Poszukując 300-konnego auta warto rozpocząć od limuzyn wyższej klasy. W ich przypadku mamy gwarancję obecności nie tylko pełnego wyposażenia, ale także mocnych jednostek napędowych. Potwierdza to druga generacja Audi A8 D3 produkowana od 2002 do 2009 roku w wersji krótkiej i przedłużonej. Wysoka jakość zastosowanych materiałów nie ułatwia oceny faktycznego przebiegu i stanu technicznego dostępnych egzemplarzy. We wnętrzu znajdziemy między innymi trójstrefową klimatyzację, rozbudowane, choć dziś już archaiczne multimedia, wydajne nagłośnienie, skórzaną tapicerkę i wiele innych elektronicznych gadżetów. Naturalnie, cztery dorosłe osoby podróżują w niezwykle komfortowych warunkach.
Szukając używanego A8 D3 o mocy przynajmniej 300 KM, warto skupić się na starszym silniku 4.2 V8 z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Generuje 335 KM i 430 Nm rozpędzając flagowe Audi do pierwszej setki w 6,3 s. Obligatoryjnie, otrzymujemy także klasyczny, sześciobiegowy automat i stały napęd na cztery koła.
Kolejna propozycja również pochodzi z klasy wyższej. Założony budżet pozwoli na Mercedesa Klasy S W220 w dobrym, lecz wciąż niekolekcjonerskim stanie. Flagowy model produkowany był od 1998 do 2005 roku, podobnie jak A8 w wersji krótkiej i wydłużonej. Największą bolączką W220 jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia, które istotnie poprawiono przy okazji liftingu. Pod estetyczną karoserią skrywa się komfortowa i dobrze wykończona kabina dla czterech osób. Kompletne wyposażenie znajdziemy w każdym egzemplarzu, zaś niektóre urzekają nietuzinkowymi dodatkami - np. masażem.
Założone kryteria spełnia dosyć popularna wersja S500. W tym przypadku mamy do dyspozycji jeszcze wolnossący, benzynowy silnik z wielopunktowym wtryskiem paliwa 5.0 generujący 306 KM. Początkowo moc trafiała na tylną oś lub na cztery koła za pośrednictwem pięciostopniowej przekładni. Później wprowadzono nowoczesny, siedmiobiegowy automat. Sprint do pierwszej setki zajmuje 6,3-6,5 s.
Nieznacznie poniżej wyznaczonego pułapu mocy plasuje się jeden z popularniejszych modeli segmentu D sprzed lat - topowa odmiana Opla Vectry C sygnowana literami OPC. Konkurent VW Passata produkowany był od 2002 do 2008 roku jako sedan, liftback oraz przepastne kombi. Każda z odmian oferowana była także w wariancie OPC. Poprawnie narysowane nadwozie skrywa wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób. W ramach wyposażenia dostajemy dwustrefową automatyczną klimatyzację, sportowe fotele, skórzaną tapicerkę i rozbudowane nagłośnienie.
Oczywiście nie zabrało zmodyfikowanego zawieszenia i układu hamulcowego zdolnego poradzić sobie z większą mocą. Pod maskę Vectry trafił turbodoładowany, benzynowy silnik 2.8 V6 o mocy 280 KM rozpędzający Opla w 6,3 sekundy do setki.
30 tysięcy złotych wystarczy na najmniej dopracowaną generację Volkswagena Passata. B6 produkowany od 2005 do 2010 roku borykał się między innymi z postępującą korozją nadwozia. Dotychczas był to obcy problem dla tego modelu. Obłe nadwozie występowało jako klasyczny sedan lub funkcjonalne kombi. Na szczęście, we wnętrzu wciąż stosowano materiały odporne na zużycie eksploatacyjne.
Na szczycie silnikowej gamy stoi odmiana R36 wyposażona w wolnossący silnik VR6 3.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 300 KM i 350 Nm. Co więcej, producent dla lepszego wykorzystania dostępnej mocy postawił na napęd system 4Motion. Dzięki niemu bez względu na warunki drogowe nie mamy problemów z trakcją, a pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 5,6 s. Na pokładzie dostajemy do dyspozycji kompletne wyposażenie, rozbudowane multimedia, skórzaną tapicerkę i okno dachowe.
Prawdziwą gratką dla miłośników niepozornych auto o ponadprzeciętnych parametrach jest Volvo V70 drugiej generacji w topowym wariancie R. Szwedzkie kombi klasy średniej produkowano od 2000 do 2007 roku w szwedzkich i belgijskich zakładach marki. O ile wysokoprężne i inne benzynowe warianty przekonują komfortem podróżowania i statecznością stworzoną wręcz dla rodziny, o tyle V70 R to propozycja dla wymagających. Poza niższym prześwitem, zmodyfikowanym, utwardzonym zawieszeniem, dostajemy wydatne zderzaki, nakładki na progi oraz tylną lotkę. We wnętrzu mamy pełne wyposażenie ze skórzaną tapicerką - często w nietuzinkowym kolorze, dwustrefową klimatyzacją, markowym nagłośnieniem, szeregiem systemów bezpieczeństwa i manualną przekładnią. Jedynym wyróżnikiem są analogowe zegary z niebieskim tłem.
Do napędu V70 R oddelegowano dobrze znany, pięciocylindrowy silnik 2.5 Turbo o mocy 300 KM i momencie obrotowym na poziomie 350-400 Nm. Za sprawą dołączanego napędu na cztery koła, V70 R pierwsze 100 km/h osiąga po 5,9 s.
Dużo popularniejszą na rynku wtórnym propozycją jest Audi S6 C5 oferowane w latach 1999-2003. Niemiecki model segmentu E dostępny był jako czterodrzwiowy sedan i kombi. Każdy wariant skutecznie zabezpieczono przed korozją. We wnętrzu wygospodarowano wystarczającą przestrzeń dla czterech dorosłych osób. Liczyć możemy także na automatyczną klimatyzację, "pełną elektrykę", archaiczne multimedia i skórzaną tapicerkę.
W przypadku S6 najważniejszy jest jednak układ jezdny i silnik. Dostajemy do użytku stały napęd quattro współpracujący z manualną lub automatyczną, sześciobiegową przekładnią. Wykorzystujący wielopunktowy wtrysk paliwa wolnossący silnik 4.2 V8 generuje 340 KM i 420 Nm katapultując S6 do setki w 5,8 - 6,5 s.
Kierowcy nie bojący się motoryzacyjnych wyzwań, problemów z dostępnością części zamiennych i znalezieniem mechanika znającego się na rzeczy, mogą pokusić się o wyszukanie Maserati Quattroporte czwartej generacji. Włoska limuzyna produkowana była od 1994 do 2001 roku w Modenie, stanowiąc cień sprzedaży niemieckich rywali. Niebanalna prezencja skrywa wykończone prawdziwą skórą i drewnem wnętrze dla czterech dorosłych osób. Poza dobrym nagłośnieniem na pokładzie znajdziemy klimatyzację, telefon i mocno wyprofilowane fotele pokryte skórą. Moc zawsze trafiała na tylną oś, natomiast klient mógł wybierać między przekładnią manualną (5 lub 6 biegową), a klasycznym, czterostopniowym automatem.
Sercem modelu są benzynowe, podwójnie doładowane silniki V6 2.0, 2.8 i 3.2 o mocy 287, 280-284 i 336 KM. Zależnie od wersji, pierwsza setka pojawia się po 5,8 - 6 sekundach.
Dzięki ogromnej popularności w czasach swojej świetności i kontrowersyjnej prezencji, dziś bez większego trudu kupimy BMW serii 7 E65. Flagowa limuzyna produkowana była od 2001 do 2008 roku - z krótkim i długim rozstawem osi. Design autorstwa Chrisa Bangle'a ma tyle samo zwolenników, co zagorzałych przeciwników. Jak przystało na bawarską markę, zastosowano materiały z wysokiej półki, co doskonale widać po latach użytkowania. W kabinie znajdziemy szereg elektronicznych dodatków z pierwszą generacją skomplikowanego wówczas systemu iDrive na czele. Za jego pośrednictwem sterujemy komputerem pokładowym i nagłośnieniem. Poza tym, otrzymujemy skórzaną tapicerkę, klimatyzację regulowaną w trzech strefach i automatyczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach.
Wymagane kryteria mocy spełnia odmiana 740 i 745i. Dysponują wolnossącymi silnikami V8 o pojemności 4.0 i mocy 306 oraz 4.4 333 KM. Sprint do 100 km/h zajmuje odpowiednio 6,8 i 6,3 s.