Wiedza elektryzująca to cykl, w którym obalamy największe mity związane z elektromobilnością. Poruszamy tematy związane z eksploatacją samochodów elektrycznych, ofertą producentów, a także sprawami technicznymi takimi jak ładowanie czy żywotność akumulatorów. Podpowiadamy, dla kogo tak naprawdę są samochody elektryczne i czy koniec ery silników spalinowych faktycznie jest bliski.
Auta elektryczne stają się coraz bardziej powszechne. Samochody oferują dłuższy zasięg, ładowanie trwa krócej, a stacje szybkiego ładowania pojawiają się w centrach handlowych, na stacjach benzynowych i przy autostradach. Warto jednak pamiętać, że nie każdy samochód naładujemy taką samą wtyczką. Na szczęście publiczne stacje ładowania wyposażone są w kilka końcówek, dzięki czemu nie musimy wozić kabla ze sobą. Ale jak rozróżnić poszczególne z nich?
CHAdeMO to złącze popularne głównie w azjatyckich samochodach. Pozwala na dostarczenie prądu stałego (DC) o mocy 60 kW.
Nazwa złącza CHAdeMO (czasem określanego również jako Type 4) pochodzi od "charge to move". Innym wytłumaczeniem jest japońskie powiedzenie "o cha demo ikaga desuka", co oznacza "napijmy się herbaty, gdy się ładuje".
Modele w których znajdziemy wtyczkę CHAdeMO:
Type 1 to złącze, które znajdziemy przede wszystkim w Ameryce Północnej. Umożliwia ładowanie z mocą od 1,92 do 19 kW. Złącze Type 1 umożliwia także dostarczanie prądu przemiennego (AC) jedno- lub dwufazowego. W niektórych przypadkach może wtedy dostarczać moc 36 kW (Level 1) lub nawet 90 kW (Level 2).
Modele wyposażone we wtyczkę Type 1:
Złącze Type 1 występuje także w odmianie CCS Combo 1. To rozszerzenie standardowej wtyczki o dwa grube piny w dolnej części gniazda, które umożliwiają ładowanie auta prądem stałym (DC). Modele wyposażone w złącze CCS Combo 1 to m.in.:
Złącze typu drugiego to najczęściej spotykana wtyczka w samochodach europejskich. Rozpowszechniła ją niemiecka firma Mennekes, a w 2013 roku złącze to zostało uznane za oficjalny standard wtyczki w Unii Europejskiej. Dlatego większość samochodów sprzedawanych w Europie posiada właśnie złącze Type 2.
Wersja CCS Combo 2 jest rozszerzeniem wtyczki Type 2 o dwa dodatkowe piny. Pozwala to zwiększyć moc ładowania do nawet 350 kW.
Modele w których znajdziemy wtyczkę Type 2 / CCS Combo 2:
To dość rzadki typ wtyczki, którego nie spotkamy we współczesnych samochodach. Gniazda Scame były dostępne w niektórych minipojazdach elektrycznych produkowanych przed 2010 rokiem.
Samochody marki Tesla przeznaczone na rynek europejski ładowane są za pośrednictwem złącza Type 2 lub CCS Combo 2 (czyli mocniejszej odmiany Type 2). Jednak w Stanach Zjednoczonych Teslę ładujemy za pośrednictwem unikalnego złącza, pojawiającego się tylko w autach tej marki. Nie jest ono kompatybilne z żadnym inny złączem, a ładowarek przeznaczonych do aut Tesli nie znajdziemy w Europie (obecne na Starym Kontynencie Superchargery wyposażono w złącze CCS Combo 2). W przypadku sprowadzenia Tesli z USA rozwiązaniem są przejściówki z końcówki Tesli na Type 2.