Na grząskich, błotnistych, wymagających mozolnego przedzierania się terenach Rally Fighter nie spisze się dobrze - został stworzony do szaleńczych sprintów po pustyni. Naturalne dla niego jest odrywanie się wszystkich kół od podłoża, wszechobecny piasek i długie skoki, zakończone gwałtownymi lądowaniami. A wszystko to przy zawrotnych prędkościach.
Rally Fighter ma napęd na tylną oś. Silnik V8 (6,2 litra, 430 KM, 575 Nm) potrafi go rozpędzić do 210 km/h, twórcy zarzekają się, że gdyby nie elektroniczny kaganiec, Rally Fighter pomknąłby z prędkością bliską 300 km/h. Pierwsza setka? 6 sekund.
Rally Fighter
Rally Fighter
Zbudowany na bazie Land Rovera, Bowler EXR-S uchodzi za jeden z najszybszych SUVów na rynku. Pod jego maską pracuje prawdziwa bestia - pięciolitrowa, superdoładowana jednostka V8, która generuje moc 550 koni mechanicznych. Pierwsza setka na liczniku Bowlera pojawia się po 4,2 sekundy, a auto rozpędza się do 249 km/h. Osiągi cokolwiek oszałamiające, jak na masywny samochód klasy SUV.
Bowler EXR-S
Bowler EXR-S
Na genewskim salonie w 2006 roku Spyker, słynący z samochodów sportowych, zaskoczył wszystkich swoim konceptem. D12 Peking-to-Paris wzbudził takie zainteresowanie, ponieważ nikt pod Holendrach nie spodziewał się SUVa...
Twórcy określili koncept mianem SSUV ("super-sportowy samochód użytkowy"). Znany ze Spykera C12 silnik Audi W12 (6 litrów, 500 koni) pozwala na rozwinięcie 295 km/h. Wersję D8 wyposażono w mocniejszy silnik V8 (6,2 l i 550 KM), ale osiągi ograniczono do 270 km/h. Jeżeli chodzi o pierwszą setkę to: D12 potrzebuje 5 sekund, a D8 o pół sekundy więcej.
Spyker D12 Peking-to-Paris
Spyker D12 Peking-to-Paris
Knight XV jest po prostu olbrzymi - 6,1 metra długości, 2,54 wysokości i 2,34 szerokości. Bardziej niż suche liczby na wyobraźnię działa zdjęcie Knighta z Hummerem, gdzie Hummer, wielkie auto przecież, wygląda jak młodszy brat. Olbrzym z Kanady waży aż 5,5 tony. Za rozpędzanie tak ciężkiego samochodu odpowiedzialny jest 6,8-litrowy silnik V10 o mocy 400 KM i momencie obrotowym 678 Nm.
Podczas produkcji wykorzystywana jest specjalnie wzmacniana, kuloodporna stal oraz kuloodporne włókno szklane. Szyby również imponują... Mają grubość 6,4 centymetra i wykonano je z pancernego szkła. Opony na 20-calowych kołach oczywiście są odporne na przestrzelenia.
Choć Knight XV wygląda jak przygotowany do ekstremalnej misji w Afganistanie, to jest "tylko" niezwykle luksusowym SUVem. Wszystko w środku pokryte jest skórą, a z dodatków znajdziemy: sejf, kamerę noktowizyjną, ekrany LCD, barek, konsolę do gier PS3, radio firmy Alpine... Czego tylko dusza zapragnie! Cena? W przeliczeniu na złotówki, za najtańszego XVa trzeba zapłacić prawie dwa miliony.
Knight XV
Knight XV i Hummer
Knight XV
Knight XV
W skrócie Marauder to opancerzony, niewrażliwy na miny pojazd wojskowy, produkowany w RPA. Zadebiutował na wystawie sprzętu wojskowego w Abu Dhabi w 2007 roku. Jak na razie znalazł nabywców w armiach trzech państw: Azerbejdżanu (65 sztuk), RPA (50) i Jordanii (50). Jednak światowy rozgłos Marauder zawdzięcza nie operacjom wojskowym, a występowi w najpopularniejszym programie motoryzacyjnym świata - brytyjskim Top Gearze. Richard Hammond poddał go kilku wymagającym testom.
My również przygotowaliśmy kilka ciekawostek o tej niesamowitej maszynie. Marauder waży aż 15 ton, wszystko przez potężne opancerzenie - auto jest w stanie wytrzymać eksplozję 14 kg trotylu pod kołami, a jego opony wytrzymają ostrzał z działka 12,7 mm, pozwalając na dalszą jazdę przez 50 km.
Jako pojazd wojskowy Marauder musi być szybki. Mimo rozmiarów i wagi rozwija prędkość 120 km/h, a dzięki wielkim zbiornikom paliwa jego zasięg to 700 km, istnieje jednak możliwość zwiększenia go do 1200 km. Konstruktorzy z RPA zadbali również o komfort żołnierzy. Marauder jest niewrażliwy na warunki pogodowe, niezależnie czy na zewnątrz panuje mróz -32 stopnie czy upał 55 stopni Celsjusza, to w środku utrzymuje się odpowiednia temperatura.
Marauder
Marauder
Marauder
Marauder
Marauder
Takich aut jak G63 nie widuje się często. Trzyosiowe terenowe samochody ciężarowe wykorzystywane są m.in. przez wojsko. Okazuje się jednak, że mogą być też źródłem przyjemności. Pokonywanie takim autem piaszczystych wydm, czy nawet kamienistych pustkowi nie nastręcza żadnych problemów.
Sześciokołową Gelendę napędza 5,5-litrowy silnik V8, rodem z AMG. Jednostka dysponuje mocą 544 KM i momentem wynoszącym w szczytowym punkcie 760 Nm. Napęd przenoszony jest na wszystkie sześć kół. Mimo 3,85 tony wagi G63 świetnie sobie radzi w terenie.
Mercedes nie zapomniał o luksusie. Trzysosiowa G-klasa oferuje wszystko, co tylko możliwe.
Mercedes G63 AMG 6x6
Mercedes G63 AMG 6x6
Druga ekstremalna Gelenda w naszym zestawieniu pochodzi z zupełnie innej bajki. Firma tuningowa Mansory skupiła się na poprawie wyglądu i komfortu, jaki zapewnia Mercedes.
Mansory słynie z zamiłowania do włókna węglowego, wykonano więc z niego m.in. maskę, spojler dachowy, obudowy lusterek, osłony tylnych świateł i grill. Duże wrażenie robią olbrzymie 23-calowe felgi. W środku oczywiście pełen luksus: skóra, karbonowe wstawki, kierownica w sportowych klimatach, aluminiowe pedały.
Tuner zamontował również inny wydech, mający zapewnić odpowiednią, groźną akustykę.
Mercedes G Mansory Tuning
Mercedes G Mansory Tuning
Mercedes G Mansory Tuning
W 1986 roku Lamborghini po raz drugi spróbowało szczęścia z samochodem terenowym, poprzednie podejście, Cheetah, nie było zbyt udane. W LM 002 skonstruowano całkowicie nowe podwozie i użyto o wiele potężniejszego silnika - V12, prosto z modelu Countach. Samochód zachęcał agresywną stylistyką oraz bardzo mocną jednostką napędową.
W wersji wojskowej wygospodarowano miejsce na zamontowanie karabinu maszynowego, a auto znalazło odbiorców głównie wśród armii państw Bliskiego Wschodu. Natomiast wersja cywilna oferowała luksusowe wnętrze, pełne skóry i drewna. Lamborghini LM 002 sprzedano w liczbie 301 sztuk.
1986 Lamborghini LM 002
Lamborghini LM 002
Lamborghini LM 002
Lamborghini LM 002
Lamborghini LM 002
Toyota to chyba najmniejszy i najzwyklejszy samochód z naszego zestawienia. Przy pozostałych wygląda co najmniej niepozornie...
Jednak nie dajcie się zwieść. Produkowany od 1968 roku Hilux zasłynął jako auto niezniszczalne. Poddano go ciężkim próbom w ekstremalnych warunkach: od arktycznej tundry po piaski Sahary. Ekipa Top Gear w jednym z odcinków zdobyła Hiluxami biegun północny, w innym jeździła po wulkanie na Islandii. Toyota nigdy ich nie zawiodła. Zresztą Hilux nie jest ulubieńcem jedynie brytyjskich dziennikarzy - profesjonalni podróżnicy również cenią sobie to auto. Brał już udział w niezliczonych wyprawach, w miejsca, gdzie niejedna terenówka by skapitulowała.
Pisząc o Hiluxie należy położyć nacisk na jego niezawodność i wytrzymałość.
Toyota Hilux
Toyota Hilux
Toyota Hilux
Toyota Hilux
Potężne bestie, zwane przez Amerykanów Monster Truckami, same w sobie są już ekstremalne. Z wyglądu przypominają pick-upy i to najczęściej na ich bazie powstają... Ale my chcemy Wam pokazać, że ludzka kreatywność nie zna żadnych granic - nawet Fiat Panda może stać się "potworną ciężarówką"!
Fiat Panda Monster Truck
Fiat Panda Monster Truck
DeLorean Monster Truck
Avtoros Wamah Shaman to bestia rodem z Rosji, która zadebiutowała na moskiewskich targach motoryzacyjnych w 2012 roku. W oczy od razu rzuca się wściekle pomarańczowy kolor lakieru i, przede wszystkim, cztery rzędy olbrzymich kół.
Ten ekstremalny SUV został zaprojektowany do zadań specjalnych - ma napęd na wszystkie osiem kół i nie straszna mu woda. Shaman jest nie tylko SUVem, ale też amfibią. Kolos waży prawie cztery tony, a za jego napęd odpowiada silnik od Hyundaia (trzy dostępne wersje: od 130 do 240 KM) albo Iveco (170 KM). Obydwie jednostki to diesle.
Przy takiej wadze i mocy Avtoros nie może zachwycić osiągami. Jego prędkość maksymalna to jedyne 80 km/h, ale pamiętajmy, że to SUV stworzony do przedzierania się przez błotnisty, potwornie trudny teren, a nie bicia rekordów prędkości.
Avtoros Wamah Shaman
Avtoros Wamah Shaman
Avtoros Wamah Shaman
Avtoros Wamah Shaman
Forda F-650 można spokojnie nazwać największym seryjnie produkowanym autem na świecie. Ten potwór jest długi na 6,5 metra i waży 5,2 tony. Na drodze próżno szukać samochodu, który dorówna mu gabarytami... Przy F-650 nawet Hummery wydają się małe.
Ford oferuje dwa silniki. Pierwszy to 6,7- litrowy diesel (przy takiej pojemności ma tylko sześć cylindrów), a w swojej najsłabszej i najmocniejszej wersji oferuje odpowiednio 200 i 360 KM. Liczba koni nie imponuje, ale F-650 to nie samochód stworzony do wyścigów. Drugim silnikiem jest benzynowa, 6,8-litrowa "V dziesiątka".
Ford F-650
Ford F-650
Ford F-650
Ford F-650
Firma SportChassis powstała w 1998 roku, w Stanach Zjednoczonych, stawiając sobie za cel tworzenie najlepszych pick-upów na rynku. Segment, w jaki celuje SportChassis to auta olbrzymie, mocne i niesamowicie luksusowe.
Po jakimś czasie do swojej oferty Amerykanie wprowadzili wielkiego SUVa P4-XL. Sama firma określa go mianem "najbardziej luksusowego SUVa na rynku", a hasłem przewodnim samochodu jest "wszystko w tym aucie jest duże!". Możliwe, że jeżeli chodzi o luksus to jedynie zagranie marketingowe i znajdą się SUVy bardziej luksusowe, ale gabarytów P4 odmówić nie można.
Sport Chassis P4
Sport Chassis P4
Sport Chassis P4