Lucid Air. Konkurent Tesli gotowy po czterech latach pracy

Niemal cztery lata minęły od zaprezentowania przez firmę Lucid Motors prototypu nowego elektrycznego samochodu. W połowie 2021 roku wreszcie trafi do sprzedaży, najpierw w USA. Ma w rękawie mocne asy: ponad 1000 KM i więcej niż 800 km zasięgu.

Lucid Motors to amerykański startup, ale jeden z tych wiarygodnych. Wiele milionów petrodolarów zainwestował w niego rządowy fundusz Arabii Saudyjskiej. Głównym inżynierem jest Peter Rawlinson, który wcześniej zaprojektował podstawy techniczne bestsellerowego modelu Tesla S.

Luksusowy sedan Lucid Air jest jej bezpośrednim rywalem, ale jak twierdzi Rawlinson, pod każdym względem lepszym. Dane techniczne nowego samochodu zdają się potwierdzać jego słowa. Amerykanie lubią imponować potęgą i model Lucid Air robi to bardzo dobrze.

W najmocniejszej oferowanej wersji Dream Edition dwa silniki elektryczne (każdy jest umieszczony przy osobnej osi) zapewniają mu moc 1080 KM! Zdaniem producenta pozwala to na przyspieszenie od 0 do 96 km/h (60 mil/h) w 2,5 sekundy. "Setkę" Lucid Air Dream osiągnie mgnienie oka później, a jego maksymalna prędkość to ograniczone elektronicznie 270 km/h. Zasięg wynosi 748-810 km w zależności od zastosowanych kół. Maksymalna możliwa moc ładowania układu to rekordowe 300 kW.

Najdroższy model ujrzy światło dzienne w drugim kwartale 2021 roku, a mieszkańcy USA będą mogli go kupić za 169 tys. dolarów. Dla tych, którzy nie wiedzą, po co wygodnej limuzynie takie parametry, Lucid Motors przygotował skromniejsze wersje. Ale tylko trochę.

Lucid AirLucid Air fot. Lucid Motors

Lucid Air - konkurent Tesli jest jak amerykański sen

Ceny będą zaczynać się od modelu Air za mniej niż 80 tys. dolarów. Nie są znane jego dokładne parametry, a zadebiutuje dopiero w 2022 roku. Pół roku po topowym Dream (pod koniec 2021 r.) pojawi się w sprzedaży wersja Air Touring za 95 tys. dolarów. Ma "tylko" 620 KM i zasięg ponad 650 km.

Cennik zamyka model Air Grand Touring, który zadebiutuje na początku sprzedaży razem z Dream Edition. To prawdziwy długodystansowiec o mocy 800 KM i zasięgu przekraczającym 830 km. Przy porównywaniu dystansów pomiędzy ładowaniem należy wziąć pod uwagę, że zostały obliczone według amerykańskich norm określonych przez agencję EPA. Pomiary zgodne z europejską procedurą WLTP wychodzą nieco inaczej.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o Lucid Air? Chyba wygląda ładniej od Tesli Model S, a na pewno jest bardziej aerodynamiczny i na wskroś futurystyczny. Zamiast tablicy przyrządów użyto panoramicznego ekranu o przekątnej 34 cali i rozdzielczości 5K. Drugi o pionowej orientacji umieszczono w konsoli środkowej.

W środku zmieści się pięć lub cztery osoby, a częściowo autonomiczną jazdę zapewni system Lucid DreamDrive wyposażony w 32 czujniki włącznie z Lidarem, który w czasie rzeczywistym kreśli trójwymiarową mapę otoczenia.

Opis Lucid Air brzmi imponująco, a samochód prezentuje się na zdjęciach jak amerykański sen, ale trzeba pamiętać, że kiedy zespół pod kierownictwem Rawlinsona ją projektował, Tesla stawała się monopolistą na amerykańskim rynku. Nawet jeśli rozpoczęcie produkcji modelu Air przebiegnie bez problemów, trudno będzie nawiązać równorzędną walkę z firmą Elona Muska.

Lucid AirLucid Air fot. Lucid Motors