Gesty motocyklistów. Czy wiesz, co oznaczają?

Dziś zajmiemy się słownikiem motocyklowym. Czy kierowcy samochodów wiedzą, co oznaczają gesty pokazywane dłonią przez kierujących jednośladami? Oto tłumaczenia dla najpopularniejszych sygnałów.

Świat motoryzacyjny to świat komunikacji pozawerbalnej. Kierowcy samochodów wykorzystują do tego celu głównie oświetlenie pojazdów. Motocykliści mają nieco łatwiej. Bo wiele komunikatów mogą przekazać za pomocą gestu ręki lub dłoni. Tylko jak je rozkodować?

Zobacz wideo Jazda motocyklem na jednym kole zakończona bolesną przewrotką

Pukanie w kask i LwG. Te gesty motocyklistów dotyczą m.in. kierowców aut

Gesty motocyklistów można podzielić przede wszystkim na dwa bloki. Pierwszym blokiem są komunikaty, które dotyczą innych kierowców jednośladów, w tym tych jadących w kolumnie. Drugim blokiem są sygnały, które odczytać powinni wszyscy.

Zacznijmy zatem od sygnałów uniwersalnych. Kierujący samochodami mogą zwrócić uwagę m.in. na:

  • pukanie w kask – w ten sposób motocyklista nie chce nikogo obrazić, a ostrzega przed patrolem policji, który właśnie dostrzegł.
  • lewą rękę na chwilę uniesioną do góry – to pozdrowienie motocyklisty i legendarny już gest LwG.
  • wyprostowaną rękę – oznacza ona sygnalizowanie skrętu w lewo.
  • ugiętą rękę w łokciu i dłoń zaciśniętą w pięść skierowaną do góry – oznacza ona sygnalizowanie skrętu w prawo.
  • zdjęcie nogi z podnóżka – to podziękowanie dla innego kierującego.
  • wyprostowaną rękę i dłoń, która otwiera się i zamyka – to informacja o kierunkowskazie – albo jego braku, albo niepotrzebnie pracującym migaczu.
  • ugiętą rękę i otwartą dłoń skierowaną do dołu – to informacja mówiąca o konieczności zatrzymania się.
  • wyprostowaną rękę opuszczaną do dołu – to informacja mówiąca o konieczności zredukowania prędkości.
  • wyprostowaną rękę skierowaną do dołu z wyciągniętym palcem wskazującym – to komunikat mówiący "uważaj!".

Motocykliści mają też wewnętrzny slang gestów dłonią

Motocykliści mają również szereg sygnałów, którymi wymieniają się informacjami między sobą. Szczególnie w momencie, w którym poruszają się w kolumnie. Tu warto zwrócić uwagę na:

  • wyprostowaną rękę skierowaną do góry i otwartą dłoń – motocyklista mówi w ten sposób "jedź za mną".
  • wyprostowaną rękę i dłoń z wyciągniętym palcem wskazującym skierowanym do dołu, która wykonuje ruch do przodu – to oznacza "ty prowadzisz".
  • wyprostowaną rękę i dłoń z wyciągniętym palcem wskazującym skierowanym do góry, która wykonuje ruch do przodu – to oznacza "zjedź na pobocze".
  • poklepywanie baku lub ramy motocykla – to informacja o konieczności wykonania przerwy w jeździe.
  • wyprostowaną rękę skierowaną do góry i wyciągnięciu jednego lub dwóch palców – jeden oznacza jazdę w jednej, a dwa w dwóch kolumnach.

Czemu motocykliści wykonują gesty tylko lewą dłonią?

W tym punkcie pewna ciekawostka. Wszystkie powyższe gesty motocyklista powinien wykonać lewą dłonią. Czemu akurat lewą? Prawa dłoń trzyma bowiem gaz oraz czuwa nad hamulcem. Nie należy jej zatem odrywać od kierownicy. To mogłoby stworzyć zagrożenie dla motocyklisty. Jeżeli chodzi o samo stosowanie, coraz rzadsze stają się gesty wewnętrznej komunikacji między kierującymi jednośladami. A decyduje o tym fakt, że dziś większość z nich i tak korzysta z interkomów i bluetoothów. Mogą się zatem porozumiewać słowami, a nie gestami podczas jazdy w kolumnie.

Więcej o: