Ranking powstał na podstawie przeprowadzonych przez Reputation Institute 55 tysięcy wywiadów w 15 krajach. Rozmowy odbywały się w lutym i w marcu. Od początku roku ankietowano również 313 liderów biznesu, czyli dyrektorów firm, które znalazły się w zestawieniu.
Oceny przyznawano w siedmiu kategoriach: środowisko pracy, zarządzanie, obywatelska postawa, wyniki finansowe, przywództwo, produkty i usługi oraz innowacyjność. Zwycięzca rankingu bardzo wyraźnie wyróżnił się na tle konkurencji.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
- Firmy potrzebują, by konsumenci kupowali ich produkty, inwestorzy inwestowali, rządy pozwalały im działać, dziennikarze dawali im dobrą prasę, a pracownicy realizowali strategię. Wszyscy oni muszą zatem wiedzieć, że mogą zaufać obietnicom firmy. Oto właśnie chodzi w reputacji - powiedział Kasper Ulf Nielsen, partner Reputation Institute.
Oto jedenaście marek motoryzacyjnych, które znalazły się na liście stu najbardziej szanowanych marek na świecie.
Marce Peugeot-Citroen udało się poprawić ubiegłoroczny wynik. Wówczas próżno było jej szukać w pierwszej setce najbardziej szanowanych marek świata. Dziś Francuzi zajmują 93. lokatę.
Peugeot-Citroen zdobyło notę 65,04, co pozwoliło jej wyprzedzić m.in. Bacardi, GlaxoSmithKline, Fujitsu, Zarę i Lenovo Group. Przed PSA uplasowały się m.in. PepsiCo i Air France-KLM.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: Peugeot-Citroen
Miejsce w 2013 roku: 93.
Ocena w 2013 roku: 65,04
Miejsce w 2012 roku: Poza pierwszą setką
Ocena w 2012 roku: -
Mogłoby się wydawać, że Suzuki jest wyjątkowo mało aktywne w Europie. Bądźmy jednak szczerzy - to nie Stary Kontynent jest najważniejszym rynkiem zbytu tej japońskiej marki, a polityka prowadzona przez Japończyków skutkuje poprawą wizerunku na świecie, o czym świadczy badanie Reputation Institute.
85. miejsce w rankingu najbardziej szanowanych marek świata jest powodem do zadowolenia. Tym bardziej, że Japończykom udało się awansować z 88. miejsca, zajmowanego w 2012 roku.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: Suzuki Motor
Miejsce w 2013 roku: 85.
Ocena w 2013 roku: 65,53
Miejsce w 2012 roku: 88.
Ocena w 2012 roku: 67,34
Nissan stanął na trzecim miejscu podium najbardziej szanowanych japońskich marek motoryzacyjnych. Tegorocznego rezultatu raczej nie uzna jednak za udany. Dlaczego? Bo w ubiegłym roku uplasował się znacznie wyżej, bo na 62. miejscu.
Nissanowi udało się wyprzedzić m.in. Bristol-Myers Squibb i Boeinga. Japończycy musieli jednak uznać wyższość m.in. General Motors Company, które uzyskało wynik o jedyne 0,03 lepszy.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: Nissan Motor
Miejsce w 2013 roku: 83.
Ocena w 2013 roku: 65,82
Miejsce w 2012 roku: 62.
Ocena w 2012 roku: 70,18
Minimalna przewaga punktowa General Motors nad Nissanem pozwoliła Amerykanom uplasować się oczko wyżej od Japończyków. W skład GM wchodzi wiele marek, które złożyły się na ocenę ogólną koncernu.
Słowo "sukces" w przypadku lokaty GM nie jest wcale przesadzone. W ubiegłym roku Amerykanom nie udało się uplasować w pierwszej setce najbardziej szanowanych marek świata. 82. miejsce jest zatem powodem do zadowolenia. Przed koncernem znalazły się m.in. Starbucks Coffee Company, H&M, Marks & Spencer Group i eBay.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: General Motors Company
Miejsce w 2013 roku: 82.
Ocena w 2013 roku: 65,85
Miejsce w 2012 roku: Poza pierwszą setką
Ocena w 2012 roku: -
Aby dotrzeć do kolejnej marki zestawienia, musimy powędrować znacznie wyżej, bo Ford uplasował się na 65. miejscu. Co ciekawe, w ubiegłorocznym zestawieniu nie znalazł się w pierwszej setce najbardziej szanowanych marek świata.
Nota 68,12 pozwoliła Fordowi wyprzedzić m.in. Oracle, Roche, Airbusa, Sharpa i ACER-a. Nieznacznie lepsze okazały się takie marki jak Xerox, LG Corporation i UPS.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: Ford Motor
Miejsce w 2013 roku: 65.
Ocena w 2013 roku: 68,12
Miejsce w 2012 roku: Poza pierwszą setką
Ocena w 2012 roku: -
By znaleźć w rankingu następną markę motoryzacyjną, znów musimy powędrować znacznie wyżej. Szwedzka marka zajęła 42. lokatę. To najbardziej spektakularny sukces wśród marek motoryzacyjnych, ponieważ jeszcze rok temu Volvo nie widniało na liście stu najbardziej szanowanych marek świata. Odświeżona gama modelowa najwyraźniej przysporzyła Szwedom sporego grona fanów (choć produkt i usługi to tylko jedna z siedmiu branych pod uwagę kategorii).
Volvo okazało się lepsze od kolejnego towaru eksportowego Szwecji - IKEI. Nota 70,05 pozwoliła też wyprzedzić takich gigantów jak The Coca-Cola Company, Siemens, Dell, FedEx czy Deutsche Lufthansa. 0,06 punktu zabrakło do zrównania się z Marriott International.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: Volvo Group
Miejsce w 2013 roku: 42.
Ocena w 2013 roku: 70,05
Miejsce w 2012 roku: Poza pierwszą setką
Ocena w 2012 roku: -
Toyota to numer dwa zestawienia najbardziej szanowanych japońskich marek motoryzacyjnych. Największy producent samochodów na świecie w 2012 roku ma bardzo silną pozycję. 37. lokata jest tożsama z ubiegłoroczną. Nie zmienił tego nawet wyraźny spadek oceny marki.
Pomiędzy Toyotą a najbardziej szanowaną motoryzacyjną marką Japonii, znalazła się tylko jedna marka - Nintendo.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: Toyota
Miejsce w 2013 roku: 37.
Ocena w 2013 roku: 70,49
Miejsce w 2012 roku: 37.
Ocena w 2012 roku: 72,77
Honda utrzymała ubiegłoroczną pozycję lidera wśród japońskich marek motoryzacyjnych, co nie zmienia faktu, że szczególnych powodów do dumy nie ma. Przyczyny są dwie - znaczny spadek w ocenie końcowej, a co za tym idzie - również znacznie słabsza lokata. W 2012 roku Honda uplasowała się nieco poniżej pierwszej dwudziestki - na 22. miejscu.
Hondę wyprzedziły takie firmy jak m.in. Pirelli, Panasonic, Nokia, Ferrero czy Bridgestone.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: Honda Motor
Miejsce w 2013 roku: 35.
Ocena w 2013 roku: 70,93
Miejsce w 2012 roku: 22.
Ocena w 2012 roku: 74,80
Na liście przygotowanej przez Reputation Institute Volkswagena trzeba szukać w ścisłej czołówce. Co prawda nie udało mu się utrzymać lokaty w pierwszej dziesiątce, ale 13. miejsce to też powód do dumy. Tym bardziej, że niemiecka marka jest numerem jeden wśród motoryzacyjnych marek nie-premium i numerem trzy na liście najbardziej szanowanych marek motoryzacyjnych na świecie.
Wysoka ocena Volkswagena (choć wyraźnie niższa niż w ubiegłym roku) pozwoliła Niemcom wyprzedzić m.in. takie marki jak Adidas Group, Samsung Electronics, Nike, Michelin i Amazon.com. Nieco zabrakło do przebicia Apple'a, Intela czy LEGO Group.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: Volkswagen
Miejsce w 2013 roku: 13.
Ocena w 2013 roku: 74,38
Miejsce w 2012 roku: 8.
Ocena w 2012 roku: 77,04
Daimler zaliczył w tym roku nieznaczny spadek z 4. na 5. miejsce. Nie zmienia to faktu, że Mercedes-Benz jest wciąż bardzo cenioną marką, o czym świadczy utrzymanie się w ścisłej czołówce. Ostatnio Mercedes zapowiedział rewolucję na rynku chińskim, przyznając się jednocześnie do błędów podczas prowadzenia kampanii wizerunkowej. Możliwe, że kroki, które ma zamiar poczynić w najbliższej przyszłości, pozwolą mu wspiąć się jeszcze wyżej.
Daimler pokonał takich gigantów jak Sony, Microsoft, Canon czy Nestle. Nieco zabrakło mu do Google, The Walt Disney Company oraz Rolexa. Tej ostatniej marce, choć niezwiązanej z motoryzacją, warto się chwilę przyjrzeć. To absolutnie największy hit tegorocznego zestawienia. I nie jest to wcale przesadą. Producent zegarków jeszcze rok temu nie załapał się do setki najbardziej szanowanych marek świata, a dziś zajmuje wysokie 3. miejsce.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: Daimler (Mercedes-Benz)
Miejsce w 2013 roku: 5.
Ocena w 2013 roku: 76,58
Miejsce w 2012 roku: 4.
Ocena w 2012 roku: 78,54
Takim sposobem dotarliśmy do absolutnego lidera rankingu - BMW. Bawarczykom jako jedynym udało się ulokować w pierwszej piątce we wszystkich siedmiu kategoriach, które składają się na ogólną ocenę. Poza tym, BMW znalazło się w pierwszej dziesiątce w dziewięciu z piętnastu krajów, w których przeprowadzono badania. Jakby tego było mało, Bawarczycy - pomimo nieznacznych spadków w ocenie końcowej - drugi raz z rzędu stanęli na samym szczycie rankingu stu najbardziej szanowanych marek. Na świecie nie ma marki bardziej renomowanej od BMW. Tak przynajmniej wynika z zestawienia Reputation Institute.
Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli
Marka: BMW
Miejsce w 2013 roku: 1.
Ocena w 2013 roku: 78,39
Miejsce w 2012 roku: 1.
Ocena w 2012 roku: 80,08
Całe zestawienie w formie pliku pdf znajdziecie tutaj.