Zestawienie 'Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników' przygotowany przez ProfiAuto zawiera dane zebrane od 1300 polskich mechaników. 'Specyfiką naszego rankingu jest to, że dotyczy samochodów poruszających się po polskich drogach, a autorami są doświadczeni mechanicy. Dlatego w wynikach znajdziemy zarówno informacje burzące utarte mity, jak i potwierdzenie powszechnie znanych faktów. Jest też sporo branżowych ciekawostek skłaniających do dyskusji - mówi Michał Tochowicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju ProfiAuto.
Przedstawiciel firmy tłumaczy, że materiał bazuje na dużej próbie badawczej i odnosi się do typowych polskich realiów w przeciwieństwie do zagranicznych rankingów
W drugiej odsłonie zestawienia od ProfiAuto sprawdzono auta w cenie od 10 do 20 tys. zł. Rywalizacja w pierwszej piątce najmniej awaryjnych modeli była bardzo zacięta.
Na czołowych pozycjach pojawiły się: Toyota Yaris ze średnią ocen 4,9 oraz Audi A4 (B6 i B7), Toyota Avensis II, Volkswagen Polo IV 9N oraz Volkswagen Touran I (wszystkie z notą po 4,6).
fot. ProfiAuto
fot. Profiauto
fot. Profiauto
fot. Profiauto
Najniżej ocenione modele to: Peugeot 307 (ogólna ocena 3,7), Mazda 6 I (nota 3,8) oraz Peugeot 407 (3,9).
Peugeot 307 z notą 2,7 najczęściej zawodził w kwestii elektryki. Użytkownicy tego samochodu często borykają się z zawilgoconą elektroniką, awariami cewki zapłonowej oraz z ogólnymi awariami elektroniki. Francuski kompakt otrzymał ocenę 3,8 za napęd, a ankietowani wskazywali problemy z wtryskiwaczami oraz turbosprężarką w silnikach Diesla.
Najwięcej problemów z zawieszeniem (3,7) sprawia Audi A4 (B6 i B7), ale otrzymało dobrą średnią ocenę m.in. dzięki ocenie cząstkowej 5,3 za karoserię.
Badanie przeprowadzono wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 r. metodą CATI. Mechanikom zadano cztery pytania dotyczące trzech wybranych modeli spośród 50 najpopularniejszych (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends).
Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali pięć najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Oceniali niezawodność auta w skali 1-6 w kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Wskazywali najlepszą (najmniej zawodną) wersję silnika wybranego modelu, a także odpowiadali na pytanie: 'Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?'