TUV opublikował najnowszy raport awaryjności modeli SUV. Niemcy wzieli pod lupę wszystkie samochody, od najmniejszych mieszczuchów po terenówki.
Procenty przy aucie to odsetek samochodów danego modelu, który zmagał się z awariami - sprawa jest prosta, im niższy procent tym lepiej. TUV przyporządkowuje badane auta do czterech grup oznaczonych przez kolory. Kolory od najlepszego do najgorszego: ciemnozielony, jasnozielony, żółty, jasnoczerwony i ciemnoczerwony.
Większość zdjęć samochodów wzięliśmy z serwisu ogłoszeniowego autotrader.pl, żeby pokazać jak naprawdę prezentują się dane auta. Zdjęcia prasowe (te sprzed 10 lat również) zawsze są wypięknione i mało przydatne dla osoby chcącej kupić samochód na rynku wtórnym.
Strefa ciemnozielona
05. Audi Q5 - 5,5%
07. Mercedes GLK - 5,6%
12. Honda CR-V - 6%
13. BMW X1 - 6,1%
16. Volkswagen Tiguan - 6,4%
20. Hyundai ix35 - 6,6%
23. Porsche Cayenne - 6,7%
Strefa jasnozielona
28. Skoda Yeti - 6,9%
28. Volvo XC60 - 6,9%
34. Audi Q7 - 7,1%
34. Toyota RAV4 - 7,1%
41. BMW X3 - 7,6%
45. Mercedes M - 7,9%
Strefa żółta
61. Ford Kuga - 8,6%
66. BMW X5 - 9%
66. Volkswagen Touran - 9%
71. Suzuki SX4 - 9,3%
Strefa jasnoczerwona
86. Nissan Qashqai - 10,3%
97. Volkswagen Touareg -11%
Strefa ciemnoczerwona
119. Chevrolet Captiva - 14,2%
Najlepszym SUV-em pośród dwu i trzylatków okazało się Audi Q5. Tylko 5,5% użytkowników nowych Audi narzekało na usterki w swoich autach. Na podium znalazł się jeszcze Mercedes GLK (5,6%) i Honda CR-V (6%). Zdecydowanie najmniej godnym zaufania samochodem z badanych okazał się Chevrolet Captiva - jedyny SUV, który trafił do najgorszej, ciemnoczerwonej strefy.
Wracając do zwycięzcy, Audi Q5 jest z nami od 2008, kiedy to zadebiutował na salonie w Paryżu. To drugi reprezentant rodziny Q niemieckiej marki premium. Q5 dzieli płytę podłogową z Audi A4, Audi A5 i najnowszym autem ze stajni Porsche modelem Macan. Średni SUV Audi w 2012 przeszedł delikatny facelifting.
fot. Autotrader.pl | Audi Q5
fot. Autotrader.pl | Audi Q5
fot. Autotrader.pl | Audi Q5
Strefa ciemnozielona
02. Ford Kuga - 7,8%
03. Porsche Cayenne - 8,1%
07. Volkswagen Tiguan - 8,8%
18. Suzuki SX4 - 10,5%
Strefa jasnozielona
26. BMW X5 - 11,8%
26. Honda CR-V - 11,8%
31. Toyota RAV4 - 12,5%
40. Audi Q7 - 13,2%
Strefa żółta
51. Volkswagen Touareg - 14%
51. Mercedes M - 14%
Strefa jasnoczerwona
75. BMW X3 - 16,1%
80. Nissan Qashqai - 16,3%
Strefa ciemnoczerwona
101. Hyundai Tucson - 19,2%
102. Nissan X-Trail - 19,6%
113. Chevrolet Captiva - 22,1%
To małe zaskoczenie biorąc pod uwagę pozycję Forda w autach dwu i trzy letnich. Tam amerykański SUV zasłużył na przeciętny, żółty kolor i został daleko w tyle za konkurencją. Pośród cztero i pięciolatków to właśnie Ford Kuga okazał się bezkonkurencyjny i to nie tylko w kategorii SUV. Zajął świetne drugie miejsce, ulegając tylko... Toyocie Prius.
Podobnie jak Audi Q5, Kuga została zaprezentowana w 2008. Stylistyką nawiązuje do innych modeli z błękitnym owalem na masce. Każdy rozpozna w nim kuzyna Focusa, S-Maxa czy Mondeo. Druga generacja Forda wyjechała na drogi w 2012 roku.
Mały SUV Forda daje sobie świetnie radę na europejskich rynkach, raz za razem plasując się na czele bestsellerów segmentu SUV. Tak jest w Niemczech (trzecie miejsce), ale również i w Polsce. Jeżeli jesteśmy przy popularnych autach nad Wisłą to na pewno smucić musi pozycja Nissan Qashqaia. Ten chwalony i często kupowany SUV został oznaczony kolorem jasnoczerwonym (16,3% 3/4-letnich Qashqai cierpi na różnego rodzaju usterki). Z kolei Chevrolet Captiva znowu znalazł się na samym dnie...
fot. Autrotrader.pl | Ford Kuga
fot. Autotrader.pl | Ford Kuga
fot. Autotrader.pl | Ford Kuga
Strefa ciemnozielona
07. Toyota RAV4 - 13,6 %
14. Porsche Cayenne - 15,3%
18. Honda CR-V - 15,9 %
Strefa jasnozielona
38. Audi Q7 - 18,4%
43. Mercedes M - 18,9%
Strefa żółta
47. Volkswagen Touareg - 19,5%
53. BMW X3 - 20,5 %
63. Volkswagen Touran - 21,6%
64. Nissan X-Trail - 21,8%
Strefa jasnoczerwona
75. Hyundai Tucson - 24,3%
91. BMW X5 - 26,7%
W tej kategorii autem najbardziej godnym zaufania okazała się propozycja z Kraju Kwitnącej Wiśni. W ogóle, niezależnie od rocznika, Toyota RAV4 to jeden z najmniej zawodnych SUV-ów, w każdej kategorii wiekowej plasuje się w samej czołówce.
SUV Japończyków to jeden z najbardziej "doświadczonych" samochodów typu SUV na rynku. Toyotę na drodze możemy spotkać już od 1994 roku. Aktualnie od 2013 w salonie kupimy już czwartą generację uznanego i lubianego SUV-a.
W Toyocie mogą być dumni, ponieważ za plecami zostawili nawet auto klasy premium z o wiele wyższej półki cenowej, jakim jest Porsche Cayenne. Z kolei najgorszym testowanym przez TUV sześcio/siedmioletnim SUV-em okazało się BMW X5. Jak widać, w tym przypadku nie ma co polegać na "niemieckiej solidności".
fot. Autotrader.pl | Toyota RAV4
fot. Autotrader.pl | Toyota RAV4
fot. Autotrader.pl | Toyota RAV4
fot. Autotrader.pl | Toyota RAV4
Strefa ciemnozielona
03. Toyota RAV4 - 16,2 %
15. Honda CR-V - 20,4 %
Strefa jasnozielona
24. BMW X3 - 24,2 %
26. Volkswagen Touareg - 24,4 %
Strefa żółta
44. Nissan X-Trail - 28,1 %
51. BMW X5 - 28,9 %
Strefa ciemnoczerwona
95. Mercedes M - 42,7 %
I jak tu nie wierzyć w opowieści (wręcz legendy) o japońskiej niezawodności, skoro nawet w niemieckim badaniu wśród starszych aut bezkonkurencyjne okazują się właśnie auta z Azji? Jeżeli szukamy starszego SUV-a to lepiej przyglądać się tym z koncernów z Dalekiego Wschodu.
W tej kategorii znowu triumfowała Toyota RAV4, więc przyjrzymy się bliżej miejscu drugiemu, czyli Hondzie CR-V. Podobnie jak konkurent z ojczyzny Honda w każdej kategorii wiekowej utrzymuje się w ścisłej czołówce. CR-V nie wypada z koloru zielonego.
Może to kwestia stażu na rynku? Honda CR-V znajduje się w produkcji nieprzerwanie od 1995 roku. Najnowsza generacja popularnego SUV-a (mieści się nawet w dziesiątce bestsellerów na całym świecie) oznaczona jest już numerem IV.
Szukasz niezawodnej Hondy? Sprawdź oferty
fot. Autotrader.pl | Honda CR-V
fot. Autotrader.pl | Honda CR-V
fot. Autotrader.pl | Honda CR-V
Strefa ciemnozielona
02. Toyota RAV4 - 18,5 %
Strefa jasnozielona
26. Honda CR-V - 30,8 %
Strefa żółta
34. Nissan X-Trail - 32,3 %
48. BMW X5 -35 %
Strefa ciemnoczerwona
67. Mercedes M - 41 %
Pierwsza dwójka znowu taka sama - Toyota RAV4, a na drugim miejscu Honda CR-V. Rzućmy więc okiem na najniższy stopień podium, gdzie znajdziemy... tak, to również auto z Japonii, ale tym razem reprezentant koncernu Nissan.
Pierwsza generacja X-Traila to rok 2001. Przez 13 lat produkcji Nissan zdążył wprowadzić na rynek już trzy odsłony swojego SUVa - najnowsza miała premierę w 2013 roku we Frankfurcie.
Wśród aut dziesięcio i jedenastoletnich konkurencja nie jest duża, ponieważ moda na samochody sportowo-użytkowe majaczyła dopiero gdzieś na horyzoncie.
fot. Autotrader.pl | Nissan X-Trail
fot. Autotrader.pl | Nissan X-Trail
fot. Autotrader.pl | Nissan X-Trail