Jeremy Clarkson lubi nie tylko obłędnie mocne supersamochody. Dał temu wyraz zaczynając swoją listę najfajniejszych samochodów od Mazdy MX-5.
Mocniejszy silnik ma pojemność 2,0 litra i generuje 160 KM mocy przy 6000 obr./min. i maksymalny moment 200 Nm przy 4600 obr./min. Ważąca z nim 1000 kg MX-5 przyspiesza do 100 km/h w 7,3 sekundy i potrafi rozpędzić się do 214 km/h.
Ile Miata kosztuje w Polsce? 89 900 za wersję 131-konną i 96 900 za mocniejszy silnik.
Dlaczego? Również on docenił niesamowitą frajdę z jazdy jaką dostarcza Miata. Clarkson porównał ją nawet do leku na depresję:
W ostatnich miesiąc w ręce Clarksona wpadła także przepiękna Alfa Romeo 4C i od razu zdobyła jego serce. Na pokładzie Włoszki pracuje silnik R4 Turbo o pojemności 1,75 litra. 240 KM potrafi rozpędzić 4C do 100 km/h w 4,5 sekundy.
Dlaczego? Alfa urzekła Clarksona uczuciami, jakie wzbudza:
Mercedes-AMG GT dostał od twórców bardzo ambitne zadanie - na rynku ma zmierzyć się z Jaguarem F-Type i prawdziwą legendą, Porsche 911. W wersji S V-ósemka Biturbo osiąga 510 KM mocy i 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Osiągi? 100 km/h na liczniku po 3,8 sekundy oraz 310 km/h prędkości maksymalnej.
Dlaczego? Brytyjczyk określa AMG GT S mianem nowoczesnego muscle cara. To Mustang Mercedesa:
Pod maską Focusa RS pracuje silnik R4 2.3 znany z Mustanga. Po serii gruntownych modyfikacji Ford wycisnął z niego aż 350 KM i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moc trafia na wszystkie cztery łapy nowego drapieżnika.
Osiągi? Jest naprawdę nieźle... Wskazówka prędkościomierza minie pierwszą "setkę" po zaledwie 4,7 sekundy i zatrzyma się dopiero przy 266 km/h. To najszybszy i najlepiej przyspieszający RS w historii! W Polsce ten model kosztuje lekko ponad 150 tysięcy złotych.
Dlaczego? Wrażenia z jazdy zawsze są znakomite. Nawet przy niskich prędkościach ("Jamesa Maya") Focus RS jest jak Nissan GT-R.
Tego samochodu nie trzeba chyba nikomu przedstawiać - Ford Mustang to prawdziwa legenda. Na listę Clarksona trafiła oczywiście jedyna słuszna wersja GT z pięciolitrową V-ósemką (421 KM). Mniejszy i oszczędniejszy 2.3 EcoBoost nie ma tak dobrej prasy.
Dlaczego? Mustang urzekł Clarksona swoją bezkompromisową duszą. To muscle car z krwi i kości, chętny do palenia gum i ostrej jazdy:
Na liście znalazł się także SUV. To Volvo XC90. Clarkson jeździł wersją D5. Pod maską pracuje dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 235 KM i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W Polsce za XC90 D5 trzeba zapłacić co najmniej 245 800 złotych (wyposażenie Kinetic).
Dlaczego? Jazda nim jest tak uspokajająca, że można się zdrzemnąć i wszystko będzie w porządku, bo w razie potrzeby Volvo obudzi kierowcę:
Opel Zafira podąża ścieżką stylistyczną, którą znamy z nowej Astry czy Corsy. Minivan nabrał więc lekko sportowego charakteru. Kokpit nowej Zafiry został drastycznie przeprojektowany. Projektanci Opla chcieli, aby był o wiele prostszy i bardziej elegancki. Wnętrze jest teraz bardzo przejrzyste, na pierwszym miejscu stoi praktyczność oraz ergonomia. Ze środka wyrzucono niepotrzebne przyciski, a 7-calowy ekran dotykowy został przeniesiony ze szczytu konsoli centralnej znacznie niżej
Dlaczego? Minivan przekonał Clarksona do siebie komfortem jazdy i tłumieniem nierówności. Został nawet porównany do Rolls-Royce'a Phantoma i wyszedł z tego porównania zwycięsko...
Sercem BMW M2 jest 3-litrowy silnik R6 TwinPower Turbo o mocy 370 KM i 465 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to małemu BMW (waży 1 565 kg) rozpędzić się do pierwszej "setki" w 4,5 sekundy z ręczną skrzynią lub 4,3 sekundy z przekładnią DCT. Oprócz świetnych osiągów auto oferuje równie dobre prowadzenie.
W gamie sportowych BMW ma zastąpić BMW 1M Coupe oraz pełnić rolę duchowego spadkobiercy BMW E30 M3. Jako jednego z ważniejszych przodków nowego modelu Bawarczycy wymieniają jeszcze kultowe BMW 2002 Turbo.
Dlaczego? Jeremy po prostu uwielbia M2 - ostatnio określił nowe BMW mianem najlepszej eMki w historii. Teraz po raz kolejny zachwyca się jak dobry to samochód:
Następca uwielbianego 458 Italia to model przełomowy dla całej marki - wprowadza Maranello w erę turbodoładowania. Całkowitą nowością jest silnik V8, którego pojemność z 4,5 l zmalała do 3,9 litra, ale teraz wspomagana jest dwoma turbosprężarkami. Poprzednik miał 570 KM, 458 GTB dodaje do tego stada jeszcze setkę oferując 670 KM mocy przy 8000 obr. oraz 760 Nm przy 3000 obr.
Dlaczego? Na określenie Ferrari 488 GTB Clarkson ma tylko jedno słowo - perfekcja.
Na takiej liście nie mogło zabraknąć Lamborghini. W starym "Top Gear" prowadzący nie raz zachwycali się superautami z Sant'Agata Bolognese. W ostatnich miesiącach na Clarksonie największe zrobił większy z byków, spektakularny Aventador. W podstawowym LP700-4 na pokładzie pracuje 6,5-litrowa V-dwunastka o mocy 700 KM. Pierwsza setka? Niecałe 3 sekundy. Prędkość maksymalna? Obłędne 350 km/h.
Dlaczego? W segmencie supersamochodów największe wrażenie na Clarksonie robi dopracowany technicznie McLaren P1. Jednak to szalone i nieokiełznane Lambo skradło jego serce.