Materiał wykończeniowy składający się z mikrowłókien występuje już w tak popularnych markach jak Volkswagen, Ford czy Renault, a w przeszłości można go było spotkać wyłącznie w drogich samochodach. Używano go do obszywania foteli lub podsufitki. Teraz obszywa się również deskę rozdzielczą, boczki drzwi, mieszki skrzyni biegów czy kierownice. Materiał jest również często wykorzystywany przez producentów luksusowych jachtów i samolotów.
Na zdjęciach szalony projekt polskiej firmy Carlex Design, o którym więcej przeczytacie tutaj: Mercedes od Polaków z Carlex Design - cały w Alcantarze
fot. Carlex Design
To sprawia, że producent materiału nie nadążą za produkcją zamówień. Włoska spółka Alcantara S.p.A. ograniczyła o jedną piątą kontrakty z potencjalnymi klientami i szykuje się do podwojenia produkcji, inwestując 368 mln dolarów w fabrykę w Mediolanie. Dyrektor generalny zapowiada, że syntetyczny materiał będzie kontynuować penetrację rynku w modelach spoza gamy premium.
Materiał opracowali naukowcy pracujący dla japońskiej firmy Toray Industries w latach 70. Alcantara jest o połowę lżejsza od skóry, bardziej wytrzymała, oferuje lepszą przyczepność, lepiej oddycha, a do tego jest chłodna latem i ogrzewa zima. Jednak najważniejszym argumentem jest to, że przy produkcji nie giną zwierzęta.