Nie każdy może jechać e-hulajnogą w 2023 r. Są też mandaty i nowe przepisy [Lista]

Miejski środek transportu? To coraz częściej nie autobus czy rower, a właśnie elektryczna hulajnoga. Jeszcze kilka lat temu urządzenia były wyjęte spod przepisów. Dziś już nie są. Jakie obowiązki dotyczą osób korzystających z nich? Sprawdźmy.

O miejskich sposobach na transport opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Przed majem 2021 roku sytuacja prawna z hulajnogami elektrycznymi była dość skomplikowana. Przepisy nie znały takiego pojęcia. Skutek? Hulajnoga i jej kierujący byli traktowani jak... pieszy. Paradoksalna sytuacja musiała się kiedyś skończyć. Dokładnie 20 maja 2021 roku zaczęły obowiązywać przepisy, które dostrzegły elektryczne środki transportu. Ujęcie ich w prawie, musiało także oznaczać określenie zasad ich eksploatacji i zakazów. Co wolno, a czego nie wolno kierującemu hulajnogą elektryczną?

Zobacz wideo To nie USA, to autostrada A4. Pościg za kierowcą, który ukradł alkohol. I nie tylko pił

Czym jest hulajnoga elektryczna? Przepisy mają definicję

Na początek usystematyzujmy wiedzę. Przepisy (a konkretnie art. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym) rozróżniają trzy pojęcia. Mowa o:

  • hulajnodze elektrycznej – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
  • urządzeniu transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
  • urządzeniu wspomagającym ruch – urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny przeznaczone do poruszania się w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni (np. rolki, wrotki, deskorolka).

Uprawnienia do kierowania hulajnogą elektryczną, UTO i UWR

Już powyższe definicje zdradzają pierwszą zasadę użytkowania hulajnóg, UTO i UWR. Mowa o fakcie, że pojazdem takim podróżować może tylko kierujący. Nie może zabierać na pokład pasażerów. Co z uprawnieniami do kierowania? Te są konieczne w przypadku dwóch pierwszych typów pojazdów.

  • Kierujący hulajnogą elektryczną lub UTO potrzebuje dowodu osobistego, ewentualnie karty rowerowej lub prawa jazdy kat. AM, A1, B1 lub T w sytuacji, w której ma mniej niż 18 i więcej niż 10 lat. Poniżej 10. roku życia pojazdami takimi można jeździć jedynie w strefie zamieszkania pod opieką dorosłego.
  • W przypadku urządzeń wspomagających ruch nie są konieczne żadne uprawnienia. Nie ma też żadnych ograniczeń wiekowych.

W tym punkcie kluczowa jest jeszcze jedna rzecz. Choć hulajnoga, UTO i UWR są nazywane pojazdami, nie ma konieczności ich rejestrowania czy wykupywania dla nich polisy OC. Przy czym warto zaznaczyć, że zakup ubezpieczenia może nie być złym pomysłem (ale OC w życiu prywatnym). Gdyby kierujący np. uszkodził zaparkowany samochód, nie będzie musiał go naprawiać z własnej kieszeni. Koszty pokryje ubezpieczyciel.

Czy hulajnogą elektryczną można jeździć po chodniku?

Jednym z głównych powodów, dla których systematyzowanie jazdy hulajnogą elektryczną stało się konieczne, była jazda urządzeniem po chodnikach. To tworzyło realne zagrożenie dla pieszych. Co potwierdzała seria wypadków, w tym tragicznych. Ustawodawca ustalił kilka reguł. A te mówią wyraźnie, że co do zasady kierujący hulajnogą elektryczną powinien jechać po jezdni (gdy dopuszczona prędkość pojazdów nie przekracza 30 km/h) lub ścieżce dla rowerzystów.

Jazda chodnikiem jest możliwa wtedy, gdy ciąg dla pieszych znajduje się przy drodze z wyższym limitem prędkości, a do tego w okolicy nie ma ścieżki dla rowerzystów. Możliwość pojawia się również w razie złych warunków atmosferycznych, a w tym opadów deszczu czy śniegu. Kierujący hulajnogą jadąc po chodniku, powinien jechać z prędkością zbliżoną do tempa pieszych, a do tego musi ustępować pieszym pierwszeństwa i nie może tamować ich ruchu.

Obowiązkowe wyposażenie hulajnogi elektrycznej, UTO i UWR

Przepisy bywają momentami mocno szczegółowe. Nie inaczej jest także i w tym przypadku. Lista obowiązkowego wyposażenia miejskich środków transportu osobistego jest precyzyjnie dookreślona. I jak się zapewne domyślacie, szczególnie długa okazuje się w przypadku hulajnogi elektrycznej. Tego typu pojazd musi posiadać:

  • z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
  • z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
  • z boku – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy białej lub żółtej samochodowej, widoczne po obu stronach,
  • co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
  • w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

W przypadku urządzenia transportu osobistego konieczne są dwa pierwsze wymogi. Urządzeń wspomagających ruch nie dotyczy natomiast żadna standaryzacja w kwestii obowiązkowego wyposażenia. Obowiązkowe wyposażenie jest kluczowe przede wszystkim podczas jazdy w nocy. Tu liczą się nie tylko odblaski, ale i światła pozycyjne. W razie usterki jednego z nich kierujący może zostać ukarany mandatem karnym. Ten na mocy art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń sięgnie kwoty wynoszącej od 20 do 3000 zł.

Mandaty dla kierujących hulajnogami elektrycznymi

Są zasady, jest też możliwość ich złamania. A to prowadzi nas do kolejnego bloku, a więc mandatów czekających na kierujących hulajnogami elektrycznymi, UTO i urządzeniami wspomagającymi ruch. Karę można otrzymać za:

  • Naruszenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – mandat 100 zł,
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną korzystającego z drogi dla rowerów i pieszych – mandat 100 zł,
  • Nieopuszczenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną śluzy rowerowej, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem lp. 132 – mandat 50 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przepisów o korzystaniu z chodnika lub drogi dla pieszych – mandat 200 zł
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystającego z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych, obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, nieutrudnienia ruchu pieszemu – mandat 300 zł.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.