Trwa właśnie budowa kolejnego odcinka na trasie rowerowej VeloSkawa. Fragment liczy 20 km i został poprowadzony na wałach Wisły i Skawy. Jego cel jest jeden: połączenie Podolsza z Łączanami. Będzie to już trzeci odcinek trasy rowerowej znanej pod nazwą VeloSkawa.
Prace na odcinku Podolsze - Łączany już trwają. Powinny się zakończyć w lutym, ale niestety dopiero 2026 r. Bo choć na części szlaku pojawił się już asfalt, a stan prac wydaje się zaawansowany, serwis wadowiceonline.pl wskazuje, że nadal na budowie zostało wiele zadań do wykonania. Przykład trudniejszych obiektów dotyczy konieczności postawienia przepustu w Miejscu i długiej na 14 m kładki nad Potokiem Spytkowickim. Budowa 20-kilometrowego fragmentu VeloSkawa nie jest tania. Firma IGEOS P&P z Bochni wyceniła swoje prace w sumie na 17 mln zł. Roboty wystartowały zaraz po podpisaniu umowy, a konkretnie w październiku 2024 r.
Na drodze VeloSkawa gotowy jest już odcinek w obrębie Wadowic oraz od Wadowic do zapory Świnnej Porębie. W sumie fragmenty te liczą 6 km. Aktualnie w budowie znajdują się w sumie 42 km tego szlaku rowerowego. Nowa trasa w Małopolsce po ukończeniu będzie liczyć w sumie 126 km. Będzie prowadzić wspólnie z Wiślaną Trasą Rowerową od Suchej Beskidzkiej aż do miejscowości Hutki. Ma przebiegać przez takie powiaty, jak: suski, wadowicki, oświęcimski, chrzanowski i olkuski. Jej walory widokowe mają docenić nie tylko lokalni mieszkańcy, ale przede wszystkim turyści i fani jazdy na rowerze.
Długość szlaku rowerowego wynosząca aż 126 km robi wrażenie. Wbrew pozorom jednak nie będzie najdłuższą drogą rowerową w naszym kraju. Ten status ciągle zachowa Green Velo. Trasa ta liczy łącznie ponad 2 tys. km, ciągnie się przez pięć województw i ma aż 228 Miejsc Obsługi Rowerzystów. Jest jeszcze trasa Velo Baltica, która liczy z kolei 540 km i została poprowadzona malowniczym wybrzeżem Morza Bałtyckiego. Rozpoczyna się w Świnoujściu, a kończy w Elblągu.