Bob Sinclair, prezes Saab-Scania of America rzucił pomysł stworzenia Saaba ze składanym dachem, aby zwiększyć sprzedaż. Popyt na kabriolety zawsze był spory, zwłaszcza w Kalifornii. Prototyp powstał z pomocą firmy American Sunroof Company i został pokazany po raz pierwszy podczas targów we Frankfurcie w 1983 roku.
Trzy lata zajęło firmie opracowanie modelu seryjnego. Produkcję zlecono fińskiej firmie Valmet. Początkowe plany zakładały produkcję 2 tys. sztuk rocznie przez ok. 3 lata. Pierwsze 400 kabrioletów przeznaczonych wyłącznie na rynek amerykański rozeszło się jak ciepłe bułeczki. To zmusiło firmę do weryfikacji planów. W sumie do 1993 roku Saab był "zmuszony" dostarczyć klientom 48 894 kabriolety.
Pierwszy Saab 900 Cabrio w kolorze żółtym "Monte Carlo Yellow" pojawił się w 1991 roku. Niezależnie jednak od koloru 900-ka pierwszej serii ze składanym dachem i silnikiem Turbo o mocy 175 KM należy dziś do najbardziej pożądanych modeli Saaba.
W 1989 roku Saab trafił pod skrzydła amerykańskiego giganta, koncernu General Motors. Pierwszym efektem współpracy był Saab 900 NG (Nowej Generacji), który został zaprezentowany w 1993 roku. Rok później dołączył do niego kabriolet. Nowe były też silniki, model Turbo rozwijał teraz 185 KM, ale ze względu na rynek amerykański do oferty dołączył pierwszy silnik V6 (2,5 l. 170 KM) w historii firmy.
W 1998 roku Saab poddał model 900 liftingowi, po którym model zmienił nazwę. Przez wzgląd na zaprezentowany wcześniej model 9-5 dziewięćsetkę przemianowano na 9-3. W tym wydaniu produkowano ją do 2002 roku. W sumie Convertible drugiej generacji (1993 - 2002) powstał w ilości 149 145 sztuk.
Pod koniec 2002 roku Saab zaprezentował zupełnie nową generację Convertible. Auto miało niezależne tylne zawieszenie, nowe silniki, ale i usprawnienia w postaci wodoodpornej tapicerki. Jego produkcję zlecono austriackiej firmie Magna-Steyr posiadającej fabrykę w mieście Graz. Pod koniec 2009 roku w związku ze zmianą właściciela Saaba produkcja kabrioletu po raz pierwszy została ulokowana w rodzimej Szwecji. Do kwietnia tego roku wyprodukowano 99 535 sztuk tego modelu.
Formalnie, od początku 2010 roku właścicielem szwedzkiego producenta nie jest już GM tylko Spyker (mała holenderska firma produkująca samochody sportowe). Szwedzi przyjęli nowego właściciela z ulgą. Widoczny na zdjęciu 9-3 Convertible to jeden z 366 sztuk "Independence Edition", serii stworzonej z okazji "odzyskania niepodległości".
Nowy Saab 9-3 Convertible w liczbach:
3 najpopularniejsze kolory nadwozia to czarny, stalowoszary i srebrny
7 hydraulicznych siłowników zostało użytych w mechanizmie otwierania dachu
11 ręcznych ustawień klimatyzacji włącza się gdy dach zostaje złożony. Po rozłożeniu układ powraca do sterowania automatycznego
20 sekund zajmuje rozłożenie dachu, co czyni go najszybszym w segmencie premium
21 stopni pochylenia ma oparcie siedzenia tylnej kanapy
26 metrów wynosi całkowita długość przewodów hydraulicznych w mechanizmie składania dachu
30 km/h to maksymalna prędkość, przy której można rozłożyć dach
140 barów wynosi ciśnienie w układzie składania dachu, 56 razy więcej, niż ciśnienie w oponach
181 to liczba ruchomych części w mechanizmie dachu
1500 litrów wody zużywa się w specjalnej komorze by sprawdzić szczelność jednego dachu
3500 kg nacisku wytrzymuje słupek przedniej szyby zapewniając pasażerom ochronę podczas dachowania