Chiński BYD osiąga rekordowe zyski. Nie dzięki elektrykom. Produkują maseczki

Chińską markę wielu Polaków może kojarzyć, bo w kilku naszych miastach pojawiły się elektryczne autobusy tego producenta. BYD jest globalnym potentatem na rynku elektryków, ale to nie one odpowiadają za jego znakomite wyniki finansowe.

BYD? Mogliście widzieć już pojazdy tej firmy

BYD Auto to jeden największych producentów samochodów elektrycznych. BYD specjalizuje się nie tylko w samochodach osobowych, ale także użytkowych oraz autobusach. I to te ostatnie znamy z ulic polskich miast. To się już niedługo zmieni, ponieważ również osobowa dywizja producenta zapowiada ekspansję w Europie.

Maseczki napędzają chińskiego producenta samochodów

W zeszłym roku BYD notował rekordowe zyski. "Reuters" poinformował, że chińska firma odnotowała 4,23 miliarda juanów zysku netto. Orientacyjnie to 2,56 miliarda w złotówkach przy kursie z końca marca 2021 r. Wynik jest tym bardziej imponujący, ponieważ rok 2019 r. BYD zamknął z zyskiem netto na poziomie 1,61 miliarda juanów. Rok do roku to poprawa aż o 162 proc. I to w pandemicznych czasach, kiedy wszyscy producenci tracą. Na chińskim rynku zarejestrowano w 2020 r. 25,3 miliona nowych samochodów, o 1,9 proc. mniej niż w 2019 r. BYD sprzedał dokładnie 426 972 samochody, a to oznacza spadek o 7,5 proc.

Skąd więc taka poprawa zysku? Akurat tutaj pandemia pozytywnie wpłynęła na producenta. Już na samym jej początku BYD rozpoczął m.in. produkcję maseczek. I to z rozmachem. W marcu 2020 r. media informowały, że w zaledwie miesiąc BYD stał się producentem maseczek nr 1 na całym świecie. W samym maju wyprodukował 50 milionów sztuk. Rekordowe zyski dzięki maseczkom? Brzmi trochę jak żart na 1 kwietnia, ale raport Reutersa wyszedł 30 marca, a o maseczkach pisano przez cały rok. Nie wszystko jest jednak tak różowe - BYD zanotował spory, 22,6-procentowy, spadek przychodów. Chińczycy, jak i cała branża, liczą, że w tym roku za wyniki finansowe odpowiadać będzie sprzedaż i produkcja samochodów. Branża z utęsknieniem czeka na normalizację. Chińskie źródła informują, że BYD bardzo dobrze wjechał w rok 2021 i będzie raportował kolejne zyski.

Zobacz wideo Oko na świat. Czy Chiny zostaną gospodarczym zwycięzcą pandemii?

BYD w Europie? Znamy plany producenta

Pierwszym modelem sprzedawanym na masową skalę w Europie ma być BYD Tang EV600. To elektryczny SUV z akumulatorem o pojemności 82,8 kWh. Na oficjalny pomiar zgodny z europejskimi normami wciąż czekamy, ale na rynku chińskim jego zasięg opisywany jest jako 520 km, ale zmierzono to zgodnie z mniej rygorystyczną normą NEDC. Do wyboru powinny być dwie wersje: z napędem na przód i jednym silnikiem elektrycznym o mocy 245 KM lub z napędem AWD i dwoma e-motorami. W Państwie środka model Tang sprzedawany jest jeszcze z silnikiem benzynowym oraz jako hybryda plug-in, ale na Stary Kontynent takie wersje nie dotrą. Przynajmniej nie teraz. BYD zacznie swoją ekspansje od krajów, gdzie elektryki są wyjątkowo popularne (np. Norwegia), a z czasem na listę będzie wpisywał kolejne państwa.

Oprócz modelu Tang EV600 BYD zamierza rozpocząć sprzedaż także samochodów użytkowych. Na ceny i szczegóły europejskiej oferty producenta jeszcze czekamy.

BYD
BYD BYD
BYD
BYD BYD
Więcej o: