5 tysięcy złotych wystarczy na produkowanego od 1994 do 2002 Peugeota 806. VAN skonstruowany wspólnie przez koncern PSA i Fiata dostępny był także jako Citroen Evasion, Fiat Ulysse i Lancia Zeta. Doskonale zabezpieczone przed korozją jednobryłowe nadwozie otrzymało kanciaste kształty. W pierwszym rzędzie siedzeń miejsca nie zabraknie nikomu, komfort jazdy poprawiają obszerne, przeważnie pokryte welurową tapicerką fotele. Do dalszej części wnętrza prowadzi para rozsuwanych drzwi. W zależności od wersji, Peugeot oferowany był z układem siedzeń 2+3+2 lub 2+2+2 - ta odmiana wyposażona jest w komplet niezależnych foteli. Na liście wyposażenia znajdziemy automatyczną klimatyzację, "pełna elektrykę", szyberdach, fabryczne radio z CD, a czasem też skórzaną tapicerkę.
Po latach mechanicy polecają kilka jednostek napędowych dostępnych w 806. Czterocylindrowy benzynowy 2.0 generuje 121, 132 lub 136 KM zapewniając akceptowalne osiągi i niskie koszty użytkowania - wzorowo współpracuje z instalacjami gazowymi. Wśród diesli warty polecenia jest silnik 2.0 HDI 109 KM i starszy 2.1 TD 109 KM.
Bezpośrednim konkurentem rynkowym Peugeota 806 w czasach świetności był Renault Espace trzeciej generacji. Produkowany od 1996 do 2002 roku nawet dziś doskonale sprawdza się w roli auta rodzinnego. Pokaźnych rozmiarów jednobryłowe nadwozie otrzymało skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne - płowieją jedynie plastikowe, nielakierowane elementy. We wnętrzu, podobnie jak w Peugeocie królują obszerne, welurowe siedziska. Kierowcy i siedzącemu obok pasażerowi miejsca nie zabraknie. W dalszej części kabiny znajdują się kolejne dwa rzędy (2+2+2) z dwoma niezależnymi fotelami, lub trzyosobową kanapą w drugim i dwa fotele w trzecim rzędzie. Każdy możemy swobodnie wyjmować z auta powiększając przestrzeń ładunkową. W kwestii wyposażenia dodatkowego, często liczyć możemy na automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka , szyberdach i przeciętnej klasy fabryczne nagłośnienie. Po latach musimy być gotowi na piski generowane przez tworzywa we wnętrzu.
Oczekując spokojnej i możliwie bezawaryjnej eksploatacji, mechanicy polecają nieskomplikowany benzynowy silnik 2.0 o mocy 114 lub 140 KM. Wielopunktowy wtrysk paliwa pozwala na montaż sekwencyjnej instalacji gazowej. Z uwagi na prostą budowę, koszty napraw i bieżącej eksploatacji prezentują akceptowalny, niski poziom.
Niewielki budżet pozwoli też na zachowanego w dobrym stanie Renault Scenica I generacji. Zbudowany na bazie kompaktowego Megane I, Scenic produkowany był w latach 1996-2003. Niestety, jedną z poważniejszych wad francuskiego minivana jest korozja nadwozia. Rdza atakuje praktycznie wszystkie elementy auta. Jedynym sposobem na jej powstrzymanie jest cyklicznie uzupełniane zabezpieczenie podwozia i profili zamkniętych, a także suchy garaż. Wnętrze w komfortowych warunkach mieści pięć osób wraz z bagażem (410 litrów). W wielu egzemplarzach znajdziemy "pełną elektrykę", dwa szyberdachy, klimatyzację i fabryczne radio.
Paleta jednostek napędowych przeszczepiona została w całości z Megane I. Po latach specjaliści polecają jedynie wolnossące silniki benzynowe 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 o mocy odpowiednio 75-90, 75-110, 116, 114-139 KM. Każdy z nich wyposażono w wielopunktowy wtrysk paliwa, dzięki czemu montaż instalacji gazowej nie stanowi większego problemu.
Identyczne walory użytkowe zapewni również kolejny francuski, kompaktowy van - Citroen Xsara Picasso. Rodzinny model produkowano od 1998 do 2012 roku. Charakterystyczne nadwozie o kształcie jajka zostało doskonale zabezpieczone przed korozją. Wnętrze narysowano równie ciekawie - elektroniczny zestaw zegarów przeniesiono na środek deski rozdzielczej. Niezły komfort podróżowania zapewniają welurowe fotele i szeroka kanapa w drugim rzędzie. W kwestii wyposażenia dodatkowego, Xsara Picasso zapewnia przeważnie elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację, komputer pokładowy i radio z CD.
Najbezpieczniejszym wyborem są wolnossące silniki benzynowe, czterocylindrowe 1.6, 1.8 i 2.0 o mocy 91-109, 115, 136 KM. Jeśli znajdziemy egzemplarz z rzetelnie serwisowanym dieslem, z powodzeniem możemy sięgnąć po jednostki 1.6 i 2.0 HDI 92-109 i 90 KM - oszczędne i trwałe.
>>> Jak wybrać bezpieczne płyny eksploatacyjne? Odpowiada rzecznik ITS:
Niedocenianą propozycją na rynku wtórnym jest Fiat Multipla pierwszej generacji. Ze względu na kontrowersyjny wygląd, innowacyjna koncepcja Fiata nie zyskała szerokiego grona sympatyków. Niemniej, to ciekawe i warto zainteresowania auto. Produkowana od 1998 do 2004 roku Multipla została dokładnie zabezpieczona przed korozją. Wnętrze wykonano niestety z budżetowych, twardych plastików, które po latach użytkowania piszczą i skrzypią w czasie jazdy. Największą zaletą włoskiego samochodu jest funkcjonalne wnętrze. Zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie mamy do dyspozycji po trzy niezależne fotele. Dodatkowo na pokładzie znajdziemy 18-litrową lodówkę. Poza nią, często spotkamy klimatyzację manualną i szyberdach.
Jedyny dostępny benzynowy silnik 1.6 o mocy 100 KM nie sprawia żadnych trudności, ale też zaledwie przeciętną dynamikę. Ewentualne defekty usunie każdy mechanik niskim nakładami środków. Propozycją dla oszczędnych jest dopracowany diesel 1.9 JTD 105-115 KM.
Poszukując pojemnego auta rodzinnego nie sposób pominąć ostatniego, tylnonapędowego kombi Opla. Omega B produkowana była od 1994 do 1999 roku. Uwagę przyciąga zwłaszcza wersja kombi mieszcząca 540 litrów bagażu. Estetycznie zaprojektowane nadwozie boryka się z typowym problemem aut niemieckiego producenta z tamtych lat - korozją. Rdza atakuje wszystkie egzemplarze, niezależnie do historii wypadkowej. Wnętrze zaskakuje obszernością i oferowanym komfortem jazdy. Przednie fotele nawet po latach eksploatacji są wygodne. Równie pozytywne opinie zbiera kanapa drugiego rzędu. W zależności od fantazji pierwszego właściciela, Omega mogła być wyposażona we wszystkie szyby sterowane elektrycznie, automatyczną klimatyzację, rozbudowane nagłośnienie, komputer pokładowy, skórzaną tapicerkę i szyberdach.
Z uwagi na rozsądne koszty serwisowania, mechanicy zgodnie polecają czterocylindrowy silnik benzynowy z rodziny EcoTec - 2.0 o mocy 116-136 KM. Jednostki 2.5 V6, 2.6 V6 i 3.0 V6 (170-211 KM) są zdecydowanie droższe w bieżącej obsłudze serwisowej, ale bez problemów współpracują z instalacją LPG.
Wartą polecenia propozycją dla rodzin jest również Peugeot 406, oczywiście w wersji kombi. Francuski przedstawiciel segmentu D produkowany był od 1995 do 2004 roku. Jak przystało na koncern PSA, 406 został wzorowo zabezpieczony przed korozją. Po latach parkowania pod chmurką płowieją jedynie nielakierowane, plastikowe elementy. Wnętrze z łatwością mieści pięć osób z pokaźnym bagażem (526 litrów). Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy między innymi szyberdach, skórzaną tapicerkę, klimatyzację, komputer pokładowy, a nawet nawigację, która dziś będzie jedynie reliktem przeszłości.
Mimo budżetowego charakteru, Peugeot 406 gwarantuje niezłe właściwości jezdne - wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi istotnie poprawia precyzję prowadzenia. Mechanicy polecają wszystkie wolnossące czterocylindrowe silniki 1.6, 1.8 i 2.0 (90-135 KM), a także pancerne diesle 2.0 HDI o mocy 90-109 KM.
Od 1991 do 1996 roku produkowane było kultowe dziś Volvo 850. Klasyczne dla szwedzkiej marki foremne kształty (zwłaszcza w wersji kombi), przyciągają rzesze wiernych sympatyków. 850 w wersji kombi zabiera na pokład jedynie 420 litrów bagażu. Wystarczy jednak pozbyć się rolety, by powiększyć przestrzeń. Wnętrze wykonano solidnie, z materiałów odpornych na trudy eksploatacji. Zarówno na fotelach jak i na kanapie, miejsca nie zabraknie nawet wysokim osobom. Karoserię w sposób skuteczny zabezpieczono przed korozją, a rdzewieją tylko niefachowo naprawiane egzemplarze.
Jedyny dostępny silnik diesla pochodzi z palety napędowej Volkswagena. Diesel 2.5 R5 generuje 140 KM. Sumiennie serwisowany nie odmawia posłuszeństwa nawet po 400-500 tysiącach kilometrów. To jeden z najlepszych ropniaków z tamtego okresu. Paleta silników benzynowych składa się z pięciocylindrowych, turbodoładowanych szwedzkich konstrukcji 2.0, 2.3 i 2.4 o mocy 143-211, 222-250, 170-190 KM.