Wybierz najlepszą generację Nissana GT-R

GT-R był przez lata oznaczeniem najmocniejszej wersji Nissana Skyline, sprzedawanego tylko w Japonii. Z czasem stał się ikoną sportu samochodowego, na tyle znaną na całym świecie, że Nissan postanowił oddzielić go od modelu Skyline. Tak powstał najszybszy i najbardziej fascynujący model Nissana, nazwany po prostu GT-R
Nissan Skyline GT-R Nissan Skyline GT-R fot. Nissan

Nissan Skyline GT-R (C10)

Do stycznia 1969 roku najmocniejszą limuzyną Nissan Skyline był model 2000GT. Napędzany był rzędową szóstką o pojemności 2 litrów o mocy 105 KM. Na jego bazie powstał wyczynowy model GT-R (PGC10). Chociaż silnik miał taki sam układ i pojemność, to mógł się pochwalić wyścigowym rodowodem. Zamiast jednego w głowicy pracowały dwa wałki rozrządu, a imponująca wówczas moc 160 KM osiągana była aż przy 7000 obr/min. Dla porównania Porsche 911S napędzane dwulitrowym motorem B6 dysponowało taką samą mocą dopiero od 1966 roku.

Nissan Skyline GT-RW marcu 1971 roku do czterodrzwiowej limuzyny GT-R dołączyło dwudrzwiowe coupe (KPGC10). Sedan ważył 1120 kg, co było... zbyt dużą masą. Aby coupe wciąż mogło wygrywać na torach wyścigowych, pozbawiono je wszelkiego zbędnego wyposażenia. Dzięki temu do 1972 roku włącznie obie wersje Skyline'a GT-R wywalczyły 50 zwycięstw.

W latach 1968-1972 powstało ponad 310 tys. Skyline'ów, z czego 1945 sztuk GT-R.


ZOBACZ TAKŻE:

Nissan GT-R SpecV: więcej mocy?

Nissan 370Z kontra kurczak | Wideo

Nissan GT-R - ogłoszenia

Nissan Skyline GT-R Nissan Skyline GT-R fot. Nissan

Nissan Skyline GT-R (C110)

Nissan Skyline GT-RKolejna generacja Nissana Skyline zadebiutowała w 1972 roku. W Japonii jest ona nazywana "Ken & Mary" w związku z serią reklam telewizyjnych przedstawiających młodą parę Japończyków (o nie do końca japońskich imionach) podróżujących tym modelem po wyspie Hokkaido. Kampania okazała się sukcesem i w sumie sprzedano ponad 670 tys. Nissanów Skyline tej generacji, czego nie można powiedzieć o jego sportowej wersji.

Druga generacja Skyline'a GT-R (KPGC110) została zaprezentowana podczas wystawy w Tokio we wrześniu 1972 roku. Tym razem ograniczono się jedynie do nadwozia typu coupe, którego stylistyka inspirowana była amerykańskimi autami z końca lat sześćdziesiątych (np. Plymouth Barracuda z 1969 r.). Pod maską pracował dokładnie ten sam silnik, co w pierwszej generacji. Kryzys paliwowy sprawił jednak, że najszybsza wersja nie cieszyła się zasłużonym zainteresowaniem. W sumie powstało zaledwie 197 sztuk wersji GT-R.

Niewielki popyt sprawił, że w kolejnej generacji zrezygnowano z wersji GT-R. Na kolejnego "potwora" trzeba było czekać aż do 1989 roku.


ZOBACZ TAKŻE:

Nissan GT-R SpecV: więcej mocy?

Nissan 370Z kontra kurczak | Wideo

Nissan GT-R - ogłoszenia

Nissan Skyline GT-R Nissan Skyline GT-R fot. Nissan

Nissan Skyline GT-R (R32)

Nissan Skyline GT-R (R32)Kolejne generacje Nissanów Skyline oferowały mocne wersje silnikowe, nazwane RS-X, czy GTS-R. Dzięki rozwojowi turbodoładowania w silnikach benzynowych ich dwulitrowe jednostki osiągały moce dochodzące do 210 KM. Nadal jednak brakowało modelu, który swoimi osiągami wyraźnie odskoczyłby od konkurencji.

Sytuacja zmieniła się w 1989 roku, kiedy nowa generacja (R32) została zaprezentowana w wersji GT-R. Nowy model odwoływał się do historii, ale oferował też osiągi, których pozazdrościć mogło mu wiele samochodów sportowych.

Pod maską umieszczono silnik rzędowy, sześciocylindrowy o pojemności 2,6 l., doładowany powietrzem tłoczonym do cylindrów przez dwie turbiny. Moc wynosiła 280 KM, ale było to spowodowane umową stanowiącą, że produkowane w Japonii samochody nie mogły mieć mocniejszych silników, niż właśnie 280 KM. Nissan zastosował jednak łatwy do usunięcia ogranicznik, po którego zdjęciu silnik wzbogacał się o ok. 30 KM. Sama konstrukcja jednostki napędowej była obliczona na moc ok. 500 KM w wersji wyczynowej, więc silnik dzielnie znosił modyfikacje podnoszące moc. Była ona przekazywana za pośrednictwem pięciostopniowej skrzyni ręcznej lub automatycznej na tylne, lub na wszystkie cztery koła. Zastosowano też system czterech kół skrętnych.

Nowy Nissan Skyline GT-R okazał się strzałem w dziesiątkę. W ciągu pięciu lat produkcji powstało w sumie prawie 44 tys. sztuk w kilku odmianach (m.in. V-Spec).

W latach 1989-1993 wyścigowe Nissany Skyline GT-R startujące w wyścigach JTCC (japońskie wyścigi samochodów turystycznych) wygrały 29 wyścigów na 29 startów.


ZOBACZ TAKŻE:

Nissan GT-R SpecV: więcej mocy?

Nissan 370Z kontra kurczak | Wideo

Nissan GT-R - ogłoszenia

Nissan Skyline GT-R Nissan Skyline GT-R fot. Nissan

Nissan Skyline GT-R (R33)

Nissan Skyline GT-RKolejna generacja Skyline'a GT-R pojawiła się w 1995 roku. Technicznie była bardziej ewolucją poprzedniego modelu, niż rewolucją i nie wnosiła nic nowego "do rodziny". Pod maską pracował ten sam silnik, co w poprzedniku osiągający 280 lub 305 KM. Jedyną nowością, atrakcyjną jedynie z punktu widzenia rynku cywilnego, był GT-R z nadwoziem czterodrzwiowym. Odwoływał się tym samym do pierwszego Skyline'a GT-R z 1969 roku.

Brak rozwoju konstrukcji przełożył się na coraz rzadsze sukcesy w sportach motorowych, ale także na mniejsze zainteresowanie ze strony klientów. Do 1995 roku włącznie powstało nico ponad 16,4 tys. sztuk wersji R33.


ZOBACZ TAKŻE:

Nissan GT-R SpecV: więcej mocy?

Nissan 370Z kontra kurczak | Wideo

Nissan GT-R - ogłoszenia

Nissan Skyline GT-R Nissan Skyline GT-R fot. Nissan

Nissan Skyline GT-R (R34)

Nissan Skyline GT-R (R34)Ostatnia generacja Nissana Skyline GT-R pojawiła się w 1999 roku. W stosunku do poprzednika skrócono rozstaw osi, aby poprawić prowadzenie w zakrętach. Sam silnik pozostał ten sam, choć wprowadzono w nim pewne modyfikacje, a kierowca po raz pierwszy otrzymał wyświetlacz LCD, na którym mógł obserwować siedem różnych parametrów silnika. Po raz pierwszy zastosowano sześciobiegową skrzynię ręczną i zrezygnowano jednocześnie z automatycznej.

W 2002, ostatnim roku produkcji wprowadzono do oferty wersję GT-R Nur, odwołującą się do nazwy słynnego toru wyścigowego. W stosunku do poprzednich wersji zastosowano większe turbosprężarki. Mimo to oficjalnie podawana moc wynosiła 280 KM.

W sumie powstało 5,3 tys. Skyline'ów GT-R ostatniej serii, w tym tysiąc w wersji Nur.


ZOBACZ TAKŻE:

Nissan GT-R SpecV: więcej mocy?

Nissan 370Z kontra kurczak | Wideo

Nissan GT-R - ogłoszenia

Nissan GT-R Nissan GT-R fot. Nissan

Nissan GT-R (R35)

Nissan GT-R Concept (2001)Pierwszy concept nowego GT-R pokazano jeszcze w 2001 roku na salonie w Tokio. Jego wygląd nie był ani ciekawy, ani nie nawiązywał do dotychczasowych modeli Skyline GT-R. Na kolejny prototyp, tym razem przypominający już wersję produkcyjną trzeba było czekać do 2005 roku. Samochód gotowy do produkcji pokazano dopiero w 2007 roku. Nowością był zasięg rynkowy, podczas gdy Skyline'y GT-R miały kierownicę montowaną tylko i wyłącznie po prawej stronie, nowy GT-R stał się samochodem sprzedawanym globalnie.

Nowy Nissan GT-R po raz pierwsze stał się oddzielnym modelem, niemającym z nowym Skylinem nic wspólnego. Auto powstało od podstaw tak, aby móc konkurować na torze z najlepszymi. Za cel inżynierowie Nissana postawili sobie pokonanie Porsche 911 Turbo na torze Nurburgring. W tym celu zerwano z umową ograniczającą moc do 280 KM. Pod maską umieszczono zupełnie nowy silnik. Ma on układ widlasty, zamiast stosowanego dotychczas rzędowego, ale nadal dysponuje sześcioma cylindrami. Pojemność wynosi 3,8 l. i wspomagana jest dwoma turbosprężarkami, dzięki czemu uzyskano moc 480 KM. Za przeniesienie napędu na obie osie odpowiada sześciobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa. Podobnie jak w poprzednim modelu kierowca może obserwować wiele parametrów silnika na wyświetlaczu centralnym, ale może też zmieniać dziesiątki ustawień, by dostosować charakterystykę samochodu do swoich potrzeb.

Na rok modelowy 2012 przygotowano spore zmiany. Moc wzrosła do imponujących 530 KM, dodano też m.in. system "Launch Control", dzięki któremu GT-R potrafi się katapultować do setki w 3,2 sek., co czyni go jednym z najszybszych seryjnych samochodów świata.


ZOBACZ TAKŻE:

Nissan GT-R SpecV: więcej mocy?

Nissan 370Z kontra kurczak | Wideo

Nissan GT-R - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA