 23 marca 2022 r., wybrano ofertę firmy Intercor, która po spełnieniu wszystkich warunków przetargowych podpisała kontrakt na dokończenie budowy za kwotę ponad 713 mln zł.

Całkowite zakończenie budowy w 2025 roku

Choć dziś oddano do użytku tylko jedną jezdnię, docelowo obwodnica Łomży będzie miała dwie pełne nitki, każda z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym. Przewiduje się także budowę dodatkowego odcinka drogi krajowej nr 64 o długości niemal 7 km, który połączy węzeł Łomża Północ z miejscowością Elżbiecin. Na tym odcinku powstaną nowe rondo na skrzyżowaniu z DK61 oraz kolejne na skrzyżowaniu z DK64.

Droga ekspresowa Via Baltica, której Łomża jest ważnym elementem, odgrywa kluczową rolę w międzynarodowym ruchu tranzytowym między Polską a krajami bałtyckimi. Pełne zakończenie budowy obwodnicy Łomży w 2025 roku znacząco poprawi płynność ruchu na tym ważnym szlaku oraz odciąży lokalne drogi, zapewniając wygodniejsze połączenie między Warszawą a północno-wschodnią częścią kraju.

Zobacz wideo

Historia budowy Via Baltica (S61)

  • 19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia DK61, długość 6,5 km) oddana do użytku. Druga jezdnia oddana wraz z odcinkiem S61 Kolno - Stawiski 9 sierpnia 2021 r.
  • 7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do Suwałk.
  • 13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia DK61, długość 8 km) oddana do ruchu. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.
  • 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oddana do ruchu (12,8 km).
  • 14 lipca 2021 roku – odcinek Śniadowo - węzeł Łomża Południe oddany do użytku (17 km).
  • 9 sierpnia 2021 roku – odcinki Kolno - Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski - Szczuczyn (18 km) udostępnione kierowcom.
  • 31 grudnia 2021 roku – odcinek Wysokie - Raczki (20,2 km) oddany do użytku.
  • 13 września 2022 roku – odcinek Szczuczyn - Ełk Południe (23,3 km) oddany do ruchu.
  • 22 grudnia 2022 roku – odcinek Suwałki - Budzisko (24 km) oddany do ruchu.
  • 2 czerwca 2023 roku – odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód (7,3 km) oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód.
  • 12 sierpnia 2023 roku – odcinek Ełk Południe - Kalinowo (19,5 km) oddany do użytku.
  • 13 października 2023 roku – odcinek Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km) oddany do ruchu.
  • 30 września 2024 roku – udostępnienie do ruchu jednej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km).
Więcej o: