Toyota RAV4 ma już 20 lat

RAV4 - Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive
Wszystko zaczęło się w 1989 roku za sprawą konceptu RAV-FOUR. Auto zaprezentowane na salonie w Tokio wskazało kierunek, w jakim zamierzała pójść Toyota. Celem było stworzenie kompaktowego modelu z napędem 4WD. Prototyp został dobrze przyjęty przez publiczność i ostatecznie w marcu 1991 roku projekt otrzymał zielone światło. Rozpoczęły się prace nad stworzenie pierwszej generacji Toyoty RAV4.
Toyota RAV4 - oferty aut używanych
Główny inżynier modelu, Masakatsu Nonaka, nie miał jednak łatwej drogi w przekonaniu poszczególnych departamentów Toyoty i kierownictwa firmy o słuszności tej koncepcji. Pojęcie "Sport Utility Vehicle" jeszcze wtedy nie istniało, a projekt kompaktowego samochodu rekreacyjnego z napędem na cztery koła był zupełną nowością. Prace rozwojowe zostały nawet w pewnym momencie zawieszone, z uwagi na opór wewnątrz Toyoty. Z pomocą pospieszyły działy odpowiedzialne za sprzedaż samochodów w Europie, które mając dobre rozeznanie rynku, przekonywały o potrzebie wprowadzenia projektu na rynek.
W momencie debiutu RAV4 dość mocno różnił się od dotychczasowych pojazdów 4x4. Miał stosunkowo niewielki silnik o pojemności dwóch litrów, trzydrzwiowe nadwozie samonośne, oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół. Przy długości całkowitej 3,69 m samochód był krótszy od każdego z dzisiejszych modeli segmentu B.

Pierwsza generacja 1994 - 2000
Debiut pierwszej Toyoty RAV4 miał miejsce w marcu 1994 roku na salonie samochodowym w Genewie. Sprzedaż w Japonii ruszyła w maju, a w czerwcu dołączyły Europa, Afryka, Australia i Ameryka Łacińska. Pierwotne plany zakładały sprzedaż na poziomie 4 500 egzemplarzy miesięcznie, jednak kiedy w pierwszym miesiącu spłynęło ponad 8 000 zamówień, produkcja modelu została zwiększona dwukrotnie.
Początkowo nowy "miejska terenówka" występowała tylko w nadwoziu trzydrzwiowym. Auto o długości zaledwie 3,69 m było bardzo zwinne. Do napędu służył dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM. Samochód był wyposażony w niezależne zawieszenie i nie posiadał reduktora.
Toyota RAV 4 (1994-2005) - opinie Moto.pl
W 1996 roku ofertę poszerzono o większą wersję pięciodrzwiową, a także możliwość napędu tylko jednej osi (2WD). To jednak nie wszystko, Toyota oferowała RAV4 również w odmianie trzydrzwiowej z materiałowym dachem, a w latach 1997-2000 produkowała serię EV z napędem elektrycznym. W 1998 roku auto przeszło face lifting. Grupą docelową RAV4 pierwszej generacji byli single oraz młode pary bez dzieci.
Toyota RAV4 5d
Toyota RAV4 3d
Toyota RAV4 cabrio

Druga generacja 2000-2006
Po sześciu latach obecności na rynku pierwszej generacji modelu, Toyota wprowadziła jego następcę. Auto od razu występowało w dwóch wersjach nadwozia: trzydrzwiowym oraz dłuższym o 5,5 cm pięciodrzwiowym (o 4 cm dłuższy niż poprzednik) i według producenta było przeznaczone dla par i młodych rodzin.
Model był wyposażony w stały napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczony poślizgu. Przez pierwsze dwa lata oferta jednostek napędowych składała się z dwóch benzyniaków: 1.8 o mocy 123 KM i 2.0 o mocy 150 KM. Potem dostępny był także silnik Diesla 2.0 D-4D. W 2003 roku pojazd zmodernizowano.
Toyota RAV4 3d i 5d
Toyota RAV4 5d

Trzecia generacja 2006-2012
Po upływie kolejnych sześciu lat w sprzedaży pojawiła się trzecia generacja modelu o jeszcze bardziej wszechstronnym, rodzinnym charakterze. Samochód powstał na zupełnie nowej platformie i występował tylko w wersji pięciodrzwiowej, ale za to był oferowany z dwoma rozstawami osi (krótszy na rynki europejskie i azjatyckie, dłuższy na rynki amerykański i rosyjski). W przypadku krótkiego rozstawu osi długość pojazdu wzrosła aż o 19 cm.
Toyota RAV4 2.2 D-Cat 180X | Test
Bogatsza stała się również paleta silników. Do wyboru na różnych rynkach były benzynowe: 2.0; 2.4; 2.5 i 3.5 V6 oraz wysokoprężne o pojemności 2,0 i 2,2 litra. Auto wyposażono w nowy rodzaj napędu 4x4 z automatycznie dołączaną tylną osią (w razie konieczności, utraty przyczepności, standardowo napędzane są koła przednie), a także w asystentów zjazdu ze wzniesienia i pojazdu pod wzniesienie. Trzecia generacja modelu została poddana dwóm face liftingom - w 2009 i ponownie w 2010 roku.
Toyota RAV4 III
fot. Toyota
Toyota RAV4 III po pierwszym liftingu
Toyota RAV4 III po drugim liftingu

Czwarta generacja 2013-...
Od 2013 roku w sprzedaży występuje już czwarta generacja kompaktowego SUV-a Toyoty. Model ponownie oferowany jest tylko w nadwoziu pięciodrzwiowym z takim samym rozstawem osi dla wszystkich rynków. Długość całkowitą zwiększono o 20,5 cm w porównaniu do poprzednika sprzedawanego w Europie, a szerokość o 3 cm. Wysokość zmalała natomiast o 2,5 cm. Rozstaw osi (2660 mm) jest aż o 10 cm większy niż w poprzednim modelu, dzięki czemu wnętrze zyskało na przestronności. Samochód wyróżnia się też innym wyglądem, który jest odzwierciedleniem najnowszej linii stylistycznej Toyoty
Nowa Toyota RAV4 | Pierwsza jazda
RAV4 IV jest wyposażony w układ jezdny Integrated Dynamic Drive System z nową funkcją Sport. System kontroluje jednocześnie pracę napędu na 4 koła, systemu stabilizacji toru jazdy VSC oraz elektronicznego wspomagania kierownicy. Moment obrotowy może być rozdzielany na przednią i tylną oś w proporcji od 100:0 (przód / tył) do 50:50. Auto może być napędzane następującymi silnikami: benzynowymi 2.0; 2.4; 2.5 i 3.5 V6, a także wysokoprężnymi 2,0 i 2,2 (najmniejszy benzyniak i oba Diesle są dostępne w polskiej ofercie).
fot. Toyota
fot. Toyota