Siedziałem w nowym elektrycznym Suzuki eVitara. Jest tak dobre, że lubi je nawet Toyota

Pierwszy elektryczny SUV Suzuki eVitara to początek nowej ery dla japońskiego koncernu. Obejrzałem go ze wszystkich stron na światowej premierze i jestem pod dużym wrażeniem. Największy koncern motoryzacyjny świata również.

Suzuki jest znane z niezawodnych, ale dość konwencjonalnych samochodów. To się może zmienić dzięki nowej eVitarze, która prezentuje się na wskroś nowocześnie. Samochód jest na tyle atrakcyjny pod względem technicznych, że oprócz Suzuki trafi również do europejskiej gamy Toyoty. Od pewnego czasu Suzuki sprzedaje kilka modeli tej marki we własnych wersjach. Teraz role się odwrócą. Suzuki wraz z Daihatsu opracowało nową platformę Heartect-e zaprojektowaną dla elektrycznych aut. Powstał na niej nowy model Suzuki eVitara. To pierwszy elektryczny samochód tej marki, przeznaczony m.in. dla Europejczyków. Może być wyposażony w napęd na obie osie i ma sobie dobrze radzić w terenie. Jego projekt jest tak dobry, że swoją wersję tego auta zaoferuje również Toyota.

Zobacz wideo Europejskie premiery Toyoty. Toyota Urban SUV Concept. Elektryczny rywal Yarisa Cross

Suzuki eVitara to najnowocześniejszy model tej marki, jaki kiedykolwiek widziałem

Miałem okazję dokładnie obejrzeć pierwszego elektryka Suzuki, który wyglądem nawiązuje do koncepcyjnego modelu eVX zaprezentowanego przed rokiem na wystawie Tokyo Mobility Show. To dobra wiadomość, bo samochód studyjny wyglądał atrakcyjnie i w przypadku produkcyjnego modelu to się nie zmieniło. Sylwetka eVitary jest zwarta, dynamiczna i nowoczesna. Nowe auto ma kompaktowe rozmiary, ale dzięki dużemu rozstawowi osi jego wnętrze jest przestronne, a to dopiero początek jego potencjalnych zalet.

Co wiemy o nowym modelu Suzuki eVitara? Całkiem sporo, mimo że samochód trafi do sprzedaży dopiero w 2025 roku. Długość nadwozia tego kompaktowego elektryka to 427,5 cm, ale jego rozstaw osi mierzy aż 270 cm. Samochód ma 180 cm szerokości, 163,5 cm wysokości, a masę własną udało się utrzymać na rozsądny, jak na elektryczne auto poziomie 1,7-1,9 tony. Skąd takie różnice? W sprzedaży będą aż trzy wersje tego modelu, różniące się pojemnością baterii, mocą i napędem na jedną lub dwie osie.

Suzuki eVitara
Suzuki eVitara fot. Szymon Jasina

Suzuki zastosowało akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4) o poj. 49 kWh lub 61 kWh. Najlżejsza odmiana ma mniejszą baterię, napęd na przednią oś z silnikiem o mocy 144 KM. Następna wersja również z przednim napędem będzie wyposażona w elektryczny motor o mocy 174 KM i większy akumulator. Na czele gamy stoi odmiana z dwoma silnikami (po jednym na oś) o systemowej mocy 184 KM. To właśnie ona ma udźwignąć ciężar legendarnej nazwy Vitara. Nieduże zwisy nadwozia, prześwit o wielkości co najmniej 180 mm i efektywny napęd ALLGRIP-e z funkcją kierowania momentu obrotowego na koła o lepszej trakcji, mają zapewnić jej dobre własności terenowe.

Jak prezentuje się nowe Suzuki eVitara na żywo? Miałem okazję to zbadać

Tyle danych technicznych. Miałem okazję obejrzeć nowy model ze wszystkich stron i posiedzieć w środku. Robi dobre i nowoczesne wrażenie. Sylwetka samochodu na żywo wygląda atrakcyjnie, a wnętrze jest przestronne, porządnie wykonane i ciekawie zaprojektowane. Dominuje w nim duży podwójny ekran, oraz typowo japoński praktyczny styl, który stawia przede wszystkim na ergonomię. Dlatego oprócz wyświetlaczy nie zabrakło w nim też fizycznych przycisków i pokręteł. Czy w trakcie krótkich oględzin nowej eVitary zdążyłem znaleźć jakieś wady? Tak, ale tylko dwie. Tworzywa sztuczne użyte do wykonania deski rozdzielczej są twarde i po części błyszczące, a bagażnik ma niezbyt dużą pojemność. Za to pod jego podłogą kryje się dodatkowy, spory schowek.

Nowoczesny elektryczny SUV naprawdę może być nowym otwarciem dla marki, która zmotoryzowała wiele krajów rozwijających się i Polskę B, ale wciąż nie należy do pierwszej ligi samochodowych producentów. Suzuki eVitara ma być początkiem zmiany w kierunku nowoczesności. Zawsze zastanawiałem się jak to możliwe, że ten sam koncern projektuje jedne z najbardziej imponujących motocykli świata i wyjątkowo skromne samochody. Nowe Suzuki eVitara może to zmienić.

eVitara to nasz pierwszy BEV, którego opracowaniu poświęciliśmy wiele sił i środków, żeby dla naszych klientów stworzyć łatwy w obsłudze samochód. W zależności od wymagań i rynkowej specyfiki chcemy oferować klientom pojazdy typu BEV, hybrydy oraz auta napędzane CNG. Wprowadzenie Modelu eVitara to znaczący krok na drodze do obniżenia poziomu CO2. Będziemy nadal rozwijać ofertę i proponować nowe rozwiązania BEV dopasowane do różnych wymagań, które łączy wspólny mianownik – neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla

- tak mówi o Suzuki eVitara prezes koncernu Toshihiro Suzuki.

Kiedy nowe Suzuki eVitara pojawi się w Polsce. Jakie będą jego ceny?

Pierwszy elektryk Suzuki dla Europy będzie wytwarzany w Indiach w zakładach w stanie Gudżarat, poczynając od wiosny 2025 roku. Taka lokalizacja fabryki wraz z zastosowaną chemią LiFePO w akumulatorach trakcyjnych ma pozwolić utrzymać cenę tego modelu na rozsądnym i konkurencyjnym poziomie. Czy to nowe Suzuki eVitara ma szansę poradzić sobie z groźną konkurencją w segmencie kompaktowych elektryków na młodym, ale wymagającym rynku? Przekonamy się o tym w przyszłym roku, kiedy poznamy jego ceny.

Suzuki eVitara
Suzuki eVitara fot. ŁK
Więcej o: