Wszystko zaczęło się w 1989 roku za sprawą konceptu RAV-FOUR. Auto zaprezentowane na salonie w Tokio wskazało kierunek, w jakim zamierzała pójść Toyota. Celem było stworzenie kompaktowego modelu z napędem 4WD. Prototyp został dobrze przyjęty przez publiczność i ostatecznie w marcu 1991 roku projekt otrzymał zielone światło. Rozpoczęły się prace nad stworzenie pierwszej generacji Toyoty RAV4.
Toyota RAV4 - oferty aut używanych
Główny inżynier modelu, Masakatsu Nonaka, nie miał jednak łatwej drogi w przekonaniu poszczególnych departamentów Toyoty i kierownictwa firmy o słuszności tej koncepcji. Pojęcie "Sport Utility Vehicle" jeszcze wtedy nie istniało, a projekt kompaktowego samochodu rekreacyjnego z napędem na cztery koła był zupełną nowością. Prace rozwojowe zostały nawet w pewnym momencie zawieszone, z uwagi na opór wewnątrz Toyoty. Z pomocą pospieszyły działy odpowiedzialne za sprzedaż samochodów w Europie, które mając dobre rozeznanie rynku, przekonywały o potrzebie wprowadzenia projektu na rynek.
W momencie debiutu RAV4 dość mocno różnił się od dotychczasowych pojazdów 4x4. Miał stosunkowo niewielki silnik o pojemności dwóch litrów, trzydrzwiowe nadwozie samonośne, oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół. Przy długości całkowitej 3,69 m samochód był krótszy od każdego z dzisiejszych modeli segmentu B.
Debiut pierwszej Toyoty RAV4 miał miejsce w marcu 1994 roku na salonie samochodowym w Genewie. Sprzedaż w Japonii ruszyła w maju, a w czerwcu dołączyły Europa, Afryka, Australia i Ameryka Łacińska. Pierwotne plany zakładały sprzedaż na poziomie 4 500 egzemplarzy miesięcznie, jednak kiedy w pierwszym miesiącu spłynęło ponad 8 000 zamówień, produkcja modelu została zwiększona dwukrotnie.
Początkowo nowy "miejska terenówka" występowała tylko w nadwoziu trzydrzwiowym. Auto o długości zaledwie 3,69 m było bardzo zwinne. Do napędu służył dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM. Samochód był wyposażony w niezależne zawieszenie i nie posiadał reduktora.
Toyota RAV 4 (1994-2005) - opinie Moto.pl
W 1996 roku ofertę poszerzono o większą wersję pięciodrzwiową, a także możliwość napędu tylko jednej osi (2WD). To jednak nie wszystko, Toyota oferowała RAV4 również w odmianie trzydrzwiowej z materiałowym dachem, a w latach 1997-2000 produkowała serię EV z napędem elektrycznym. W 1998 roku auto przeszło face lifting. Grupą docelową RAV4 pierwszej generacji byli single oraz młode pary bez dzieci.
Toyota RAV4 5d
Toyota RAV4 3d
Toyota RAV4 cabrio
Po sześciu latach obecności na rynku pierwszej generacji modelu, Toyota wprowadziła jego następcę. Auto od razu występowało w dwóch wersjach nadwozia: trzydrzwiowym oraz dłuższym o 5,5 cm pięciodrzwiowym (o 4 cm dłuższy niż poprzednik) i według producenta było przeznaczone dla par i młodych rodzin.
Model był wyposażony w stały napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczony poślizgu. Przez pierwsze dwa lata oferta jednostek napędowych składała się z dwóch benzyniaków: 1.8 o mocy 123 KM i 2.0 o mocy 150 KM. Potem dostępny był także silnik Diesla 2.0 D-4D. W 2003 roku pojazd zmodernizowano.
Toyota RAV4 3d i 5d
Toyota RAV4 5d
Po upływie kolejnych sześciu lat w sprzedaży pojawiła się trzecia generacja modelu o jeszcze bardziej wszechstronnym, rodzinnym charakterze. Samochód powstał na zupełnie nowej platformie i występował tylko w wersji pięciodrzwiowej, ale za to był oferowany z dwoma rozstawami osi (krótszy na rynki europejskie i azjatyckie, dłuższy na rynki amerykański i rosyjski). W przypadku krótkiego rozstawu osi długość pojazdu wzrosła aż o 19 cm.
Toyota RAV4 2.2 D-Cat 180X | Test
Bogatsza stała się również paleta silników. Do wyboru na różnych rynkach były benzynowe: 2.0; 2.4; 2.5 i 3.5 V6 oraz wysokoprężne o pojemności 2,0 i 2,2 litra. Auto wyposażono w nowy rodzaj napędu 4x4 z automatycznie dołączaną tylną osią (w razie konieczności, utraty przyczepności, standardowo napędzane są koła przednie), a także w asystentów zjazdu ze wzniesienia i pojazdu pod wzniesienie. Trzecia generacja modelu została poddana dwóm face liftingom - w 2009 i ponownie w 2010 roku.
Toyota RAV4 III
fot. Toyota
Toyota RAV4 III po pierwszym liftingu
Toyota RAV4 III po drugim liftingu
Od 2013 roku w sprzedaży występuje już czwarta generacja kompaktowego SUV-a Toyoty. Model ponownie oferowany jest tylko w nadwoziu pięciodrzwiowym z takim samym rozstawem osi dla wszystkich rynków. Długość całkowitą zwiększono o 20,5 cm w porównaniu do poprzednika sprzedawanego w Europie, a szerokość o 3 cm. Wysokość zmalała natomiast o 2,5 cm. Rozstaw osi (2660 mm) jest aż o 10 cm większy niż w poprzednim modelu, dzięki czemu wnętrze zyskało na przestronności. Samochód wyróżnia się też innym wyglądem, który jest odzwierciedleniem najnowszej linii stylistycznej Toyoty
Nowa Toyota RAV4 | Pierwsza jazda
RAV4 IV jest wyposażony w układ jezdny Integrated Dynamic Drive System z nową funkcją Sport. System kontroluje jednocześnie pracę napędu na 4 koła, systemu stabilizacji toru jazdy VSC oraz elektronicznego wspomagania kierownicy. Moment obrotowy może być rozdzielany na przednią i tylną oś w proporcji od 100:0 (przód / tył) do 50:50. Auto może być napędzane następującymi silnikami: benzynowymi 2.0; 2.4; 2.5 i 3.5 V6, a także wysokoprężnymi 2,0 i 2,2 (najmniejszy benzyniak i oba Diesle są dostępne w polskiej ofercie).
fot. Toyota
fot. Toyota