Największa Tesla wreszcie na drogach. "Z łatwością wyprzedza konkurencję"

Gdy Elon Musk ogłosił plany produkowania elektrycznej ciężarówki, większość pukała się w czoło. Jak musi być teraz głupio malkontentom, gdy Tesla Semi pojawiła się wreszcie na drodze. I od razu zawstydziła konkurencję parametrami technicznymi.

Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

 Jeden z egzemplarzy Tesli Semi został ostatnio zauważony w kalifornijskiej przełęczy Donner Pass. Wręcz "połykał" kolejne kilometry trasy, bez wysiłku mijając inne ciężarówki tej samej klasy (8 - przyp. red.). Czyli konstruktorzy marki nie okazali się gołosłowni.

Zobacz wideo Słoneczna Kalifornia i niesamowite samochody. Byliśmy na targach samochodowych w Los Angeles

Potężny, trójsilnikowy układ napędowy może rozpędzić Semi do 100 km/h już w około 20 s. Mowa oczywiście o pełnym obciążeniu całego zestawu, czyli 37 195 kg w przepisach amerykańskich. Te liczby potrafią zrobić wrażenie.

Tesla SemiTesla Semi fot. Tesla, materiały producenta

Pogromca dróg. Zdolny wyprzedzać nawet "osobówki"

Podczas jazdy ciężarowa Tesla prezentuje się niezwykle majestatycznie. Skoro była już mowa o sprawnym wyprzedzaniu pojazdów konkurencyjnych marek, to spójrzmy na poniższe nagranie:

Jak widać, Semi Tesli jest w stanie wyprzedzić inne samochody ciężarowe, jak i niektóre osobowe przy prędkościach autostradowych, nawet podczas jazdy pod górę. Na trasie nadwyżka mocy może być ważną cechą zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa, jak i komfortu.

Nie wiemy jednak, jak tak dynamiczna jazda wpływa na finalny zasięg ciężarówki. Według standardowej specyfikacji wynosi nieco ponad 800 km.Wyższa prędkość oznacza większe zużycie energii, podczas gdy przyspieszenie do osiągnięcia określonej prędkości może być częściowo zrekompensowane przez hamowanie odzyskowe. Czy autostradowa pogoń znacząco go skróci? Ufamy konstruktorom marki, że dołożą wszelkich starań, aby tak nie było.

Tesla SemiTesla Semi fot. Tesla, materiały producenta

Pełna specyfikacja Tesli Semi:

W pełni załadowany przy masie brutto zestawu (37 195 kg)

Zasięg: około 483 km lub 804 km (dwie opcje baterii)

Zużycie energii: mniej niż 1,24 kWh/km

Szacunkowa pojemność akumulatora (na podstawie zasięgu i zużycia energii): mniej niż 600 kWh lub 1000 kWh (1 MWh)

Przyspieszenie 0-100 km/h: ok. 20 sekund (przy pełnym obciążeniu)

Układ napędowy: 3 niezależne silniki (w porównaniu z czterema we wstępnej specyfikacji z 2017 r.)

- dwa silniki elektryczne do przyspieszania na tylnej osi (z automatycznym odłączaniem)

- jeden silnik elektryczny do jazdy po autostradzie na drugiej osi (załączony na stałe)

- karbonowy- wirniki z tulejami, podobnie jak Plaid

Szybkie ładowanie: do 70% zasięgu w 30 minut

Szacunkowa oszczędność paliwa : do 200 000 USD w ciągu 3 lat

Poznaliśmy też cenę. Przekroczyła wstępne szacunki

W.Pierwsza elektryczna ciężarówka Tesli ma już swój cennik. Koszt zakupu najtańszej wersji to suma 150 tys. dolarów. Amerykańskie korporacje takie jak Walmart, J.B. Hunt czy Meijer złożyły już zamówienia na ciągnik.

Tesla SemiTesla Semi fot. Tesla, materiały producenta

Firma należąca do Elona Muska ma zaoferować jeszcze dwie inne specyfikacje Tesli Semi. Model o zasięgu 800 km kosztować będzie 180 tys. dolarów. Na pewno ruszy też sprzedaż limitowanej serii ciężarówki. Jej koszt będzie już jednak przekraczał pułap 200 tys. dolarów.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.