Jakie auta importują z Polski Ukraińcy? W czołówce jeden koncern

Polska przez kilka miesięcy była głównym źródłem importu używanych aut na Ukrainę. W okresie tzw. zerowej odprawy celnej na wschód wyeksportowano blisko 100 tys. używanych aut. Jakie model cieszyły się największą popularnością?

Od kwietni do lipca 2022 roku, czyli w czasie, kiedy na Ukrainie zniesiono cło na importowane samochody używane, a Polska stała się głównym dostawcą pojazdów z drugiej ręki dla ukraińskich rodzin. Instytut IBRM Samar sprawdził, które modele cieszyły się największym powodzeniem. 

Aby ocenić realną wielkość polsko-ukraińskiego rynku motoryzacyjnego, eksperci instytutu porównali mocno niedoszacowane polskie dane dotyczące samochodów wyrejestrowanych w związku z eksportem za granicę z ukraińskimi danymi dotyczącymi odprawy celnej. Co ciekawe w okresie tzw. zerowej odprawy celnej w Polsce było prawie 5 razy mniej takich operacji, w porównaniu z danymi ukraińskich służb celnych dotyczących samochodów, gdzie Polska była wskazana jako kraj importu.  

Zobacz wideo

Z czego to wynika? Według ekspertów Samar różnica wynika z prostego faktu. Wiele z aut, któe ttrafiły w tym czasie do Ukrainy, to samochody sprowadzone z zachodu przez Polaków, ale nie zarejestrowane jeszcze nad Wisłą. 

Jakie samochodu Ukraińcy sprowadzają z Polski? 

Okazuj się, że gusta Ukraińców są zbliżone do polskich. Po analizie aut wyrejestrowanych w Polsce i ukraińskich danych celnych widać wyraźnie, że największym zainteresowaniem cieszyły się modele z grupy Volkswagena. Najwięcej było Volkswagenów Passatów i Golfów, a najniższe miejsce na podium zajęła Skoda Octavia.   

Oto pełna lista najczęściej eksportowanych na Ukrainę modeli, wraz z wiekiem i średnią wartością celną: 

  1. Volkswagen Passat — 6533 sztuki, średnia wartość celna 1472 USD, średni rok produkcji 2005 
  2. Volkswagen Golf — 4720 sztuk, średnia wartość celna 1146 USD, średni rok produkcji 2003 
  3. Skoda Octavia — 3606 sztuk, średnia wartość celna 1690 USD, średni rok produkcji 2006  
  4. Audi A4 — 2969 sztuk, średnia wartość celna 1783 USD, średni rok produkcji 2004 
  5. Renault Scenic — 2703 sztuki, średnia wartość celna 1267 USD, średni rok produkcji 2006 
  6. Renault Megane — 2566 sztuk, średnia wartość celna 1363 USD, średni rok produkcji 2006  
  7. Opel Astra — 2512 sztuk, średnia wartość celna 1344 USD, średnia rok produkcji 2006  
  8. Opel Zafira — 2343 sztuki, średnia wartość celna 1433 USD, średni rok produkcji 2006  
  9. Ford Focus — 2306 sztuk, średnia wartość celna 1398 USD, średni rok produkcji 2007 
  10. BMW serii 3 — 2216 sztuk, średnia wartość celna 1703 USD, średni rok produkcji 2003 
  11. Volkswagen Touran — 2130 sztuk, średnia wartość celna 1856 USD, średni rok produkcji 2006 
  12. Audi A6 — 2095 sztuk, średnia wartość celna 2393 USD, średni rok produkcji 2005 
  13. Toyota Avensis — 1599 sztuk, średnia wartość celna 1874 USD, średni rok produkcji 2005 
  14. Skoda Fabia — 1417 sztuk, średnia wartość celna 1213 USD, średni rok produkcji 2006  
  15. Opel Vectra — 1406 sztuk, średnia wartość celna 1274 USD, średni rok produkcji 2005 

Po przywróceniu odprawy celnej import znacznie zmalał - według danych Instytutu Samar, aż 26-kronie. Zmienił się też mocno ranking najczęściej importowanych z polski modeli. Co ciekawe w pierwszej dziesiątce znalazł się też elektryk – Nissan Leaf. Pierwszą trójkę stanowią teraz: Volkswagen Golf, Renault Megane i Skoda Octavia. 

Oto Top 15 używanych samochodów wyeksportowanych z Polski na Ukrainę w okresie lipiec-wrzesień, po anulowaniu „zerowej" odprawy celnej, wygląda tak: 

  1. Volkswagen Golf — 444 sztuki, średnia wartość celna 1108 USD, średni rok produkcji 2007 
  2. Renault Megane — 366 sztuk, średnia wartość celna 1681 USD, średni rok produkcji 2010  
  3. Skoda Octavia — 318 sztuk, średnia wartość celna 1775 USD, średni rok produkcji 2009 
  4. Volkswagen Passat — 292 sztuki, średnia wartość celna 2440 USD, średni rok produkcji 2010 
  5. Renault Scenic — 263 sztuki, średnia wartość celna 1225 USD, średni rok produkcji 2008 
  6. Nissan Leaf — 191 sztuk, średnia wartość celna 9537 USD, średni rok produkcji 2015 
  7. Volkswagen Touran — 132 sztuki, średnia wartość celna 1704 USD, średni rok produkcji 2007 
  8. Skoda Fabia — 130 sztuk, średnia wartość celna 921 USD, średnia rok produkcji 2007 
  9. Ford Focus — 126 sztuk, średnia wartość celna 1669 USD, średni rok produkcji 2009 
  10. Renault ZOE — 124 sztuki, średnia wartość celna 9 294 USD, średni rok produkcji 2016 
  11. Opel Zafira — 121 sztuk, średnia wartość celna 1351 USD, średnia rok produkcji 2007 
  12. Opel Astra — 116 sztuk, średnia wartość celna 997 USD, średni rok produkcji 2006 
  13. Nissan Qashqai — 89 sztuk, średnia wartość celna 3536 USD, średni rok produkcji 2010 
  14. Audi A4 — 77 sztuk, średnia wartość celna 1639 USD, średni rok produkcji 2004 
  15. Dacia Logan — 74 sztuki, średnia wartość celna 1.020 USD, średni rok produkcji 2009 

Źródło: IBMR Samar 

Więcej o: