Oto pięć modeli uznanych przez organizację Euro NCAP za najbezpieczniejsze w swoich klasach:
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93%
- bezpieczeństwo dzieci: 80%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem:71%
- ocena systemów bezpieczeństwa: 86%
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 97%
- bezpieczeństwo dzieci: 85%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 63%
- ocena systemów bezpieczeństwa: 86%
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95%
- bezpieczeństwo dzieci: 83%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 78%
- ocena systemów bezpieczeństwa: 100%
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93%
- bezpieczeństwo dzieci: 86%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 49%
- ocena systemów bezpieczeństwa: 86%
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 89%
- bezpieczeństwo dzieci: 75%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 69%
- ocena systemów bezpieczeństwa: 86%
Wysoko oceniono również BMW X1, Citroena C4, Kię Vengę, Suzuki Swift i Volkswagena Sharana. Nie obyło się jednak bez zgrzytów. Citroen Nemo zdobył 3 gwiazdki (na dodatek w teście przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC oblał "test łosia", więcej tutaj). Jeszcze gorzej wypadł chiński Landwind CV9, który według Euro NCAP zasłużył jedynie na 2 gwiazdki.
Jak stwierdził dr Michiel van Ratingen, generalny sekretarz Euro NCAP, co roku producenci konsekwentnie poszerzają paletę rozwiązań, czuwających nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Świadczy o tym rosnąca liczba aut z 5-gwiazdkową oceną - w zeszłym roku zdobyło ją 65 proc. spośród 29 testowanych aut (w 2009 r. aż 90 proc.). Przypomnijmy, że na początku 2009 roku organizacja zaostrzyła kryteria oceniania testów zderzeniowych (więcej tutaj).
![]() |
![]() |