Jak samochód może pomóc kierowcy? Sprawdzamy systemy wsparcia w nowym Volkswagenie Golfie

Systemy bezpieczeństwa to coś, co w wielu przypadkach może nas uratować. Są zarówno takie, które przekładają się na typowe bezpieczeństwo, ale też takie, których zadaniem jest ułatwienie i uprzyjemnienie jazdy kierowcy i pasażerom. Na pokładzie nowego Volkswagena Golfa znalazło się wiele układów z obu tych grup.

Cyfryzacja samochodów nie musi być zła. Dlatego nie ma co demonizować elektroniki w autach, bo w większości przypadków ma ona nam po prostu pomagać. Nowy Volkswagen Golf to prawdziwa cyfrowa rewolucja. Na pokładzie znalazły się najnowsze rozwiązania nie tylko z dziedziny bezpieczeństwa, ale także komfortu i multimediów.

Volkswagen Golf 8Volkswagen Golf 8 fot. VW

Wygoda kierowcy

Wbrew pozorom ergonomia kabiny jest dla kierowcy bardzo ważna. Jeśli podczas zmiany stacji radiowej, wprowadzania danych do nawigacji czy zwyczajnie kontrolowaniu trasy nie musimy odwracać wzroku od drogi, będziemy bardziej skupieni na prowadzeniu. W nowym Golfie zastosowano dwa rozwiązania, które mają się do tego przyczynić. Pierwsze to wyświetlacz Head-up, czyli obraz wyświetlany na przedniej szybie, na wysokości wzroku kierowcy. Znajdziemy tam tylko elementarne wskazania takie jak ograniczenie prędkości, samą prędkość czy uproszczone wskazania nawigacji. Wszystko po to, by nie rozpraszać kierowcy, a mimo to zapewnić mu stały dostęp do najpotrzebniejszych danych.

Drugim ułatwieniem jest Innovision cockpit, czyli połączenie zegarów cyfrowych i dużego ekranu nawigacji. Analogowe wskaźniki to już przeszłość. Ekrany umożliwiają nie tylko czytelne wyświetlanie dużej ilości informacji, ale także personalizowanie ich wyglądu. Dlatego kierowca może indywidualnie dobrać sobie preferowany widok zegarów. Mogą to być klasyczne wskaźniki, ale także np. pełen obraz nawigacji.

Volkswagen Golf 8Volkswagen Golf 8 fot. VW

Jazda po zmroku

Jazda nocą potrafi być bardzo wymagająca. Szczególnie, jeśli przy drodze nie ma latarni, a warunki pogodowe pozostawiają wiele do życzenia. Jeśli poza terenem zabudowanym jedziemy na światłach drogowych, może się zdarzyć, że niechcący oślepimy kierowcę, który właśnie wyjechał zza zakrętu. Poza tym przełączając światła z drogowych na mijania, nagle mamy dużo gorszą widoczność. Rozwiązaniem w nowym Golfie są matrycowe reflektory IQ.Light. Dzięki technologii matrycowej poszczególne segmenty LED mogą być indywidualnie włączane lub wyłączane. Podczas jazdy kamera rejestruje pojazdy nadjeżdżające z przeciwka lub jadące przed nami, a system wyłącza te segmenty LED, których światło mogłoby oślepiać innych uczestników ruchu. Jednocześnie cały czas doświetla obszar, w którym nikogo nie oślepia (np. pobocze czy nasz pas). Takie rozwiązanie znacznie poprawia widoczność i sprawia, że jazda po zmroku staje się mniej stresująca.

Volkswagen Golf - matrycowe reflektoryVolkswagen Golf - matrycowe reflektory Volkswagen

Półautonomiczna jazda

W nowym Golfie znajdziemy też zestaw systemów Travel Assist. Jak sama nazwa wskazuje, jest to asystent podróży, który umożliwia półautonomiczną jazdę. Na dobrze oznakowanych drogach system korzysta z kamer, by utrzymać pojazd na środku pasa ruchu. Z kolei aktywny tempomat utrzymuje dystans do samochodu jadącego przed nami, w razie potrzeby odpowiednio zmniejszając prędkość. Kierowca musi tylko trzymać ręce na kierownicy i czuwać. Co ciekawe, system też ułatwia poruszanie się w korkach (w przypadku wariantów z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią DSG). Auto samo przyspiesza i wręcz "śledzi" pojazd jadący przed nami.

Samochód wie, co spotka cię na drodze

Nowy Volkswagen Golf jest pierwszym samochodem na rynku europejskim, który jest wyposażony w technologię Car2X. System działa w oparciu o bezprzewodową sieć Wi-Fi, za pomocą której Golf może komunikować się z otoczeniem i innymi pojazdami. W promieniu do 800 metrów połączone w sieć pojazdy bezpośrednio wymieniają między sobą dane i informacje o położeniu. Dzięki temu kierowca odpowiednio wcześniej zostanie poinformowany o niebezpieczeństwie, robotach drogowych, korku czy wypadku.

Volkswagen Golf 2020 -Car2XVolkswagen Golf 2020 -Car2X Volkswagen

Technologia Car2X działa na zasadzie zbiorowej inteligencji. Im więcej użytkowników, tym lepiej. Dlatego mimo, że system debiutuje w nowym Golfie, Volkswagen będzie wprowadzał go także do innych modeli, by jak najbardziej rozszerzyć pozyskiwanie danych.

Nowoczesne samochody oferują kierowcom bardzo dużo wsparcia. Nie tylko mogą informować o zagrożeniach, ale także służą pomocą w dalekich trasach, nużących korkach czy podróżach nocą. Dlatego zupełnie dosłownie można powiedzieć, że te technologie pomagają kierowcom.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.