Poradnik | Atrakcyjne coupe za 30 tysięcy złotych

Nie trzeba być milionerem, być znaleźć na rynku wtórnym atrakcyjne coupe. Rozmaitych samochodów jest na tyle dużo, że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Niektóre auta mają charakterystykę bardziej sportową, inne zaś zbudowano na średniej klasy limuzynach, co gwarantuje wysoki komfort w długich trasach. Przedstawiamy 8 propozycji z różnych segmentów i kontynentów.
Audi TT II Audi TT II fot. Audi

Audi TT II

Pod koniec lat 90. rynkową karierę rozpoczęło Audi TT - dwudrzwiowe sportowe auto wykorzystujące mechanikę znaną z Volkswagena Golfa IV generacji. Od 2006 roku w ofercie niemieckiej marki dostępna była druga generacja oparta na płycie podłogowej i technologii częściowo zaczerpniętej z Golfa V. Obłe nadwozie skrywa komfortową kabinę dla dwojga - tylne fotele należy traktować wyłącznie awaryjnie. Trudno się do nich dostać, a miejsca brakuje przed nogami, nad głowami i na wysokości barków. Jakość wykonania Audi jest bardzo wysoka, podobnie jak poziom wyposażenia dodatkowego mocniejszych wersji silnikowych. Na pokładzie można znaleźć klimatyzację regulowaną w dwóch strefach, wydajny system audio, a także kolorową, dość precyzyjną nawigację.

Za 30 tysięcy złotych kupimy jedynie egzemplarze z początkowych lat produkcji wyposażonych w kłopotliwy silnik 1.8 TFSI 160 KM lub 2.0 TFSI generujące 200 KM. Topowe jednostki seryjnie łączone były z napędem na cztery koła quattro - w przypadku TT wykorzystującego międzyosiowe sprzęgło typu Haldex. W pozostałych wersjach moment obrotowy trafia na przednią oś.

Alfa Romeo Brera Alfa Romeo Brera fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo Brera

Istną ikoną motoryzacyjnej sztuki wciąż pozostaje produkowana od 2005 do 2010 roku Alfa Romeo Brera. Zaprojektowane przez Pininfarinę nadwozie, mimo wieku nieprzerwanie przyciąga zazdrosne spojrzenia. Wnętrze żywcem przeniesiono z popularnego modelu 159. W tym przypadku Włosi wyraźnie poprawili jakość wykonania, stawiając na lepsze materiały wykończeniowe i dopracowaną mechanikę. W Brerze trudno o korozję i trzeszczące plastiki w przedziale pasażerskim. Doskonale podpierające ciało w zakrętach fotele są standardem, podobnie jak bogate wyposażenie w zakresie elektronicznych udogodnień.

Największym zainteresowaniem cieszył się benzynowy silnik 1,75 TB o mocy 200 KM, zadowalający się rozsądnymi porcjami paliwa. Takich ogłoszeń jednak brakuje, bowiem jednostka uchodzi za dopracowaną i użytkownicy niechętnie się jej pozbywają. Propozycją dla koneserów jest flagowa odmiana 3.2 V6 Q4. 260 KM w połączeniu ze stałym napędem na cztery koła gwarantuje niezapomniane wrażenia, okupione spalaniem przekraczającym z łatwością 20 litrów na setkę. Na rynku wtórnym dominują jednak diesle. 2.0 170 KM oraz 2.4 o mocy 200 lub 210 koni mechanicznych uchodzą za trwałe i stosunkowo bezawaryjne konstrukcje. Ostrożnie należy natomiast podchodzić do benzynowego, kłopotliwego w obsłudze 2.2 JTS 185 KM.

Peugeot 407 Peugeot 407 fot. Peugeot

Peugeot 407

Po niebywałym sukcesie rynkowym modelu 406 Coupe zaprojektowanym przez Pininfarinę, Peugeot postanowił kontynuować szczęśliwą passę także w przypadku 407. Kilka miesięcy po premierze sedana i kombi, ofertę uzupełniono wersją dwudrzwiową - narysowaną przez francuskich projektantów. Wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne połączono z wysoką jakością wykonania obłej karoserii. Spore problemy stwarza długi przedni zwis, zwłaszcza podczas parkowania przy wysokich krawężnikach. Jak przystało na auto francuskie, możemy liczyć na bogate wyposażenie z zakresu komfortu. Większość egzemplarzy ma na pokładzie skórzaną tapicerkę, "pełną elektrykę", rozbudowane nagłośnienie, kolorową nawigację i dwustrefową klimatyzację automatyczną.

W przypadku 407 coupe, na tylnych siedzeniach wygodnie podróżować będą wyłącznie dzieci. Sytuacji nie poprawia też utrudniony dostęp, choć w wielu egzemplarzach fotel kierowcy odsuwa się automatycznie po odchyleniu oparcia. Pod maskę Peugeota trafiały benzynowe silniki 2.2 160 KM, 3.0 V6 211 KM oraz diesle 2.7 V6 i 3.0 V6 HDI generujące odpowiednio 204 i 240 KM. Niezbyt wysilone konstrukcje wolnossące bez większych przeszkód współpracują z instalacjami gazowymi.

Renault Laguna III Renault Laguna III fot. Renault

Renault Laguna III

30 tysięcy złotych wystarczy również na kupno Renault Laguny III generacji w wersji coupe. Dwudrzwiowy wariant pojawił się w ofercie w 2008 roku. Obła sylwetka i drzwi pozbawione ramek mogą zachwycić nawet po latach. Wielu śmiałków porównywało francuskie przetłoczenia do Aston Martina, co akurat należy traktować z przymrużeniem oka. We wnętrzu zastosowano zupełnie dobrze wyprofilowane i komfortowe fotele przednie - przeważnie obszyte skórzaną tapicerką. Deska rozdzielcza i pozostałe elementy wnętrza przejęto ze standardowych wersji Laguny. Do częstego wyposażenia należy kolorowa nawigacja, elektrycznie sterowane szyby i rozbudowane nagłośnienie. Po latach zdarza się, że plastiki nieprzyjemnie zaskrzypią, ale ogólna solidność przedziału pasażerskiego nie pozostawia wiele do życzenia.

W palecie silnikowej dominują silniki czterocylindrowe. Amatorzy diesli mogą wybrać jednostki 2.0 dCi 150-183 KM lub 3.0 V6 dCi 235 KM. Pośród benzynowych motorów wymienić możemy 2.0 Turbo 170-204 KM i 3.5 V6 240 KM. Opcjonalnie oferowany był system czterech kół skrętnych. Po latach, najbezpieczniejszym wyborem okazuje się dwulitrowy diesel i agregaty zasilane benzyną.

Nissan 350Z Nissan 350Z fot. Nissan

Nissan 350Z

Bezkompromisową propozycją dla prawdziwych miłośników motoryzacji jest Nissan 350Z. Dwudrzwiowe japońskie coupe produkowane było od 2002 do 2008 roku w Japonii. Wysoka jakość wykonania karoserii przekłada się na całkowity brak problemów z korozją. Wnętrze wykonano z typowo azjatycką dbałością o detale i dobór materiałów. Zastosowane plastiki są twarde i podatne na zarysowania, całość zmontowano jednak solidnie. Wytrzymała okazuje się także tapicerka tekstylna, jak i opcjonalna skórzana. Codzienną eksploatację uprzyjemnia "pełna elektryka", automatyczna klimatyzacja, dopracowane nagłośnienie Bose i komputer pokładowy.

Do napędu 350Z oddelegowano benzynowy, wolnossący silnik 3.5 V6 generujący 280-310 KM. Standardowo moc przekazywana jest na tylną oś poprzez sześciostopniową ręczną lub automatyczną przekładnię. Na rynku wtórnym znajdziemy wiele egzemplarzy sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych. Od wersji europejskiej, różnią się one mniej wydajnym układem hamulcowym i bardziej miękkimi nastawami zawieszenia.

BMW E46 coupe BMW E46 coupe fot. BMW

BMW E46 coupe

Od 1998 do 2007 roku w ofercie BMW znajdowała się czwarta generacja serii 3 o symbolu E46. Obok funkcjonalnego kombi, sedana i kabrioletu, dostępna była również dwudrzwiowa karoseria. Klasyczna sylwetka, drzwi pozbawione ramek i napęd na tylne koła zapewniają niezapomniane wrażenia z jazdy i walory trakcyjne. Kabina pasażerska niczym nie różni się od pozostałych wersji nadwoziowych. Na liście opcji znaleźć można było między innymi skórzaną tapicerkę, sportowe fotele, elektrykę zawiadującą szybami, kolorową nawigację, szyberdach, tempomat i komputer pokładowy. Na kanapie w awaryjnej sytuacji zmieszczą się dwie dorosłe osoby, ale tylko na krótkich dystansach.

Do napędu niemieckiego coupe najlepiej nadają się sześciocylindrowe rzędowe silniki 2.0, 2.5, 2.8 i 3.0 generujące 150-231 KM. Moc trafia na tylną oś poprzez pięcio/sześciostopniowe przekładnie manualne lub automatyczne. Napęd wykazuje się dobrą odpornością na trudy codziennej eksploatacji. Pozytywne opinie zbiera też po latach antykorozyjne zabezpieczenie.

Mercedes CLK II Mercedes CLK II fot. Mercedes

Mercedes CLK II

Od 1997 do 2009 roku w ofercie Mercedesa dostępny był model CLK pierwszej generacji. Druga zadebiutowała w 2003 roku. Średniej klasy auto oparto na płycie podłogowej i mechanice Klasy E W211. Niestety, podobnie jak w przypadku pozostałych modeli Mercedesa z tamtych lat, poważny problem stanowi korozja. Rdza pojawia się na progach, nadkolach, drzwiach i podłodze. Cykliczna konserwacja jedynie opóźnia degradację karoserii. Znacznie większą wytrzymałość prezentuje wnętrze. Skórzana tapicerka jest bardzo odporna na intensywną eksploatację, do utrzymania jej w perfekcyjnym stanie wystarczy regularna konserwacja i czyszczenie. Na liście wyposażenia dodatkowego, obok skórzanej tapicerki wymienić możemy szyberdach, elektrycznie sterowane fotele, dopracowane nagłośnienie i kolorową nawigację, która bez aktualizacji pozostaje bezużyteczna.

Największą popularnością cieszą się benzynowe silniki sześcio i ośmiocylindrowe - 2.6, 3.0, 3.2, 3.5 V6 i 5.0 oraz 5.5 V8 o mocach od 170 do 388 KM. Dobrze znoszą współpracę z LPG i okazują się dość bezproblemowe po latach eksploatacji.

Mercedes CLK II Mercedes CLK II fot. Mercedes

Mercedes W124 Coupe

30 tysięcy złotych wystarczy na zakup wartego zachowania Mercedesa W124 Coupe. Niemiecka legenda w wersji dwudrzwiowe produkowana była do 1996 roku. Kanciasta sylwetka z chowanym wraz z szybami środkowym słupkiem wciąż może się podobać. W przypadku tego modelu, ogromną wagę ma cykliczna konserwacja profili zamkniętych. Rdza najczęściej rozwija się pod uszczelkami, listwami ozdobnymi i w profilach zamkniętych. We wnętrzu niemieckiego coupe, często spotykanym dodatkiem jest skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane szyby, lusterka i fotele, klimatyzacja, szyberdach i automatyczna skrzynia biegów.

Do napędu klasyka Mercedesa najlepiej sprawdzają się sześciocylindrowe benzynowe silniki 2.6, 2.8, 3.0, 3.2 160-220 KM oraz V8 4.2 i 5.0 279-326 KM. Co ważne, W124 stanowi coraz bardziej łakomy kąsek na rynku wtórnym. Zadbane egzemplarze z podstawowymi silnikami już potrafią kosztować ponad 25 tysięcy złotych. Ich wartość stale rośnie.