Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Pierwszymi krokami w realizacji inwestycji drogowej są opracowanie i zatwierdzenie Programu Inwestycji, dokumentu określającego m. in. lokalizację, zakres, założenia, harmonogram, procedury, celowość i koszty inwestycji. Muszą uwzględniać one dostosowanie nośności drogi ekspresowej do nośności 11,5 t/oś i parametrów geometrycznych trasy do wymaganych dla drogi ekspresowej.
S1 na odcinku Dąbrowa Górnicza-Lędzin powstanie w przekroju 2x2 z zapewnieniem rezerwy na format 2x3. Ale co one właściwie oznaczają. Pierwsza z cyfr określa liczbę jezdni poprowadzonych na konkretnym fragmencie trasy. Oznacza to, że jest ona dwukierunkowa. Druga wartość dotyczy natomiast liczby pasów dla każdej z jezdni.
Jak łatwo wywnioskować, pierwszy z przekrojów dotyczyć będzie dwukierunkowej jezdni z dwoma pasami dla każdej z nich. Podczas opracowywania projektu, często uwzględnia się zmienne, które mogą wystąpić w niedalekiej przyszłości — tzn. konieczność zwiększenia przepustowości na drodze. W tym celu zostawia się miejsce na rezerwę, aby poszerzyć drogę o dodatkowe pasy ruchu.
Taką możliwość dla wspomnianego odcinka wyniki raportu GPR 2020, które potwierdziły ponadstandardowy wzrost ruchu wokół planowanej trasy. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad (GDDKiA) zostawia sobie furtkę do ewentualnych korekt w projekcie i zakłada następujące plany:
Na etapie wykonywania Koncepcji programowej budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej, wykonano w 2018 r. prognozy i analizy ruchu. Wyniki wskazywały, że średni dobowy ruch dla:
Choć budowa tego odcinka to póki co daleka melodia przyszłości, to GDDKiA pokazuje, na podstawie jakich założeń wytycza nitki przyszłych tras. Wraz z następnymi latami prowadzone będą kolejne pomiary w okolicy poprowadzonej trasy, które wskażą optymalną liczbę pasów dla każdej z jezdni. Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Katowice