Odcinek Świnoujście – Troszyn to najdalej na północ wysunięta część trasy S3, która biegnie wzdłuż zachodniej granicy Polski i połączy porty morskie w Świnoujściu oraz Szczecinie z granicą czeską w Lubawce. Całkowity koszt realizacji tego fragmentu wynosi ponad 1,75 mld zł, z czego kwalifikowane wydatki przekraczają 891 mln zł. Zyskała znaczące wsparcie finansowe dzięki dofinansowaniu w wysokości ponad 757 mln zł ze środków unijnych. Fundusze te pochodzą z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).
Długość odcinka Świnoujście – Troszyn wynosi 32,9 km i jest on częścią sieci bazowej TEN-T (Transeuropejskie Korytarze Transportowe). Trasa przebiega przez teren województwa zachodniopomorskiego, obejmując miasta i gminy takie jak Świnoujście, Międzyzdroje oraz Wolin. Projekt jest realizowany w systemie „Projektuj i Buduj", co oznacza, że wykonawcy odpowiadają zarówno za projektowanie, jak i realizację prac.
Budowa podzielona jest na dwa odcinki realizacyjne:
Zakończenie prac na tym odcinku S3 jest planowane na IV kwartał 2024 roku. Po oddaniu do użytku obu odcinków, droga ekspresowa S3 będzie w pełni ukończona, co oznacza powstanie 470-kilometrowej trasy łączącej Świnoujście z czeską granicą. Przewiduje się, że przejazd całą trasą od Świnoujścia do Lubawki będzie możliwy w około 4 godziny.
Realizacja tego odcinka S3 obejmuje budowę siedmiu węzłów drogowych, w tym w Świnoujściu, Międzyzdrojach, Wolinie oraz Dargobądzu. Dodatkowo powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w Dargobądzu, obiekty inżynierskie takie jak mosty, wiadukty i przepusty, a także drogi lokalne, które będą obsługiwać tereny przyległe.
Prace obejmują także modernizację istniejącej infrastruktury drogowej, w tym przebudowę dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które krzyżują się z nową trasą. Zostaną również zainstalowane systemy odprowadzania wód deszczowych, oświetlenie drogowe, a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak bariery energochłonne i ogrodzenia.
Ostatni odcinek drogi S3 ma ogromne znaczenie dla poprawy infrastruktury transportowej Polski, szczególnie w regionach przygranicznych. Dzięki tej inwestycji Świnoujście i Szczecin będą lepiej skomunikowane z południem Polski i Czechami. Ukończenie tego odcinka znacznie ułatwi transport towarów z portów morskich oraz usprawni przepływ ruchu turystycznego.
Realizacja drogi S3 stanowi kluczowy element europejskiej sieci transportowej, która zintegrowana jest z międzynarodowymi korytarzami TEN-T. Zakończenie budowy w Polsce w połączeniu z czeską autostradą D11 stworzy dogodne połączenie komunikacyjne, które ułatwi podróż zarówno do Czech, jak i do stolicy - Pragi.