Nas oczywiście najbardziej interesuje bardzo długa lista samochodów, jakie Amerykanin zgromadził w swoim legendarnym garażu, ale kim w ogóle Jay Leno jest? W telegraficznym skrócie, Leno to, pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, satyryk, prezenter oraz aktor (głównie podkładanie głosu). Zasłynął przede wszystkim prowadzeniem programu "The Tonight Show" na antenie NBC. 64-letni Leno rozstał się ostatnio ze swoim programem, a kilka słów pożegnania nadesłał nawet Barack Obama, przy okazji proponując Jayowi posadę ambasadora USA na Antarktydzie... Skoro już wiemy kim jest, możemy z czystym sumieniem przejść do najciekawszych aut z jego imponującej kolekcji.
Garaż Jaya Leno
Wycieczkę po garażu Jaya Lena zaczynamy od jednego z najbardziej charakterystycznych samochodów sportowych na świecie. Mianowicie od AC Cobra 427, stworzonego przez słynnego Carolla Shelby'ego w 1961 roku. Cobra to bez wątpienia auto przepiękne, ale wygląd to nie jedyna jego zaleta. AC Cobra (w wersji GT) wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans. Pod maską Cobry z oznaczeniem 427 pracuje potężna 7-litrowa V8, która generuje moc 425 koni mechanicznych.
AC Cobra 427
AC Cobra 427
Garaż Amerykanina to miejsce niezwykłe, bo obok wspomnianego wyżej potężnego dziecka Carolla Shelby'ego możemy się w nim natknąć na takie maleństwo, jak Fiat Topolino z 1937 roku. Kultowego Fiata napędzało dumne 13 koni mechanicznych! Włosi szybko pokochali swojego malucha i zamiast używać nazwy producenta (500 - od pojemności silnika) ochrzcili go myszką, czyli "Topolino".
Fiat Topolino
Fiat Topolino
Fiat Topolino
Były dwa klasyki sprzed lat - supersamochód i małe autko, to teraz czas na coś z jeszcze innej bajki. Albo raczej komiksu. Jay Leno posiada Batmobile, który występował w ostatnich filmach o Batmanie, tych wyreżyserowanych przez Christophera Nolana, z główną rolą Christiana Bale'a.
Batmobile
Batmobile
Niektórzy uważają Mercera Raceabout za pierwszy, prawdziwy sportowy samochód zza Oceanu. Powstał w 1913 roku. Wściekle żółty po ponad stu latach od premiery znalazł swoje miejsce u Jaya Leno.
Mercer Raceabout
Mercer Raceabout
Inne sportowe auto, to niemiecki NSU Spider, produkowany w latach 1964 - 1967. Dzisiaj jego osiągi nie zachwycają. Półlitrowy silnik Wankla generował moc 51 KM, co pozwalało rozpędzić to lekkie auto (waga 700 kg) do 148 km/h, a pierwszą setkę osiągnąć po niecałych 17 sekundach.
NSU Spider
NSU Spider
Za powstanie tego Cadillaca odpowiedzialny po części jest sam Leno. Pomysł miał narodzić się podczas jego rozmowy z jednym z mechaników, panowie naszkicowali na serwetkach ich wizję supersamochodu... szkic tak się spodobał, że Jay postanowił zanieść go do biura projektowego Cadillaca. Cadillacowi pomysł również przypadł do gustu i tak powstał jedyny egzemplarz EcoJeta. Niestety jego dokładne osiągi nie są znane. Wiemy tylko, że napędza go turbinowy silnik Honeywell LT-101, generujący moc 650 koni.
Cadillac EcoJet
Cadillac EcoJet
W tak obszernej kolekcji nie mogło oczywiście zabraknąć samochodu z Maranello. Jednym z Ferrari, które wpadło w ręce komika jest 330 GT z 1966 roku.
Ferrari 330 GT
Ferrari 330 GT
Bez wątpienia Jay Leno jest wielkim fanem brytyjskiego McLarena. W jego garażu obok siebie stoi słynny F1 oraz nowszy MP4-12C. McLaren zaprosił też Jaya na testy następcy F1, czyli McLarena P1. Zaprezentowany w 2012 na paryskich targach motoryzacyjnych P1 to prawdziwy potwór. Ma dwa silniki: spalinowy i elektryczny, które wspólnie mogą dać moc 903 koni mechanicznych! Więcej o P1 znajdziecie TUTAJ.
McLaren F1 i McLaren MP4-12C
McLaren F1
McLaren MP4-12C
McLaren P1
McLaren P1
356 to pierwszy samochód produkowany przez koncern ze Sttutgartu. Porsche 356 znajdowało się w produkcji od 1948 do 1965 roku. 356-tka zdobyła uznanie za wyjątkową aerodynamikę, łatwość prowadzenia i wysoką jakość wykonania. Następcą modelu 356 była dobrze nam znana 911-tka.
Porsche 356B
W zbiorach Jaya Leno znalazł się również odrestaurowany Lotus Elan 26R z roku 1966.
Lotus Elan 26R
W tak bogatej kolekcji nie mogło zabraknąć samochodu z Kraju Kwitnącej Wiśni, jednym z nich jest Mazda 110 S Cosmo. To auto przełomowe, ponieważ jako pierwsze seryjnie produkowane miało pod maską dwutłokowy silnik Wankla.
Mazda Cosmo
Mazda Cosmo
Mazda Cosmo
Słynny Mercedes 300 SL zadebiutował już 60 lat temu, ale do teraz może imponować swoją piękną sylwetką i osiągami (8,8 sekundy do setki i 217 km/h). Więcej o 300 SL Gullwingu możecie się dowiedzieć TUTAJ w naszym obszernym materiale. Dobrze zachowane egzemplarze osiągają dzisiaj wśród kolekcjonerów ceny przekraczające milion dolarów
Mercedes 300 SL Gullwing
Mercedes 300 SL Gullwing
Mercedes 300 SL Gullwing
Mercedes 300 SL Gullwing
Mercedes-Benz Blue Miracle to z pewnością jeden z najcenniejszych skarbów Jaya Leno, ponieważ wyprodukowano go tylko w jednym jedynym egzemplarzu! Zadaniem Blue Miracle było przewożenie sportowych samochodów zespołu wyścigowego Mercedesa.
Mercedes-Benz Blue Miracle
Mercedes-Benz Blue Miracle
Jaguar CX75 niestety nie dołączy do pojedynku z innymi hybrydowymi mocarzami, takimi jak McLaren P1 czy Porsche 918 Spyder. Brytyjczycy postanowili zakończyć jego karierę na prototypie. Szkoda. Ważący około 1700 kg Jaguar rozpędza się do setki poniżej trzech sekund, a jego prędkość maksymalną określono na 355 km/h (w testach bez problemu przekroczył 320). Jeden z wyprodukowanych egzemplarzy trafił oczywiście do garażu Jaya Leno.
Jaguar CX75
Jaguar CX75
Jaguar CX75
Jaguar CX75
Nie można mówić o kolekcji supersamochodów jeżeli nie byłoby wśród nich aut z bykiem na masce. Lamborghini to marka obowiązkowa dla bogaczy i kolekcjonerów. Amerykanin ma w swoim garażu nie tylko takie klasyki jak Miura albo Countach, ale również traktor z 1968 roku - Lamborghini R485 Tractor. Korzenie Lambo sięgają właśnie produkcji ciągników rolniczych.
Lamborghini Countach
Lamborghini Countach
Lamborghini Countach
Lamborghini Miura
Lamborghini Miura
Lamborghini Miura
Lamborghini R485 Tractor
Lamborghini R485 Tractor
Dzisiaj Bentley kojarzy się głównie z Continentalem, ale nie można zapominać, że Bentley obecny jest na rynku już od 1921 roku, kiedy to Brytyjczycy wypuścili swoje pierwsze auto nazwane 3 Litre. W kolekcji prezentera znalazło się miejsce dla takich klasyków. Między innymi dla Bentleya 8 Litre z 1930 oraz Twin Turbo z 1924.
Bentley 8-Liter
Bentley Twin Turbo
Blastolene Special to prawdziwsza perełka. Nie bez powodu określany jest mianem "samochodu czołgu" - jego 810-konny silnik o monstrualnej pojemności 29,4 litra pochodzi prosto z czołgu M47 Patton. Czołg-samochód był pierwotnie dziełem Randy'ego Grubba. Leno odkupił go i wraz z zastępem swoich mechaników (zajmujących się dopieszczaniem oraz konserwowanie jego aut) projekt ulepszyli i dokończyli. Srebrzysty potwór prezentuje się cokolwiek imponująco.
Blastolene Special
Blastolene Special
Blastolene Special
Blastolene Special
Ford GT uwiódł nie tylko Jeremy'ego Clarksona z Top Gear, Jay Leno także uległ jego bezkompromisowemu urokowi. Zaprezentowany w 2002 roku to supersamochód, będący hołdem dla Forda GT 40, który powstał tylko po to, by udowodnić, że Ford potrafi robić lepsze samochody od Ferrari. GT 40 zdetronizował Włochów i czterokrotnie wygrał Le Mans.
Ford GT
Ford GT
Ford GT
Jay Leno jest prawdziwym motoryzacyjnym fanatykiem, dlatego w jego posiadłości obok takiej paliwożernej bestii, jak Ford GT znajduje się Tesla Model S. Przypomnijmy, pierwszy masowo produkowany samochód klasy premium z całkowicie elektrycznym napędem.
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Pod dachem prowadzącego "The Tonight Show" zamieszkał też Volvo S60 w podrasowanej wersji Polestar.
Volvo S60 Polestar
Volvo S60 Polestar
Volvo S60 Polestar
Na długiej liście samochodów Jaya Leno znajdziemy takie ciekawostki jak: pierwsze automobile, elektryczne, parowe... Do wyboru do koloru.
Stanley Steamer
Stanley Steamer
Stanley Steamer
White Steam Car
Owen Magnetic
Grungy Gentelman
Baker Electric
Baker Electric
Żeby podkreślić różnorodność i bogactwo tej kolekcji postanowiliśmy przypomnieć teraz Datsuna 510. Niepozorne autko stoi w tym samym pomieszczeniu, co auta na parę, Ferrari albo traktor od Lamborghini.
Datsun 510
Datsun 510
Wściekle czerwony Buick Bug to sportowe auto z 1910 roku.
Buick Bug
Buick Bug
Bugatti Type 35 to jeden z najsłynniejszych aut wyścigowych sprzed wojny. Przyspieszenie tego staruszka (pochodzi z lat dwudziestych) może zawstydzić niejeden samochód produkowany obecnie - około 6 sekund do setki!
Bugatti Type 35
Bugatti Type 35
Bugatti Type 35
Drugi Buick w naszym zestawieniu to piękny, luksusowy Roadmaster. Wyprodukowany w 1955 roku egzemplarz Jaya Leno wygląda wprost olśniewająco.
Buick Roadmaster
Buick Roadmaster
Buick Roadmaster
Nazwany na cześć najszybszej argentyńskiej rasy koni Fiat Botafogo to prawdziwa bestia z roku 1917. Napędza go potężny, lotniczy silnik o pojemności 21,7 litra.
Fiat Botafogo Special
Fiat Botafogo Special
Na koniec, również wybraliśmy auto sprzed prawie 100 lat. Pięknie odrestaurowany Hispano Suiza Aero wyjechał na drogę w 1915.
Hispano Suiza Aero
Hispano Suiza Aero
Wybrane przez nas auta to tylko wierzchołek góry lodowej, a garaż Jaya Leno skrywa przed światem jeszcze wiele niesamowitych i niepowtarzalnych pojazdów. Oprócz kolejnych samochodów, może to być równie imponująca kolekcja motocykli. Amerykanin wraz ze swoją ekipą mechaników wciąż wynajdują i restaurują następne perełki.
Pasja Jaya Leno do motoryzacji nie ogranicza się jedynie do kolekcjonowania samochodów. Amerykanin również je testuje. Polecamy zajrzeć na jego kanał na YouTubie, gdzie można obejrzeć wiele ciekawych filmów.
Tutaj Jay pokazuje jak uruchomić parowego Stanleya Steamera z roku 1922.
Tym razem w ręce komika wpadł Bugatti Veyron w wersji Grand Sport Vitesse.
Leno na swoim kanale komentuje też nowinki ze świata motoryzacyjnego. Dla przykładu wybraliśmy jego pierwsze spojrzenie na Corvette Stingray z 2014.