Gdy mówimy o innowacjach w motoryzacji, mamy na my¶li przede wszystkim technologiê i in¿ynieriê. Skupiamy siê na osi±gach, parametrach, a czêsto tak¿e na bezpieczeñstwie. To oczywi¶cie istotne parametry, ale czasami, design i kreatywno¶æ maj± równie du¿± moc w kreowaniu przysz³o¶ci. Takie rzeczy, jak wiêksza moc czy wy¿szy zasiêg ³atwo sobie wyobraziæ, ale spogl±daj±c w przysz³o¶æ, warto tak¿e uwzglêdniæ design oraz rozwi±zania, które odmieni± sposób, w jaki my¶limy o korzystaniu z samochodu i podró¿owaniu. W tej kwestii warto przyjrzeæ siê rodzinie koncepcyjnych samochodów Audi Sphere. Te pojazdy to nie tylko demonstracja mo¿liwo¶ci technicznych, ale tak¿e wizja przysz³o¶ci motoryzacji w kontek¶cie designu i komfortu, a nawet samej istoty samochodu.
Zmiany naturalnie bêd± dotyka³y ka¿dego segmentu, ale to w³a¶nie w klasie premium bêd± one wiod³y prym i bêd± najbardziej spektakularne. Dlatego Audi tworz±c rodzinê modeli koncepcyjnych, uwzglêdni³o w³a¶nie tê pó³kê. Cztery samochody, ale jedna wizja przysz³o¶ci: Audi skysphere, Audi grandsphere, Audi urbansphere oraz najnowszy projekt – Audi activesphere. To nowe spojrzenie nie tylko na design, ale tak¿e na funkcjonalno¶æ, a zw³aszcza na kabinê pasa¿ersk±. Audi zaznacza, ¿e samo okre¶lenie „sphere" w nazwie jest jasnym stanowiskiem, ¿e to nie napêd czy parametry jazdy stoj± na szycie listy wymagañ. To zrozumia³e, zw³aszcza gdy spojrzymy na to z perspektywy autonomicznej jazdy. Tutaj punktem wyj¶cia jest wnêtrze, czyli przestrzeñ najwa¿niejsza z punktu widzenia podró¿uj±cych i ich potrzeb. To w³a¶nie potrzeby warunkuj± formê przestrzeni oraz technologie na pok³adzie.
Audi skysphere to doskona³e po³±czenie czysto relaksacyjnego i turystycznego podró¿owania ze sportow± jazd±. To wizja, która uwzglêdnia kierowców, którzy kochaj± prowadziæ, ale jednocze¶nie zak³ada, ¿e nie zawsze na tym polega podró¿. W modelu koncepcyjnym zastosowano m.in. zmienny rozstaw osi, który zmienia usposobienie i prowadzenie pojazdu. Tylna skrêtna o¶ zapewnia znacznie lepsz± zwrotno¶æ i zdolno¶æ do dynamicznego pokonywania zakrêtów.
Audi urbansphere to koncepcja, która powsta³a w du¿ej mierze z my¶l± o Pañstwie ¦rodka. Tutaj pierwsze skrzypce graj± przestronno¶æ i luksus. To wyj±tkowe auto to salon na ko³ach i mobilne biuro w jednym, które pozwala wygodnie spêdzaæ czas podczas jazdy w miejskim ruchu. Zautomatyzowana jazda odgrywa tutaj du¿± rolê, co rzuca siê w oczy poprzez brak kierownicy i peda³ów.
Audi activesphere to najnowszy i zupe³nie inny projekt. Tutaj ponownie uwzglêdniono obecno¶æ kierowcy, który opcjonalnie mo¿e przej±æ kontrolê nad pojazdem. Wyró¿nikiem tego modelu jest jego zdolno¶æ do jazdy po nieutwardzonej drodze, a tak¿e zaskakuj±ca mo¿liwo¶æ zmiany typu nadwozia. Audi zaprojektowa³o samochód, który z eleganckiego i dynamicznego coupe potrafi zmieniæ siê w funkcjonalnego pick-upa, idealnego do przewozu na przyk³ad sprzêtu sportowego.
Najbardziej zainteresowa³a nas jednak wizja, jak± przedstawia model Audi grandsphere. Nie tylko ze wzglêdu na atrakcyjno¶æ tego projektu, ale tak¿e fakt, ¿e Audi deklaruje, ¿e wiele z zastosowanych w nim rozwi±zañ technicznych i cech konstrukcyjnych, w ci±gu kilku kolejnych lat bêdzie mo¿na odnale¼æ w produkowanych seryjnie modelach marki. Warto wiêc przyjrzeæ siê rozwi±zaniom, które mog± zmieniæ nasze postrzeganie motoryzacji oraz to, w jaki sposób z niej korzystamy.
Zanim zaczniemy nasz± podró¿, musimy przede wszystkim dostaæ siê do wnêtrza samochodu. To czynno¶æ, któr± powtarzamy tysi±ce razy przez ca³y okres u¿ytkowania samochodu, dlatego to do¶æ istotny aspekt. Drzwi w Audi gransphere otwieraj± siê w kierunkach przeciwnych do siebie i s± osadzone tak, ¿e stykaj± siê zamkami. Istotnie, w tym modelu nie znajdziemy s³upka B. W ten sposób ju¿ przy wsiadaniu, przed pasa¿erami otwiera siê ca³a przestrzeñ wnêtrza. Jednak zanim do tego dojdzie, pojazd identyfikuje swoich pasa¿erów za pomoc± innowacyjnej funkcji rozpoznawania chodu, otwiera drzwi i wita ich indywidualn± animacj± ¶wietln± wy¶wietlaczy i nastrojowego o¶wietlenia Ambiente. Pozycja kierowcy i pasa¿era z przodu zostan± rozpoznane, co pozwoli na zautomatyzowanie wielu funkcji osobistego komfortu – takich jak ustawienie klimatyzacji i siedzeñ. Jednocze¶nie system infotainment uzyskuje dostêp do ostatnio u¿ywanych przez pasa¿erów us³ug i p³ynnie wznawia je we wnêtrzu samochodu.
Od dawna na rynku znajdziemy pojazdy, które ³±cz± nadwozia limuzyny ze sportowym charakterem coupe. W praktyce czêsto oznacza to rezygnacjê z przestrzeni wewn±trz, a wygl±d mimo wszystko nie do koñca oddaje charakter sportowego samochodu. Pod tym wzglêdem Audi grandsphere to kamieñ milowy designu, który w znakomity sposób nadaje prawdziwego sportowego charakteru nadwoziu, które ma funkcjonalno¶æ i komfort luksusowej limuzyny. Przyjrzyjmy siê wymiarom: D³ugo¶æ: 5,35 m, szeroko¶æ: 2 m i wysoko¶æ: 1,39 m. Pierwszy parametr identyfikuje koncepcyjny model jako limuzynê, ale wysoko¶æ pokazuje, ¿e mamy do czynienia z nadwoziem i¶cie sportowym. Wystarczy tylko rzut oka na dynamiczne linie nadwozia, które jawi siê bardziej jako napiête, czterodrzwiowe coupe, ni¿ limuzyna. Rozstaw osi natomiast wynosi 3,19 m, co przyæmiewa nawet wyd³u¿on± wersjê aktualnego Audi A8. To gwarancja znakomitej przestronno¶ci wnêtrza.
W ¶wiecie luksusu dokonuje siê prze³om: zamiast typowego uk³adu limuzyny, gdzie priorytetowe miejsce zastrze¿one jest dla tylnej kanapy, tutaj to w³a¶nie przednie siedzenia nabieraj± presti¿u. Wszystko za spraw± faktu, ¿e nie musz± one ju¿ s³u¿yæ g³ównie kierowaniu i obs³udze pojazdu. Gdy aktywuje siê tryb autonomicznej jazdy czwartego poziomu, elementy steruj±ce jak kierownica i peda³y chowaj± siê, pozwalaj±c przedniej czê¶ci kabiny rozkwitn±æ w pe³ni. Otwarta przestrzeñ, wzbogacona o panoramê przez szerok± przedni± szybê i boczne okna, staje siê oaz± luksusu i swobody.
W pierwszej chwili trudno uwierzyæ, ¿e wnêtrze pojazdu mo¿e byæ tak stonowan± i czyst± projektowo przestrzeni±. Wydaje siê, ¿e brakuje tu przecie¿ wy¶wietlaczy. Otó¿ wcale nie! Tak naprawdê s± one ukryte pod p³aszczem luksusowych i eleganckich materia³ów. Dopiero po aktywacji funkcji jezdnych ujawniaj± siê projekcje informacji na drewnianych panelach, dostosowuj±c siê do trybu jazdy i dziel±c przestrzeñ dla kierowcy i pasa¿era. To po³±czenie tradycyjnych materia³ów z nowoczesnymi rozwi±zaniami technicznymi podkre¶la innowacyjno¶æ i progresywn± wizjê luksusu marki. To tak¿e jeszcze wy¿szy poziom designu i przytulno¶ci wnêtrza oraz mo¿liwo¶ci jego adaptacji do potrzeb u¿ytkownika.
Byæ mo¿e czytaj±c ten tekst, mieli¶cie poczucie, ¿e piszemy o czym¶ abstrakcyjnym i nienamacalnym. Je¶li my¶licie, ¿e to tylko wirtualna fantazja na temat motoryzacji, to mo¿ecie na w³asnej skórze prze¿yæ prawdziwe zaskoczenie. Gwarantujemy, ¿e bêdzie to ciekawe do¶wiadczenie. Koncepcyjny model Audi grandsphere lada chwila trafi do Polski i bêdzie mo¿na przyjrzeæ mu siê z bliska. Warto to zrobiæ, gdy¿ opisane powy¿ej rozwi±zania to jedynie namiastka tego, co znajduje siê na pok³adzie. Samochód mo¿na obejrzeæ w Warszawie, podczas Progress Days w Audi City na Placu Trzech Krzy¿y. Samochód przedstawi Ekspert Audi Grzegorz Laskowski, który jednocze¶nie odpowie na wszystkie pytania. Terminy prezentacji:
Wiêcej informacji: Audi Progress Days
Materia³ promocyjny marki Audi