Renegade to najmłodszy model w rodzinie Jeepa. Auto ma wpisać się w obowiązujący na rynku trend i zawojować segment małych i średnich SUV-ów. Crossover jest wynikiem włosko-amerykańskiej współpracy. Został zbudowany na tej samej platformie, co Fiat 500X. Jednak Renegade urodził się i wychował w Stanach Zjednoczonych. Za jego projekt odpowiadają styliści Jeepa, a mały SUV odbył terenowe szkolenie na piaskach i skalistych terenach południowych Stanów.
Jeep Renegade mierzy 4,23 m długości, 2,57 m rozstawu osi i 1,88 m szerokości. Wymiarami wpisuje się więc w segment B. Ze względu na jego charakter i możliwości terenowe trudno jednak znaleźć Jeepowi bezpośredniego konkurenta. Oczywistym rywalem jest bratni Fiat 500X, podobne auta to jeszcze Skoda Yeti i znacznie bardziej miejski Opel Mokka. Reszta crossoverów z segmentu B (np. Renault Captur czy Peugeot 2008) wydaje się celować w zupełnie innych klientów.
Moda na małe crossovery i SUV-y trwa już od jakiegoś czasu. Jeep dołącza do rywalizacji trochę spóźniony. Czy Amerykanin ma szansę zdobyć serca Europejczyków? Okazuje się, że tak. Świadczą o tym znakomite wyniki sprzedaży Jeepa. W 2015 Jeep okazał się najszybciej rozwijającą się marką na Starym Kontynencie - sprzedaż wzrosła aż o 113% w porównaniu z 2014 rokiem. Wielka w tym zasługa właśnie Renegade'a. Mały Jeep odpowiada za połowę tego świetnego wyniku.
Choć technicznie bliżej mu do Fiata, to już na pierwszy rzut oka widać, że Renegade to Jeep pełną gębą. Amerykanie zrobili wszystko, aby wpompować w żyły swojego najnowszego modelu szlachetną krew legendarnego Willysa MB. Wystarczy spojrzeć na pudełkowate nadwozie, a będziemy wiedzieli z jaką marką mamy do czynienia. Nie sposób też przejść obok charakterystycznego przedniego grilla z siedmioma pionowymi wlotami powietrza - to znak rozpoznawczy marki. Nie zabrakło też tradycyjnych okrągłych reflektorów i prostokątnych nadkoli, charakterystycznych dla nowych Jeepów. Ciekawi Was motyw litery X w tylnych światłach? To nawiązanie do przetłoczeń, jakie widniało na kanistrach z benzyną wieszanych na burtach Willysów.
Jeep Renegade to zdecydowanie jeden z najbardziej wyróżniających się SUV-ów w swojej klasie. Za niezwykły projekt odpowiada Jeremy Glover i Ian Hedge. Amerykanie rysowali Renegade'a w myśl hasła "Born to be Jeep" (z ang. Urodzony by być Jeepem) i widać to na każdym kroku.
W tym miejscu nie można nie zatrzymać się chwilę przy możliwościach terenowych nowego Jeepa. W końcu znaczek na masce, sława marki i masa odniesień do modeli z przeszłości zobowiązuje. Przyzwyczailiśmy się, że crossovery i SUV-y - zwłaszcza te małe - tylko udają, a tak naprawdę nadają się wyłącznie do jazdy po mieście. Jednak Jeep stanął na wysokości zadania i naprawdę zrobił ze swojego modnego crossovera rasową terenówkę. Auto zgarnęło tytuł Najlepszego Samochodu Terenowego Roku 2015 prestiżowego magazynu "4x4 Magazine".
Standardowo Jeep to przednionapędówka, ale wyższe wersje silnikowe mogą być wyposażone w pełnoprawny napęd 4x4. Najlepiej w terenie radzi sobie Renegade Trailhawk. Jego napęd jest wyposażony w kilka trybów jazdy (Auto, Śnieg, Piasek, Błoto oraz Skały), asystenta zjazdu, blokadę napędu Lock 4x4 i przełożenie zredukowane (o całk. przełożeniu 20:1) realizowane przez 9-biegowy automat. Na tym nie koniec. Kąt natarcia wynosi 30 st., kąt zejścia 34 st., a kąt rampowy 24 st. Prześwit wynoszący 210 mm także jest imponujący.
We wnętrzu znacznie mocniej czuć Fiatem. W przeciwieństwie do nadwozia, kabiny 500X i Renegade są do siebie bardzo podobne. Ale i tutaj Jeep postarał się, aby Renegade pokazał swoją amerykańską duszę. Na pokładzie znajdziemy więc kilka smaczków. Obrotomierz w miejscu czerwonego pola chlapnięty jest błotem. Dna półek wyłożone są gumą o fakturze topograficznej mapy pustyni Moab. Po szybie jedzie malutki Willys MB, a w wielu strategicznych miejscach w środku ukryto motyw charakterystycznego grilla.
Wnętrze jest mocno plastikowe, ale jakości materiałów i ich spasowaniu nie można niczego zarzucić. Na pokładzie nie zabrakło oczywiście pokrytej skórą, wielofunkcyjnej kierownicy czy dużego dotykowego ekranu nowoczesnego systemu multimedialnego systemu Uconnect. Jeep nie ma najmniejszych problemów z dogadaniem się z telefonem (iOS albo Android), oferuje też sprawną nawigację i kilka innych przydatnych funkcji.
Ci którzy nie czują się zbyt pewni w manewrach parkowania na pewno docenią kamerę cofania ParkView. Z kolei dla melomanów na liście opcji znalazło się świetne nagłośnienie BeatsAudio Premium.
W Polsce Jeep Renegade dostępny jest z następującymi silnikami. Zaczynamy od benzyniaków:
-1.6 E-torQ (110 KM i 152 Nm), napęd na przód, 5-biegowy manual
- 1.4 MultiAir II Turbo (140 KM i 230 Nm), napęd na przód, 6-biegowy manual lub 6-biegowy automat
- 1.4 MultiAir II Turbo (170 KM i 250 Nm), napęd 4x4, 9-biegowy automat
Coś dla zwolenników jednostek wysokoprężnych:
- 1.6 MultiJet II (120 KM i 320 Nm), napęd na przód, 6-biegowy manual (120 KM)
- 2.0 MultiJet II (140 KM i 350 Nm), napęd 4x4, 6-biegowy manual albo 9-biegowy automat(140 KM)
- 2.0 MultiJet II (170 KM i 350 Nm), napęd 4x4, 9-biegowy automat
SPORT
- 16' felgi stalowe
- Lampy do jazdy dziennej
- Dach stalowy w kolorze nadwozia
- Centralny zamek sterowany pilotem
- ABS, ESC, Traction Control, ERM i Hill Start Assist
- 6 poduszek powietrznych
- Aktywne zagłówki przednie
- Elektryczny mechanizm wspomagania kierownicy
- Elektroniczny hamulec parkingowy
- System monitorowania ciśnienia w oponach
- Radio 5' Ekran dotykowy z Bluetooth z czterema głośnikami
- Monochromatyczny 3,5' wyświetlacz TFT w panelu wskaźników
- Koło kierownicy z przyciskami do sterowania systemem Bluetooth
- Elektryczne sterowanie szyb
- Klimatyzacja manualna
LONGITUDE
Wyposażenie wersji Sport oraz dodatkowo lub zamiennie:
- Lusterka zewnętrze ogrzewane i elektrycznie sterowane
- Reflektory przeciwmgielne
- Koło kierownicy pokryte skórą
- Tempomat
- 16' felgi aluminiowe - opony 3 sezonowe 215/65R16
- Oświetlenie wnętrza (LED)
- Fotel kierowcy z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego w 2 zakresach
- Lakierowane lusterka zewnętrzne
- Relingi dachowe
- Ogranicznik prędkości
- 6 głośników
LIMITED
Wyposażenie wersji Longitude oraz dodatkowo lub zamiennie:
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
- Dywaniki przód
- 17' felgi aluminiowe - opony 3 sezonowe 215/60R17
- Asystent pasa ruchu (Lane departure warning plus)
- Czujniki parkowania tył
- System unikania kolizji czołowych (Forward Collision Mitigation)
- Błyszcząca końcówka układy wydechowego
- Kolorowy 7' wyświetlacz TFT w panelu wskaźników
- Adaptacyjne światła tylne
- Jasne satynowe relingi dachowe
TRAILHAWK
Wyposażenie wersji Longitude oraz dodatkowo lub zamiennie:
- 17' felgi aluminiowe off road - opony błoto i śnieg 215/65R17
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
- Osłony przedniego zawieszenia, osłony zbiornika na paliwo, osłony skrzynki rozdzielczej, osłony skrzyni biegów
- Czujniki parkowania tyłem
- Kolorowy 7' wyświetlacz TFT w panelu wskaźników
- Przyciemniane szyby w tylnej części pojazdu
- Zaczepy holownicze
- Latarka LED akumulatorowa
- Asystent zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control)
- Skórzane pokrycie lewarka zmiany biegów
- Adaptacyjne światła tylne
- Ciemne satynowe relingi dachowe
Jak przystało na modne auto ze swojego segmentu, Jeep Renegade oferuje bardzo szerokie możliwości personalizacji. Na zdjęciach promocyjnych bardzo często występuje w charakterystycznym kolorze Jungle Green - to kolejne nawiązanie do historycznego, wojennego Jeepa. Jednak nic nie stoi na przeszkodzi, by ubrać Jeepa w znacznie bardziej krzykliwy strój. Na klientów czekają przykładowo jaskrawy żółty lakier Solar Yellow oraz wyrazista czerwień Colorado Red. Jeep przewidział też klasyczny czarny bądź biały, granatowy, szary, pomarańczowy... Każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Podobnie duży wybór przewidziano dla felg Renegade'a.
Co więcej, można "podrasować" nieco wygląd decydując się na atrapę grilla i obudowy lusterek w jednym z alternatywnych kolorów, lub przyozdobić nadwozie naklejkami, np. pięcioramienną gwiazdą stylizowaną na tą z wojennych Willisów US Army. Z drugiej strony Mopar oferuje cały szereg bagażników dachowych, rowerowych, czy pojemników dopasowanych do kształtu bagażnika.