W Polsce trzon oferty Lexusa w segmencie SUV stanowią trzy modele: UX, NX oraz RX. To właśnie Lexus NX jest najbardziej uniwersalną propozycją z całej trójki. Mierzy lekko ponad 4,6 m długości, co sprawia, że jest już całkiem dużym SUV-em, ale nie przekracza granicy, która mogłoby sprawić, że niektórzy kierowcy mogliby narzekać na jego rozmiary podczas jazdy w mieście. Wciąż jest poręczny i zwinny – nie ma najmniejszych problemów z manewrowaniem nawet w ciasnych uliczkach czy wpasowaniu się w miejsce parkingowego w samym centrum. Oczywiście kierowca może liczyć na pomoc takich systemów jak kamera cofania z panoramicznym widokiem 360 stopni dookoła samochodu.
I choć Lexusa NX-a można nazwać “miejskim” SUV-em, to wymyka się temu określeniu w kwestii przestronności wnętrza. To pełnoprawny SUV, w którym na tylnej kanapie wygodnie podróżować mogą nie tylko dzieci, ale też dorośli, a ustawny bagażnik pomieści kilka dużych walizek. Jego pojemność w wersji benzynowej to 580 l, a po złożeniu foteli wzrasta aż do 1625 l. Co ważne, asymetryczne oparcie tylnej kanapy ma regulację nachylenia w zakresie kilkunastu stopni, a siedzisko jest stosunkowo długie, co zapewnia wyjątkowy komfort. Lexus NX to świetny wybór jako rodzinny i uniwersalny SUV. Sprawdzi się w każdej sytuacji.
NX może być napędzany jednostką spalinową bądź układem hybrydowym. Podstawowym źródłem napędu jest 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 238 KM i 350 Nm dostępnych w przedziale 1650-4000 obr./min. Występuje z napędem na obie osie, a także automatyczną przekładnią. Lexus NX wyposażony w system 4x4 E-FOUR do setki przyspiesza w 7,1 s i rozpędza się do 200 km/h (ograniczenie elektroniczne). Wielu kierowców decyduje się jednak na wariant hybrydowy. Nic dziwnego, ta wersja generuje aż 197 KM mocy systemowej, a jednostka elektryczna ma 270 Nm osiąganych już od najniższej prędkości obrotowej. Pozwala to przyspieszyć do setki w 9,2 s i zużywać w cyklu mieszanym już od 6,9 l na 100 km. Przekonujące są też osiągi i elastyczność. Lexus potrzebuje zaledwie 7 sekund by przyspieszyć od 80 do 120 km/h.
Najnowsze układy hybrydowe Lexusa bardzo dobrze czują się w trasie, ale to w mieście wersja 300h może skraść wasze serce. Co ważne, jest to tzw. samoładujący elektryczny napęd hybrydowy. Jest bezobsługowy, czyli nie musimy martwić się o ładowaniu akumulatora. O to dba sam samochód, odzyskując energię podczas hamowania i wytracania prędkości. Może ją wykorzystać później do jazdy na samym silniku elektrycznym lub wspierania jednostki benzynowej podczas dynamicznej jazdy. Specyfika ruchu miejskiego (częste hamowania i ruszania) sprawia, że Lexus NX przez większość czasu jeździ w trybie EV, co znacząco obniża zużycie paliwa. W mieście zużycie paliwa może być niższe od tego zmierzonego podczas testów.
Ogromnym atutem Lexusa NX jest oczywiście opisany przed chwilą układ hybrydowy, ale nie tylko on sprawia, że NX jest globalnym bestsellerem marki. Cieszy się niesłabnącą popularnością nie tylko w Polsce (i Europie), ale też np. w USA. To SUV inny niż wszystkie. Lexus od trzech dekad podąża własną ścieżką i dobrze na tym wychodzi.
Na Lexusa NX wystarczy spojrzeć, żeby przekonać się, że mamy do czynienia z modelem, wymykającym się rynkowym schematom. Jego stylistyka jest ostra, odważna, na swój sposób futurystyczna, ale NX-owi nie można też odmówić klasy i elegancji. Wyróżnia się także kabiną - inaczej narysowaną i rozplanowaną niż u głównych konkurentów. Pochwalić trzeba pozostawienie wielu fizycznych przycisków i pokręteł (te wciąż są najwygodniejsze do obsługi auta), wygodne fotele, świetnie leżącą kierownicę w dłoniach, wyciszenie, zestaw audio marki Mark Levinson, dbałość o najdrobniejsze detale oraz materiały z najwyższej półki, które nie pozostawiają żadnych złudzeń. To luksusowy SUV. Niech nie zwiedzie was nie tak nowoczesny jak u niektórych projekt kabiny, po niedawny liftingu NX jest wręcz naszpikowany najnowszymi rozwiązaniami, czego najlepszym dowodem jest duży ekran systemu multimedialnego.
Choć to propozycja rodzinna, a znakomite fotele i nienaganne wykonanie podpowiadają, że SUV powstał przede wszystkim z myślą o komfortowym pokonywaniu kolejnych kilometrów w mieście i podczas rodzinnych wyjazdów, to ma też drugą naturę. Lexus NX otrzymał nowe, przeprojektowane zawieszenie. Zostało ono udoskonalone, a układ korekcji sztywności zawieszenia (AVS) oferuje teraz imponującą liczbę nawet 650 parametrów regulacji. Zapewnia znakomity komfort jazdy i wybieranie nierówności na najwyższym poziomie. A jeżeli wybierzemy jeden ze sportowych trybów (Sport S lub S+), to utwardza się i usztywnia, żeby NX radził sobie z trudniejszymi zakrętami.
SUV, który kupowany jest z myślą o rodzinie musi priorytetowo traktować bezpieczeństwo podróżujących. Właśnie dlatego już w standardzie NX jest wyposażony w kilka nowoczesnych systemów bezpieczeństwa.
Jeśli mielibyśmy wskazać tylko jedną cechę SUV-ów, za które pokochali je kierowcy na całym świecie, to byłaby to uniwersalność. Lexus NX to idealny przykład takiego samochodu. Łączy w sobie wygodny na co dzień miejski samochód z typowo rodzinną propozycją. Ma też wiele atutów - od hybrydy, przez stylistykę i niespotykaną jakość wykonania, po komfort jazdy i przyjemność prowadzenia.
A ceny? W tej kwestii również Lexus NX jest jedną z najciekawszych propozycji w swojej klasie. W aktualnej ofercie jego cennik otwiera 161 900 zł, a w leasingu SmartPlan można nim jeździć od 1200 zł netto miesięcznie.