Najpiękniejsza "eska" prawie gotowa. Będzie można z niej podziwiać Karkonosze i Śnieżkę

Budowano ją blisko sześć lat, konieczne było wydrążenie tunelu w górze, ale widoki będą tam wyjątkowe. Dobiega końca budowa drogi ekspresowej S3 - okrzykniętej jedną z najładniejszych tras w Polsce. Pojedziemy nią jeszcze w lipcu.

Oficjalnie odcinek S3 Bolków-Kamienna Góra miał być gotowy 12 lipca, czyli w najbliższy piątek. To jednak się nie uda, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że trasa będzie gotowa jeszcze w tym miesiącu. Aktualnie trasa jest już gotowa, a na placu budowy trwają odbiory techniczne i prace kosmetyczne. To ostatni brakujący odcinek dolnośląskiej S3, który domknie całą drogę ekspresową w regionie.

Droga S3 Bolków-Kamienna Góra będzie wyjątkowo widowiskowa

Warto było czekać, bo droga zarówno przyspieszy podróż Polaków na południe Europy, jak i zapewni piękne doznania estetyczne. Trasa S3 na tym odcinku będzie przebiegać w okolicach jednego z najpiękniejszych pasm górskich nie tylko Polski, lecz także tej części Europy, czyli Karkonoszy. Co więcej, podczas podróży z Bolkowa do Kamiennej Góry będzie można podziwiać majestatyczną Śnieżkę.

Oprócz wyjątkowych krajobrazów na trasie będziemy także mieli dwa tunele, w tym najdłuższy pozamiejski tunel dwunawowy w Polsce. Przeprawa ma długość 2,3 kilometra i przebija się przez skały Sudetów. Prace rozpoczęto w grudniu 2020 roku i zakończono w lutym 2022 roku. Zastosowano nową austriacką metodę tunelowania (NATM). Do drążenia tunelu użyto specjalistycznych maszyn wiertniczych Jumbo Drill, które pozwoliły na precyzyjne umieszczenie materiałów wybuchowych w skale. Wywożone po eksplozjach skały wykorzystano do budowy nasypów drogowych. Tunel łączy miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice, znajdujące się na Pogórzu Wałbrzyskim.

Drugi tunel wykonano już w odmiennej technologi odkrywkowej. Znajduje się on w pobliżu miejscowości Gostków i ma długość około 320 metrów. Cały odcinek drogi ekspresowej wyposażony jest w dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a standardowe ograniczenie prędkości wynosi 120 km/h, z obniżeniem do 80 km/h w tunelach. Na trasie planowany jest odcinkowy pomiar prędkości.

Ponadto na tym stosunkowo niewielkim fragmencie trasy S3 wybudowano aż jedenaście wiaduktów, w tym jeden o długości ponad 700 metrów. To wszystko na odcinku zaledwie 16 kilometrów. Trudno się dziwić, że budowa tego fragmentu S3 była sporym wyzwaniem inżynieryjnym dla wykonawcy.

Zobacz wideo

Droga S3 ma połączyć Skandynawię z Grecją

Otwierany odcinek S3 Bolków-Kamienna Góra jest częścią ważnego korytarza komunikacyjnego, który łączy polskie porty z Europą Środkową i Południową. W przyszłości, po ukończeniu wszystkich planowanych odcinków, S3 stanie się integralną częścią szlaku drogowego łączącego Szwecję z Grecją, pod warunkiem ukończenia brakujących odcinków po stronie czeskiej. W Polsce trasa S3 będzie w pełni ukończona po zakończeniu prac na odcinkach w pobliżu Świnoujścia, co jest planowane jeszcze w tym roku.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.