Klasa E to dla Mercedesa model wyjątkowy. Żaden inny nie występował w tak różnorodnych typach nadwozia - jako sedan, kombi, coupé, kabriolet - oraz w wersjach specjalnych, takich jak przedłużone limuzyny, samochody opancerzone czy karetki. Wszystko zaczęło się w 1947 roku, kiedy Mercedes 170 V zapoczątkował bezpośrednią linię przodków Klasy E.
Nowy model bazował na przedwojennym typie o tej samej nazwie. Karoseria mierzyła 4,27 m długości, a rozstaw osi wynosił 2,85 m. W 1949 roku do oferty dołączył Mercedes 170 D z silnikiem wysokoprężnym oraz limuzyna 170 S, od 1952 roku także dostępną z motorem wysokoprężnym (170 DS).
Od 1946 do 1955 roku powstało 150 tys. sztuk 170-ki.
ZOBACZ TAKŻE:
W sierpniu 1953 roku pojawił się Mercedes 180, po raz pierwszy wykorzystujący konstrukcję samonośną. Opływowa stylizacja pomogła z kolei zmniejszyć opór powietrza i zużycie paliwa.
W roku 1954 do oferty dołączył wariant z silnikiem wysokoprężnym 180 D, a w roku 1956 trzecia wersja - Mercedes 190. Mocniejszy model 190 D zadebiutował w roku 1958. Do sprzedaży trafiła także odmiana z motorem 6-cylindrowym (W180 i W128, czyli ówczesna S-klasa) oraz roadster 190 SL (R121), produkowany w latach 1955-1963.
4-cylindrowe wersje "Pontona" wybrało łącznie 443 tys. klientów na całym świecie.
ZOBACZ TAKŻE:
Kolejną generację limuzyn Mercedesa można rozpoznać po charakterystycznych "skrzydłach" oraz panoramicznej tylnej szybie. Model uzbrojono w sztywną kabinę pasażerską ze strefami kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu. Od 1963 roku stosowano ponadto dwuobwodowy układ hamulcowy z mechanizmem wspomagającym siłę hamowania i przednimi hamulcami tarczowymi.
Najpierw na rynek trafiły limuzyny typu 190 i 190 D, od 1962 roku dostępne - po raz pierwszy - z automatyczną skrzynią biegów. W roku 1965 na drogi wyjechały udoskonalone typy 200 i 200 D. Zaprezentowana jednocześnie 230-ka uzupełniła paletę wersji o model z silnikiem sześciocylindrowym.
ZOBACZ TAKŻE:
Zaprezentowana na początku 1968 roku limuzyna /8 po raz pierwszy pokonała barierę miliona sprzedanych egzemplarzy (łącznie ponad 1,8 mln). Początkowo dostępne były czterocylindrowe modele 200, 220, 200 D i 220 D (W115) oraz sześciocylindrowe 230 i 250 (W114). Karoserię Strich Acht zaprojektował Francuz Paul Bracq, "ojciec" m.in. BMW serii 6 (E24).
Wraz z W114 po raz pierwszy do sprzedaży trafiła wersja coupé (oznaczenie CE), a lista wyposażenia seryjnego objęła pasy bezpieczeństwa. W roku 1972 paletę silnikową uzupełniły wersje 280 i 280 E. Dwa lata później Mercedes świętował premierę modelu 240 D 3.0/300 D z pięciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym OM617 o mocy 80 KM.
ZOBACZ TAKŻE:
W styczniu 1976 roku Mercedes dosłownie oczarował motoryzacyjny świat - z powodu ogromnego popytu klienci musieli czekać na W123 nawet rok. Od początku dostępne były wersje benzynowe 200, 230, 250, 280 i 280 E oraz diesle 200 D, 220 D, 240 D i 300 D. W 1977 roku do sedana dołączyło coupé, przedłużona limuzyna i "T-Modell" - pierwszy fabryczny model kombi. Litera T oznaczała "transport i turystykę", podkreślając podwójną rolę tego uniwersalnego pojazdu klasy wyższej średniej.
Od 1980 roku Mercedes oferował wśród opcji system ABS, a od 1982 roku - poduszkę powietrzną kierowcy.
W 1980 roku kombi Mercedesa zostało pierwszym w Niemczech samochodem osobowym wyposażonym w turbodiesla. 3-litrowy motor OM617a generował 125 KM i współpracował tylko z 4-biegową skrzynią automatyczną. Na rynku amerykańskim występował również pod maską sedana oraz coupe.
Seria 123 odniosła rekordowy sukces: wyprodukowano ponad 2,7 mln aut, w tym 2,4 mln limuzyn i blisko 200 tys. kombi oraz 100 tys. coupe.
ZOBACZ TAKŻE:
Zaprezentowana w 1984 roku seria 124 to pierwsza "Klasa E" (od 1993 roku). Nowości? W aucie zastosowano wielowahaczową tylną oś i trójdrożny katalizator (jesień 1986 roku). Po raz pierwszy pojawiły się wersję z napędem na cztery koła 4MATIC oraz czterozaworowe silniki wysokoprężne i benzyniaki V8, w tym opracowany we współpracy z Porsche model 500E/E 500.
ZOBACZ TAKŻE:
Seria 210 spojrzała na świat dwoma parami oczu w roku 1995. Tuż po premierze otrzymała nagrodę "red dot", przyznawaną w dziedzinie designu. Auto uzbrojono w szereg technologicznych nowinek, w tym elektroniczny system kontroli trakcji ETS i stabilności ESP czy ograniczniki napięcia pasów bezpieczeństwa.
Nowa Klasa E wystartowała jako E 200, E 230, E 280, E 320 i E 420 oraz E 220 D i E 290 Turbodiesel (pierwszy Mercedes wyposażony w silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa). Później paletę uzupełniły kolejne modele, a wśród nich E 220 CDI (1998) z silnikiem common rail oraz E 200 Kompressor (2000).
W lipcu 1999 roku przeprowadzono face-lifting modelu. Przez 8 lat wyprodukowano 1,65 mln "okularników".
ZOBACZ TAKŻE:
Kolejna generacja Klasy E weszła na rynek w 2002 roku. Niemieccy inżynierowie tym razem zastosowali w konstrukcji m.in. czterowahaczową przednią oś, a na listę wyposażenia trafiły adaptacyjne przednie poduszki powietrzne czy aktywne oświetlenie zakrętów reflektorów biksenonowych.
Z palety silników ostatecznie zniknęły rzędowe "szóstki", pojawił się natomiast "czysty" turbodiesel E 320 BlueTEC, wykorzystujący czynnik AdBlue, oraz benzyniak E 350 CGI z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Na bazie modelu powstał zaprezentowany w 2005 roku model CLS, zaś kabriolet i coupe CLK skorzystały z płyty mniejszej Klasy C. Przy okazji face-liftingu w 2007 roku najmocniejszą wersję E 55 AMG (475 KM) zastąpił wariant E 63 AMG z widlastą "ósemką" o mocy 514 KM, połączoną z nowym, 7-biegowym automatem. Efekt? Przyspieszenie do setki w zaledwie 4,5 s.
ZOBACZ TAKŻE:
Nowa Klasa E objawiła się po raz pierwszy podczas genewskiego salonu w 2009 roku. Po raz kolejny Niemcy wzbogacili listę elektronicznych pomocników - na pokładzie pojawił się m.in.: system rozpoznający zmęczenie kierowcy, adaptacyjny asystent świateł drogowych i funkcja automatycznego wyhamowania pojazdu uruchamiana w obliczu nagłego niebezpieczeństwa.
Pod maskę trafiły 4- i 6-cylindrowe benzyniaki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W tym roku najmocniejszy wariant E 63 AMG rozstał się z wolnossącą, widlastą "ósemką" o pojemności 6,2 litra na rzecz mniejszego, podwójnie turbodoładowanego silnika o pojemności 5,5 litra. Podobnie jak w przypadku poprzednika, odmiany coupe i kabriolet bazują na C-klasie.
***
Którą generację Mercedesa Klasy E uważacie za najbardziej udaną? Zapraszamy do głosowania w sondażu.
Marcin Sobolewski
ZOBACZ TAKŻE: