Pisząc o Giulietcie nie można nie zacząć od bogatej historii, jaką skrywa ta włoska nazwa. Giulietta to przecież nie tylko ten hatchback, którego znamy z ulic naszych miast. Wszystko zaczęło się w latach 50 kiedy to Alfa Romeo specjalizowała się w samochodach sportowych, dużych limuzynach oraz autach wyścigowych. Wtedy narodziła się pierwsza Giulietta, planowana jako cała rodzina modeli. Włosi w 1954 r. zaczęli od coupe (Giulietta Sprint), które miało zainteresować odbiorców i przyciągnąć ich do bardziej praktycznych Giuliett. Pierwotnie planowano tylko 500 sztuk, skończyło się na... 27 000.
1954 Alfa Romeo Giulietta Sprint
1954 Alfa Romeo Giulietta Sprint
Kolejna Giulietta to rok 1955 i wersja Spider. Zazwyczaj kabriolety powstają na bazie coupe, a to Alfa przecież już miała. Jednak Włochów poniosła fantazja, zapomnieli o kosztach i Giuliettę Spider zaprojektowali zupełnie od nowa. Za projekt odpowiedzialna była Pininfarina.
1955 Alfa Romeo Giulietta Spider
Alfa Romeo Giulietta Spider
Podstawowym modelem Giulietty był sedan Berlina. Jego również zaprezentowano w 1955. Tym razem inżynierowie Alfy nie szaleli i auto jest bardzo mocno spokrewnione z pierwszą Giuliettą, czyli Sprintem. Pod maską Berliny pracował 63-konny silnik, choć jego moc dzisiaj nie robi wrażenia, to w tamtych czasach nikt na brak koni nie narzekał. Limuzyna Alfy ważyła zaledwie 870 kg. W 1959 auto doczekała się liftingu. Eksperymentowano także z wersjami kombi.
Alfa Romeo Giulietta Berlina (fot. Alfa Romeo)
1955 Alfa Romeo Giulietta Berlina
1957 Alfa Romeo Giulietta Promiscua
Alfa Romeo łączy się nierozerwalnie ze sportem, dlatego do rodziny dołączyła Giulietta Sprint Speciale oraz Giulietta Sprint Zagato. Pod maską SS i SZ pracował dobrze znany z innych modeli Giulietty silnik 1300 (podkręcony do 100 koni). Jednak w porównaniu z coupe, czy sedanem sportowe wersje odchudzono o niemal 100 kg.
1957 Alfa Romeo Giulietta 750 Sprint Speciale
1960 Alfa Romeo Giulietta Sprint Zagato
Teraźniejsza Giulietta to nie pierwszy powrót słynnej nazwy. Alfa Romeo użyła jej także w 1977, tworząc rewolucyjny samochód. Na bok odłożono charakterystyczne krągłości i postawiono na linie najprostsze z możliwych.
1977 Alfa Romeo Giulietta
Jeżeli ciekawi Was historia pierwszej Giulietty to zapraszamy do naszego OBSZERNEGO ARTYKUŁU. Tam znajdziecie więcej informacji i ciekawostek.
Giulietta jeszcze raz powróciła na drogi pod zupełnie nową postacią w roku 2010. Włosi zaprezentowali ją podczas salonu samochodowego w Genewie w setną rocznicę powstania marki. Również nazwa nie jest przypadkowa - początkowo rozważano zwykły numer 149 (w końcu Giulietta to następczyni Alfy 147) albo Milano, postanowiono jednak nawiązać do legendarnej Alfy z lat 50 ubiegłego wieku.
Nic dziwnego, według inżynierów włoskiego koncernu nowa Giulietta miała na dobre wprowadzić markę w nowoczesność i ugruntować jej pozycję na rynku. W końcu to propozycja skrojona na portfel przeciętnego zjadacza chleba, a wciąż zawierająca w sobie to co w słynnych Alfach najlepsze, czyli sportowy charakter, zwinność, dobre prowadzenie i przede wszystkim przyjemność z jazdy. Ile w tych zapewnieniach prawdy, a ile marketingowego bełkotu? Z odpowiedzią może nam pospieszyć rynek. Nowa Alfa Romeo sprzedaje się naprawdę dobrze. Najwyraźniej kierowcom nowe wcielenie Giulietty przypadło do gustu. W 2010 została wybrana przez czytelników Moto.pl na Samochód Roku.
Rok 2013 przyniósł lekki lifting Giulietty. Co zmieniono? Nowsze Alfy wyróżnia stylistyka grilla i świateł przeciwmgielnych. Do palety lakierów dodano także nowe metalizowane kolory: biały, niebieski i brązowy. Zmiany dotknęły również wnętrza, poprawiono koło kierownicy, przeprojektowano deskę rozdzielczą, ulepszono fotele, by lepiej trzymały kierowcę oraz pasażera. Za to pod maską Giulietty może znaleźć się teraz dwulitrowy MultiJet2 o mocy 150 KM. Ta nowość w ofercie Alfy ma umożliwić spalanie, w cyklu mieszanym, na poziomie 4,2 l/100 km przy przyzwoitych osiągach - 210 km/h prędkości maksymalnej oraz 8,8 sekudny do pierwszej setki.
Alfa Romeo Giulietta 2010
Alfa Romeo Giulietta 2010
2014 Alfa Romeo Giulietta
2014 Alfa Romeo Giulietta
2014 Alfa Romeo Giulietta Qaudrifoglio Verde
fot. Michał Dek
Technicznie samochód oparto na Fiacie Bravo, ale od strony stylistycznej to pełnokrwista, stuprocentowa Alfa Romeo. Włosi nie zapomnieli o dziedzictwie marki i projektując auto segmentu C zapatrzyli się na... supersportową Alfę Romeo 8C Competizione. Ten trend możemy zaobserwować także w mniejszym MiTo. To oczywiście nie przypadek - spektakularny 8C był zapowiedzią nowych Alf Romeo, "przypominał wspaniałą przeszłość marki i przenosił ją w przyszłość". Trzeba przyznać, że coś w tych słowach jest. Nowej Giulietcie bliżej do tej z lat 50 niż kanciastej z 1977. No i próżno szukać na ulicy podobnego auta.
Charakterystyczny trójkątny przód wyróżnia się nową interpretacją klasycznej tarczy Alfy. Tarcza wcina się w zderzak i otoczona jest przez wloty powietrza. Boczne linie oraz przetłoczenia nawiązują do coupe i dodają Giulietcie smukłości. Tył samochodu również może pochwalić się wyrazistym stylem. Jest masywny i sprawia wrażenie bezpiecznego auta, mocno trzymającego się drogi.
Jak ocenić takie połączenie? Trudno powiedzieć i chyba nie da się wydać jednoznacznego werdyktu. Alfie Romeo nie można z pewnością odmówić oryginalności, a jak to z oryginalnymi samochodami bywa jedni zakrzykną "piękne!", drudzy lekko się skrzywią. Alfa Romeo Giulietta to auto obok, którego nie da się przejść obojętnie. A co Wy myślicie o włoskim pomyśle na segment C? Do mnie nowa stylistyka Alfy trafia, choć chyba bardziej podoba mi się lżejsze MiTo.
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulietta
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
We wnętrzu również znajdziemy nawiązania do 8C Competizione, a więc z pewnością nie będziemy narzekać na nudę. Jeżeli wygląd zewnętrzny Giulietty może budzić kontrowersje, to co do wnętrza chyba większość się zgodzi, że to jedna z najciekawszych propozycji w swojej klasie.
Uwagę od razu zwraca trójramienna wielofunkcyjna kierownica z trójkątnym aluminiowym elementem nawiązującym do tarczy Alfy Romeo. Tablicę wskaźników utrzymano w nowoczesnym stylu, a w oczy rzucają się trzy pokrętła od klimatyzacji. Całość jest mieszanką włoskiej elegancji oraz nowoczesności.
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
1.4 TB 105 KM litery TB to nic innego jak oznaczenie silnika benzynowego TurboJet. Wszystkie oferowane jednostki są turbodoładowane i spełniają najbardziej rygorystyczne europejskie normy. Zacznijmy od najsłabszego benzyniaka, czyli jednostki 105-konnej. Wskazówka prędkościomierza mija pierwszą setkę po 10,6 sekundy, a zatrzyma się przy 185 km/h. Alfa Romeo podaje spalanie na poziomie 6,4 litra na sto kilometrów w cyklu mieszanym.
1.4 TB 120 KM Podkręcony o 15 koni mechanicznych TurboJet ma identyczne spalanie jak słabszy brat, jednak może pochwalić się o 10 km/h wyższą prędkością maksymalną oraz przyspieszeniem do setki niższym o ponad sekundę.
1.4 TB MultiAir 170 KM Najnowsza generacja MultiAir ma zapewnić o wiele lepsze osiągi silników benzynowych. W Fiacie twierdzą, że mówimy tu o 10% większej mocy, 15% momencie obrotowy, mniejszym spalaniu i emisji CO2 do 10%. 170-konny MultiAir w Giulietcie oferuje znacznie lepsze osiągi od poprzednich silników. 7,8 sekundy i 218 km/h. Producent podaje spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 5,7 litra, a więc mniej niż w słabszych jednostkach.
1.4 TB MultiAir 170 KM TCT 170-konna benzyna jest również dostępna ze skrzynią biegów TCT. Skrzynia potrafi urwać 0,2 sekundy w sprincie do setki i 0,6 litra spalania.
1750 TBI 240 KM TCT topowy, supermocny silnik benzynowy oferowany ze skrzynią biegów TCT dostępny jest w najbardziej sportowej wersji Quadrifoglio Verde. Z nim na pokładzie Giulietta staje się prawdziwie sportowym autem. Pierwsza setka na liczniku pojawia się po 6,6 sekundy.
1.7 JTDm2 105 KM oferta Alfy to nie tylko jednostki benzynowe, ale również diesle, a więc sprawdzone i uznane MultiJety drugiej generacji. Najsłabsza propozycja to 105 koni. Osiągi nikogo nie powalą na kolana, ale najsłabsza Alfa może pochwalić się apetytem na poziomie 4,0 litra na 100 km w cyklu mieszanym.
2.0 JTD m2 150 KM mocniejszy silnik wysokoprężny również nie potrzebuje zbyt wiele paliwa, producent podaje spalanie na poziomie 4,2 litra. Za to Giulietta staje się z nim o wiele dynamiczniejsza - 8,8 sekundy i 210 km/h.
2.0 JTD m2 175 KM TCT W ofercie znajduje się także 175-konny diesel ze skrzynią TCT. Tutaj również mówimy o oszczędnej jednostce (4,4 litra w cyklu mieszanym), za to osiągi zbliżają się do coraz ciekawszego pułapu. Pierwsza setka to kwestia niecałych 8 sekund, a Giulietta rozpędzi się do 220 km/h.
Giulietta oferowana jest z dwiema skrzyniami biegów: tradycyjną 6-biegową skrzynią manualną oraz automatyczną dwusprzegłową skrzynią TCT. Wszystkie silniki Alfy mają w standardzie system START/STOP, wszystkie oprócz topowej 240-konnej jednostki dostępnej w wersji Quadrifoglio Verde.
fot. Alfa Romeo
Pasywne bezpieczeństwo 6 poduszek powietrznych w standardowym wyposażeniu. Technologia przypominająca o zapięciu pasów (system SBR-Seat Belt Reminder) - 5 wskaźników wyświetlanych na małym ekranie sygnalizuje zapięcie pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów w kabinie. Fotele z zagłówkami typu Anti-Whiplash, chroniącymi przed urazami kręgów szyjnych. Łamana kolumna kierownicy zaprojektowana tak, by w przypadku zderzenia w sposób kontrolowany pochłaniać energię uderzenia. Tylne światła LED poprawiające widoczność samochodu.
Alfa TCT a więc automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Składa się z dwóch równoległych przekładni i pozwala na uruchomienie kolejnego biegu, kiedy poprzedni jest wciąż włączony. Dzięki temu zmiana biegów odbywa się szybciej i bardziej bezpośrednio. TCT może pracować w dwóch trybach: automatycznym i sekwencyjnym.
Gear Shift Indicator (GSI) specjalny wskaźnik, który wskazuje kierowcy najlepszy moment do zmiany biegu, wszystko aby silnik działał jak najsprawniej i przede wszystkim palił jak najmniej.
START/STOP dobrze wszystkim znanym system, który włącza i wyłącza silnik w trakcie postoju. Głównym celem jest obniżenie spalania i emisji CO2. Start/Stop można wyłączyć w każdym momencie.
UConnect Radio to platforma multimedialna w dwóch wersjach. W podstawowej dostajemy 5-calowy ekran dotykowy, radio FM/AM, odtwarzac CD, port USB, gniazdo AUX-in, system Bluetooth, który umożliwia zarządzanie połączeniami telefonicznymi i wiadomościami SMS. UConnect to także rozbudowane funkcje głosowe, systemem możemy sterować poprzez mowę, nic nie stoi też na przeszkodzie by odczytywał nam wiadomości. Korzystanie z niego nie wymaga więc odrywania rąk od kierownicy. 6,5-calowa wersja UConnect Radio oferuje kierowcy także nawigację GPS.
Alfa D.N.A. system, który ingeruje w pracę najważniejszych elementów samochodu (reakcja silnika, stabilność i wspomaganie sterowania, hamulce, zawieszenie i skrzynię biegów). Dzięki niemu możemy dostosować Giuliettę do naszych aktualnych potrzeb. Mamy do wyboru trzy tryby jazdy: Dynamic (tryb sportowy), Natural (spokojniejszy) oraz All Weather (idealny do trudnych warunków na drodze).
Alfa Active Steering z Dual Pinion zadaniem nowatorskiego układu kierowniczego Dual Pinio (aktywna przekładnia z dwoma zębnikami) jest zaoferowanie kierowcy wyczucia samochodu i zintegrowanie z systemami bezpieczeństwa. Układ kierowniczy jest czuły, komfortowy, szybko reaguje na polecenia i sprawdza się w ciasnych warunkach miejskich.
System kontroli trakcji ESP
System ASR zapobiega poślizgowi kół napędowych przy przyspieszaniu.
System Hill Holder zapobiega staczaniu się samochodu podczas podjeżdżania oraz zjeżdżania ze wzniesień.
Technologia Oczyszczania Zaworów (Scavenging) dostępna w najmocniejszym silniku 1750 TBi, kontroluje dozowanie paliwa, pozycję dwóch wariatorów faz rozrządu, bieżące wyprzedzenie zapłonu i początkową regulację silnika. Technologia Scavenging pozwala w szczególności na zwiększenie momentu napędowego przy niskich prędkościach obrotowych, dzięki czemu eliminuje efekt tzw. turbodziury w dostawie paliwa. Efekt? Szybsza reakcja silnika i wysoka wydajność w zrywie.
System Pre-Fill czyli system awaryjnego hamowania, który pozwala na skrócenie drogi hamowania podczas najniebezpieczniejszych sytuacji na drodze.
System AFS (Adaptive Frontlight System) adaptacyjne przednie światła automatycznie regulują wiązkę światła w zależności od kierunku światła.
Alfa Romeo Giulietta
fot. Michał Dek
Kolory lakieru:
Alfa Romeo Giulietta kolory
Wzory tapicerek:
Alfa Romeo Giulietta wzory tapicerek
Wzory obręczy kół:
Alfa Romeo Giulietta felgi
Wersji wyposażenia Giulietty jest aż 5. Pokrótce spróbujemy opisać co każdy z wariantów oferuje swojemu nabywcy.
Impression To podstawowa wersja Giulietty dostępna z silnikiem 1,4 TB 105 KM. Co dostaniemy w podstawie? Między innymi: 6 poduszek powietrznych (2 przednie, 2 boczne, 2 kurtyny powietrzne), chromowane klamki przednich drzwi, czujnik pomiaru ciśnienia w oponach, gniazdko 12V w bagażniku, skórzaną kierownicę z przyciskami sterującymi radiem i bluetooth, klimatyzację manualną, przednie szyby sterowane elektrycznie, światła LED, tylny spojler, uchwyt do mocowania fotelików, zderzaki w kolorze nadwozia, elektrycznie sterowane lusterka, nowoczesne wspomaganie układu kierowniczego Dual Pinion. Nie można też zapomnieć o szeregu nowoczesnych systemów, a więc: Alfa D.N.A, ASR, Hill Holder, kontroli trakcji ESP oraz Start & Stop ze wskaźnikiem Gear Shift.
Progression to oczywiście rozszerzona wersja Impression. Mamy w niej wszystko co w niższej plus dodatki. Pod maską mogą pracować jeszcze dwa inne silniki 1.4 TV 120 KM i 1.6 JTDM 105 KM. To pod maską, a co dostajemy w wyposażeniu? Dzieloną tylną kanapę 40/60, podłokietnik tylny ze schowkiem i rozsuwaną wnęką do przewozu długich przedmiotów, radio UConnect z 5 calowym ekranem dotykowym oraz szyby przednie i tylne sterowane elektrycznie.
Distinctive zwiększa gamę silników o 1.4 TB MultiAir 170 KM, 1.4 TB MultiAir 170 KM TCT i 2.0 JTDm 150 KM. Wersję Progression uzupełniono o m.in. chłodzenie schowka, chromowane obramowania szyb bocznych, 16 calowe koła ze stopów lekkich, dwustrefową automatyczną klimatyzację, nawiew powietrza na tylną kanapę, pakiet Widoczność, podłokietnik przedni ze schowkiem między siedzeniami, sportowe wykończenia zegarów, światła przednie przeciwmgielne oraz tempomat.
Exclusive w tej wersji pojawia się mocniejszy silnik 2.0 JTDm 175 KM TCT. Z wyposażenia dostajemy tylne czujniki parkowania, 17 calowe koła ze stopów lekkich, fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego, siedzenia pasażera z regulacją wysokości.
Quadrifoglio Verde topowa wersja Giulietty dostępna jest tylko z jednym 240-konnym silnikiem 1750 TBi. Na samochodzie znajduje się symbol czterolistnej koniczyny, a więc nawiązanie do wygranych Alfy w roku... 1923. To prawdziwie sportowa Giulietta. Obniżono w niej zawieszenie i wzmocniono układ hamulcowy. To także m.in.: aluminiowe listwy progowe, aluminiowe nakładki na pedały, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, podwójna końcówka wydechu, biksenonowe reflektory, spojlery boczne zewnętrzne, sportowe koło kierownicy, spryskiwacze przednich reflektorów, tylne oraz boczne szyby przyciemnione oraz czerwone zaciski hamulców Brembo.
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde
Alfa Romeo Giulietta cennik
Giulietta jest również dostępna z silnikami wysokoprężnymi.
Alfa Romeo Giulietta cennik
fot. Michał Dek