Organizacja Global NCAP postanowiła poddać pięć samochodów, które są produkowane i sprzedawane w Indiach testom zderzeniowym z prawdziwego zdarzenia. Testowano podstawowe wersje samochodów.
Jak poradziły sobie indyjskie auta sprawdzone zgodnie z normami obowiązującymi np. w Europie? Tragicznie. Cała piątka (Renault Kwid, Hyundai Eon, Suzuki Maruti Eeco, Suzuki Maruti Celerio i Mahindra Scorpio) dostały zero gwiazdek. 0 na 5 możliwych. W Indiach nie ma obowiązku instalowania podstawowych systemów bezpieczeństwa, choćby poduszek powietrznych czy ESP.
W Europie Renault zazwyczaj dostaje bardzo dobre oceny podczas testów Euro NCAP, a marka słynie z dbania o bezpieczeństwo. Jednak w Indiach Francuzi wyraźnie sobie odpuścili. Słaba ocena mini crossovera Kwida wynika nie tylko z braku wspomnianych systemów bezpieczeństwa - eksperci Global NCAP wykazali, że niebezpieczna jest sama struktura kabiny. Podczas pierwszej próby przednia część po prostu się złamała... Renault podjęło jeszcze dwie kolejne próby, po wzmocnieniu konstrukcji i z poduszką powietrzną, ale poprawa nie była oszałamiająca.
Kwidowi nie udało zdobyć ani jednej gwiazdki w kategorii ochrony dorosłych pasażerów.
Pierwsza próba Renault Kwid wyglądała tak:
Wzmocniona konstrukcja i poduszka powietrzna kierowcy poprawiły wynik tylko trochę:
Tak wygląda oficjalna rozpiska Global NCAP dla najlepszej, trzeciej próby małego Renault:
fot. Global NCAP
CONTINENTAL ContiPremiumCon... | Fulda ECOCONTROL 145/65/R15... | GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRI... |
Porównaj ceny | Porównaj ceny | Porównaj ceny |
Mały Hyundai Eon produkowany jest przez Koreańczyków od 2011 roku. Maluch (należy do segmentu A) został zbudowany na skróconej platformie modelu i10 i sprzedawany jest w Indiach i na Filipinach. Eon także nie zdobył ani jednej gwiazdki. Jak na dzisiejszą stawkę, Eon osiągnął całkiem niezły wynik w kategorii ochrony dzieci, jednak 2 gwiazdki i tak nikomu nie zaimponują.
fot. Global NCAP
Kolejny mieszczuch, który oblał testy zderzeniowe to Suzuki Maruti Celerio. Mały hatchback dostał 0 gwiazdek za ochronę kierowcy i pasażera i tylko jedną za ochronę dzieci. To wynik bardzo słaby nawet jak na indyjską konkurencję.
fot. Global NCAP
Global NCAP pochyliło się nie tylko nad małymi miejskimi autami. Do testów wzięto także terenówkę Mahindra Scorpio. Jedyny w zestawieniu SUV również otrzymał przerażające zero gwiazdek.
fot. Global NCAP
Drugie przetestowane przez Global NCAP auto Suzuki Maruti również nie zachwyciło. Mały van z Indii jednak jako jedyny otrzymał jakiekolwiek punkty w kategorii "ochrona dorosłych" (choć i tak nie pozwoliło to na uzyskanie choćby jednej gwiazdki) i może pochwalić się najwyższą oceną w "bezpieczeństwie dzieci".
fot. Global NCAP