Łukasz Zadworny, dyrektor marki Volkswagen w Polsce. "Chcemy dostarczać zaawansowane technologie"

Łukasz Zadworny jest dyrektorem marki Volkswagen w Polsce. Za sprawą nowych elektrycznych modeli ID niemiecka firma przeżywa teraz gorący okres. Z okazji premiery pierwszego SUV-a coupe na prąd, Volkswagena ID.5 pytamy szefa marki o plany na przyszły rok.

Dlaczego traktujecie klienta jak przysłowiowego osiołka? Nie chodzi mi o to, aby kogokolwiek obrażać. Po prostu oferta samochodów elektrycznych Volkswagena staje się tak szeroka, że coraz trudniej wybrać odpowiedni model. Co radzicie klientom, którzy nie potrafią tego zrobić?

Nie mam dobrych wieści dla osób, które już w tej chwili nie wiedzą który z modeli ID wybrać. Kolejne lata będą przynosić następne premiery, w przyszłym roku wprowadzimy choćby długo wyczekiwanego elektrycznego "ogórka", czyli ID.BUZZ. A tak całkiem serio: wprowadzanie nowych elektryków i redukowanie liczby modeli spalinowych to trend, który będzie widoczny w naszej ofercie w najbliższych latach. Do 2035 roku zamierzamy zaprzestać oferowania modeli spalinowych w Europie, więc to naturalna konsekwencja tej decyzji.

Oglądałem Volkswagena ID.5 na żywo i wygląda naprawdę atrakcyjnie z każdej strony. Chcecie odebrać klientów markom premium?

Na pewno klienci naszej marki jak i osoby zaznajomione z naszą ofertą wiedzą, że chcemy dostarczać zaawansowane technologie. Takie rozwiązania jak np. wirtualny wyświetlacz head-up przed wprowadzeniem go do ID.3 nigdy nie były oferowane w tym segmencie. Nie jest jednak tak, że za cel obieramy sobie "podebranie" określonego typu klientów markom, oferującym znacznie droższe samochody. Jestem zdania, że pojęcie premium w kontekście motoryzacji w dużej mierze uległo redefinicji. Dziś osoba wybierająca Volkswagena może liczyć na to, że nasze samochody oferują dostęp do rozwiązań, które jeszcze kilka lat temu wydawały się być melodią odległej przyszłości.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 fot. VW

Volkswagen ID.5 ma wyposażenie, którego w tej chwili próżno szukać w starszych modelach z serii ID: ładowanie z mocą 135 kW, nowy system operacyjny i więcej funkcji autonomicznych. Czy trafią również do modeli ID.3 oraz ID.4?

Tak, zakładamy kolejne aktualizacje naszych modeli ID i plan zakłada m.in. umożliwienie ładowania z większą mocą także ID.3 czy ID.4. Nasze zdalne aktualizacje to niezwykle ważny element strategii ACCELERATE, w ramach której marka poza skupieniem swoich wysiłków na rozwoju na płaszczyźnie elektromobilności, dąży też do przemiany w dostawcę mobilności zorientowanego na oprogramowanie. Co ważne, bezprzewodowe aktualizacje (obejmujące nie tylko działanie systemu infotainment, ale i wiele innych płaszczyzn) kładą fundament pod rozwój nowych cyfrowych modeli biznesowych.

Czy kryzys na rynku mikroczipów grozi nowemu modelowi ID.5? Producenci pozbawiają swoje auta elektronicznego wyposażenia, takiego jak HUD, czy ekrany dotykowe, bo nie mają do niego układów scalonych.

Samochody elektryczne potrzebują jeszcze więcej półprzewodników. Obecnie nie doświadczamy żadnych krytycznych problemów związanych z niedoborem półprzewodników w modelach ID. Jednak w zależności od rozwoju sytuacji nie możemy wykluczyć, że niedobory w całej branży mogą mocniej wpłynąć na produkcję pojazdów w pełni elektrycznych.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 fot. VW

Jaki będzie poziom cen Volkswagena ID.5? Czy zdradzi pan kiedy najnowszy model trafi w Polsce do sprzedaży i kiedy klienci odbiorą swoje egzemplarze?

ID.5 będzie nieznacznie droższy od ID.4, jednak na tym etapie nie zdradzę więcej informacji. Ogłoszenie cen tego modelu planujemy na początek 2022 roku, a w drugim kwartale roku ID.5 pojawi się w naszych salonach i trafi do pierwszych klientów. Liczymy na to, że nasz pierwszy elektryczny SUV coupe wzbudzi spore zainteresowanie.

Jakie jeszcze elektryzujące premiery szykuje Volkswagen dla Polaków w 2022 roku?

Wspomniałem już o modelu ID.BUZZ, którego w pełnej krasie planujemy zaprezentować już w marcu przyszłego roku. Wielu ludzi pyta o ten samochód, widzimy też spore zainteresowanie mediów. Nic dziwnego, ten model to elektryczny następca kultowego dla marki samochodu. Sądzę więc, że w przyszłym roku będzie on dla nas niezwykle istotną premierą. Ponadto przyzwyczailiśmy już do tego, że narzucamy sobie wysokie tempo w zakresie elektromobilności: należy spodziewać się, że w 2022 roku uchylimy rąbka tajemnicy co do naszych kolejnych planów.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 fot. ŁK



Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.