Nissany Skyline w najbardziej sportowej wersji GT-R powstaje już od 1969 roku. Właśnie pod koniec lat 60. na bazie generacji C10, japoński producent postanowił stworzyć sportowe auto. Był on dostępny za równo w wersji sedan jak i coupe.
Nissan Skyline GT-R
Kultowy już dziś Skyline R34 w wersji GT-R produkowany był od od 1999 do 2002 roku. Oczywiście dostępny tylko z kierownicą po prawej stronie i wyłączenie na rynku japońskim, stał się obiektem pożądania miłośników tuningu i wyścigów na całym świecie.
Zobacz ceny używanych Nissanów Skyline
Nissan Skyline GT-R
Nissan Skyline GT-R
Nissan Skyline GT-R
Dlaczego Skyline GT-R jest tak pożądany? Na pewno przyczynił się do tego bardzo dobry silnik. Jednostka, która ma oznaczenie RB26DETT i choć była montowana już w dwóch poprzednich generacjach (R32 i R33) to w R34 wydawała się być dopracowany do granic możliwości. Wzmocnieniu uległ blok silnika, przestrojono pracę wałków rozrządu, a turbiny otrzymały łożyska kulkowe. W bazowej wersji, sześciocylindrowy rzędowy silnik wspierany układem Twin Turbo generował według katalogu 280 KM i 400 Nm. Realna moc seryjnej jednostki wynosiła ponad 300 KM. Przy wykorzystaniu napędu na cztery koła, który montowany był w wersjach GT-R, 100 km/h pojawiało się na liczniku po 5,2 sekundy. W wielu późniejszych wersjach limitowanych zarówno moc jak i moment były jeszcze większe.
RB26DETT
Nissan w trakcie produkcji GT-R R34 przygotował kilka wyjątkowych wersji. Wyróżniały się one głównie pakietami aerodynamicznymi, elementami poprawiającymi trakcję i prędkość maksymalną, wyposażeniem wnętrza i limitowaną produkcją, którą zajmowali się specjaliści z NISMO.
Oto najciekawsze limitowane wersje:
GT-R V-Spec - Pakiet aerodynamiczny, dodatkowa wentylacja hamulców, dyfuzor, "szpera"
GT-R V-Spec II - j.w. i lżejsza karbonowa maska z małym wlotem powietrza
GT-R V-Spec N1 - Wzmocniony silnik N1, brak A/C, radia, tylnej wycieraczki w celu redukcji masy - 45 sztuk
GT-R M-Spec - skórzana tapicerka, bardziej komfortowe zawieszenie, podgrzewane siedzenia
Nissan Skyline GT-R wielokrotnie mierzył się z północną pętlą toru Nürburgring. Z tej okazji powstały także dwie kolejne limitowane wersje R34:
GT-R V-Spec II Nür i M-Spec Nür - wyposażenie V-Spec II bądź M-Spec, silnik N1, prędkościomierz wyskalowany do 300 km/h i kolor nadwozia Millennium Jade.
W trakcie produkcji modelu Skyline GT-R R34 firma Nismo (nadworny tuner Nissana) przygotował trzy limitowane wersje - S-tune i R-tune, które bazowały na wersji M-Spec i wyjątkową Z-tune.
GT-R Nismo Z-tune to prawdziwy biały kruk. Powstało ich jedynie 20 sztuk i powstały one dla uczczenia całej historii modelu. Ciekawostkę stanowi fakt, że NISMO tworząc to wersję, najpierw musiało kupić na rynku wtórnym 20 najlepszych sztuk wersji GT-R bo fabryka Nissana już ich nie produkowała. Z-tune wyróżnia się za równo licznymi modyfikacjami silnika, układu napędowego, zawieszenia jak i pakietem aerodynamicznym i wykończeniem wnętrza. Pojemność silnik w wersji Z-tune został zwiększona do 2.8 litra, a dzięki układowi doładowania dysponował on mocą 500 KM i 540 Nm. Cena wynosiła około 170,000 USD.
Z-tune
Z-tune
Z-tune
Skyline GT-R R34 jest jednym z ulubionych aut tunerów. Na całym świecie powstały setki ciekawych egzemplarzy prezentowanych na zlotach, spotkaniach miłośników marki i targach.
GT-R R34
GT-R R34
GT-R R34
W Japonii fabryczny zespół Nissana przygotował także model GT-R do wyścigów w klasie GT500
GT-R GT500
Skyline GT-R R34 bardzo często używany jest także w driftingu. W takim przypadku poza modyfikacjami silnika i zawieszenia modyfikuje się także układ przeniesienia napędu, tak aby trafiał on wyłącznie na tylne koła.
GT-R
GT-R
Skyline GT-R wystąpił także kilkukrotnie w kultowej serii filmów pt. "Szybcy i wściekli". Można było oglądać go jako jedno z aut głównego bohatera w drugiej i piątej części cyklu.
Następca modelu Skyline R34 w wersji GT-R jest samochód nazwany już tylko trzyliterowym skrótem, czyli Nissan GT-R. Więcej o tym aucie przeczytacie tutaj: