Wartość rezydualna to szacunkowa kwota, jaką auto będzie warte po konkretnym okresie użytkowania i przejechaniu konkretnej liczby kilometrów. Analitycy Bähr & Fess założyli, że podczas trzyletniego okresu użytkowania kierowca przejedzie 20 tys. km rocznie i właśnie dla takiego przebiegu (60 tys. km) obliczyli wartość rezydualną. Ocena modelu jest średnią, jaka powstała po przeanalizowaniu wyników dla poszczególnych wersji silnikowych i wyposażenia.
Ford Focus zajął w zestawieniu siódme miejsce. Po trzech latach auto straci na wartości 52 proc., czyli wciąż będzie warte 48 proc. swojej pierwotnej ceny.
BMW serii 1 o jeden punkt procentowy wyprzedziło siódmego Focusa. Bawarski kompakt po 3 latach użytkowania i przejechaniu 60 tys. km straci 47 proc. swojej pierwotnej ceny. Wartość rezydualna wynosi więc 53 proc. Warto jednak pamiętać, że kwotowa (a nie procentowa) utrata wartości samochodów marek premium jest znacznie większa niż w przypadku aut marek popularnych i to pomimo zbliżonych wartości procentowych. Wynika to z wyraźnie większej ceny zakupu.
Przewaga konstrukcyjnych bliźniaków koncernu Volkswagen - Seata Leona i Skody Octavii - nad BMW serii 1 jest minimalna. Skoda i Seat przez trzy lata użytkowania stracą na wartości 46,5 proc. Ich wartość rezydualna wyniesie zatem 53,5 proc.
Zdaniem analityków z Bähr & Fess Audi A3 Sportback bardzo dobrze trzyma swoją cenę. Jego wartość po analizowanym okresie użytkowania wyniesie 55,5 proc. Oznacza to, że przez trzy lata auto straci na wartości 44,5 proc. Warto pamiętać, że analitycy Bähr & Fess brali pod uwagę rynek niemiecki.
Tego samochodu nie mogło zabraknąć w zestawieniu. Mimo swojej ogromnej popularności (najczęściej kupowane auto w Europie) i niezliczonej liczbie ogłoszeń o sprzedaży Golfa, kompakt z Wolfsburga cieszy się ogromnym zainteresowaniem na rynku wtórnym, jednocześnie dbając o portfel swojego właściciela. Według analiz Bähr & Fess Golf po trzech latach będzie wart 56,5 proc. swojej pierwotnej ceny.
Raport Eurotax również potwierdza mocną pozycję Golfa w zestawieniu aut najmniej tracących na wartości. Według niego 4-letni Golf Comfortline 1.4 TSI z przebiegiem 60 tys. km będzie wart 52 proc. ceny nowego egzemplarza.
Produkowany w Gliwicach niemiecki kompakt według analityków Bähr & Fess jest liderem w swojej klasie pod względem utraty wartości. Po 3 latach i przejechaniu 60 tys. km auto będzie warte 58,5 proc. swojej ceny początkowej, co oznacza, że straci tylko 41,5 proc. To zdecydowanie najlepszy wynik w segmencie.
Do zestawienia wybraliśmy te auta, które wyróżniają się na tle innych kompaktów (stąd siedem najlepszych modeli). Sporą niespodzianką jest nieobecność w rankingu ani jednego samochodu marek japońskich.