Kto był pierwszy? Jaguar.
Jaguar E-Type to prawdziwy samochód legenda. Brytyjczycy zaprezentowali go w roku 1961, czyli 53 lata temu, ale swoim niesamowitym wyglądem wciąż podbija serca miłośników motoryzacji. E-Type raz za razem wygrywa rankingi najpiękniejszych samochodów wszech czasów, a wielu uważa go za najwspanialsze auto w historii.
Nic więc dziwnego, że Toyota tworząc 2000GT zainspirowała się właśnie Jaguarem. Dwudrzwiowe coupe od Japończyków wyraźnie nawiązuje do arcydzieła z Anglii. Toyotę produkowano tylko trzy lata (1967-1970), a liczba powstałych egzemplarzy wyniosła 337. Z tego powodu dzisiaj ceny pięknej Toyoty sięgają niebotycznego poziomu.
Toyota 2000 GT
Jaguar E-type
fot. Stahlkocher
Kto był pierwszy? Mercedes.
Jak kopiować to od najlepszych - tak musieli pomyśleć w Kii, kiedy projektowali jedno ze swoich pierwszych luksusowych aut. Zaprezentowana w 2003 roku Kia Opirus (w Stanach znana jako Amanti) jest do złudzenia podobna do dwóch generacji Mercedesa klasy E, tych produkowanych w latach 1995 - 2009. Przede wszystkim aż nazbyt oczywiste jest zapożyczenie charakterystycznych podwójnych przednich świateł.
Kia Opirus
fot.Chris Chan
Mercedes E-klasa
Modulacja | AM, FM | Regulacja czułości | Tak |
Częstotliwość pracy | 26,960 - 27,400 MHz | Szybki kanał | Kanał 9 |
Moc wyjściowa | 4 W |
Producent | Delta | Gwarancja | 24 m-ce |
Kto był pierwszy? Simca.
I Simca 1000, i Renault 8 to francuskie auta z wczesnych lat 60 ubiegłego wieku. Pierwsze Simci 1000 wyjechały na drogi w 1961 roku, natomiast Renault odpowiedziało po roku. Mimo że za te tylnonapędowe sedany odpowiadają dwie odrębne firmy, to trzeba przyznać, że auta wyglądają jak bliźniaki.
Renault 8
Simca 1000
fot. Antramir
Odtwarzanie DivX | Nie | Rodzaje odtwarzanych nośników | CD, VCD, CD-R, CD-RW |
Dolby Digital | Tak |
Wielkość wyświetlacza | 7 cali |
Zasilanie | Sieciowe | Pilot | Tak |
Port USB | Tak | Czytnik kart pamięci | Tak |
Wyjście słuchawkowe | Tak |
Po rozgrywce wewnątrz francuskiej, teraz czas na pojedynek z Kraju Kwitnącej Wiśni. Wielu zauważa, że japońskie samochody z lat 80 były do siebie bardzo, wręcz łudząco podobne. Jeżeli chodzi o hatchbacki to wystarczy spojrzeć na Toyotę AE86 z 1983 roku i Nissana 200SX (w wersji S12, również z 1983). Roztargniony człowiek może je ze sobą pomylić. Do tej dwójki niektórzy dorzucają jeszcze Hondę Accord III, jednak w jej przypadku podobieństwa nie są aż tak oczywiste.
Toyota Corolla AE86
Nissan 200SX
Mamy też ciekawostkę z samych początków motoryzacji. Stutz Bearcat i Mercer Raceabout nie dość, że wyglądają niemal identycznie, to były jeszcze malowane na charakterystyczny żółty kolor. Mercer to rok 1911, a Stutz jest o rok młodszy.
Mercer Raceabout
Stutz Bearcat
Kto był pierwszy? Ford.
Forda Mustanga zna każdy. Jego pierwsza generacja (ta z lat 1964 - 1973) zrobiła furorę w swoich czasach, podbijając Stany i mimo 50 lat robi ją nadal - pierwszy Mustang to wciąż "samochód marzeń" niejednej osoby. Czy można więc mieć pretensje do Toyoty, że wzorowała się na Amerykanach wypuszczając w 1970 na rynek Celicę? Sytuacja podobna, jak w przypadku Kii: jak podpatrywać to najlepszych.
Ford Mustang
Toyota Celica
Kto był pierwszy? Ferrari.
Akurat w tym przypadku nie można mówić o sobowtórach i kopiowaniu, ponieważ projektanci Rovera otwarcie przyznali, że wzorują się na Ferrari, ale stworzyli swoje własne auto. Rovera SD1 można uznać za samochód podobny, ale na pierwszy rzut oka nikt go nie nazwie kopią Ferrari Daytona. Żeby dostrzec nawiązania do auta z Maranello trzeba się przyjrzeć.
Rover SD1 został doceniony i w 1977 roku otrzymał nagrodę Europejskiego Auta Roku.
Ferrari GTB4
fot. Lothar Spurzem
fot. Stahlkocher
Rover SD1
fot. Paul Brown
Kto był pierwszy? Chevrolet.
Inspiracją dla powstania NSU Prinz był właśnie Chevrolet Corvair. Niemieccy projektanci wcale się z tym nie kryli, ale w tym przypadku także nie ma miejsca na oskarżenia o kopiowanie. NSU Prinz to zupełnie inna skala samochodu - można powiedzieć, że Chevrolet to waga ciężka (1095 kilogramów), a NSU waga piórkowa, bo małe niemieckie autko waży o połowę mniej (510 - 540 kg).
Nie tylko po zachodniej stronie żelaznej kurtyny podpatrywano Chevroleta - naszym "radzieckim braciom" także przypadł do gustu styl Corvaira, co widać w drugiej generacji Zaporożca.
Chevrolet Corvair
NSU Prinz
Zaporożec ZAZ 966/968
fot. Sergey Rodovnichenko
fot. burts
Kto był pierwszy? Porsche.
Pierwsza Mazda RX-7 wyjechała na drogi w roku 1978, Porsche 944 w 1982. Tak więc, to co napisaliśmy powyżej niekoniecznie jest prawdą. Jednak nam chodziło o drugą generację Mazdy oznaczoną kodem FC3S. Ta powstała później, a Japończycy wyraźnie przestylizowali swoje auto na wzór Porsche.
Porsche 944
fot. Daniel J. Leivick
Mazda RX-7
Kto był pierwszy? Ford.
Niemcy z Auto Union projektując 1000SP wyraźnie zapatrzyli się na amerykańskiego Forda Thunderbirda. Przede wszystkim w oczy rzucają się bardzo podobne światła i charakterystyczny dla aut z lat 50 tył.
Ford Thunderbird
fot. Nminow
Auto Union 1000SP