Najbardziej szanowane marki na świecie

Amerykański Reputation Institute opublikował ranking najbardziej szanowanych marek na świecie. Wśród stu najlepszych znalazło się jedenaście marek motoryzacyjnych. Jedna z nich drugi rok z rzędu uplasowała się na samym szczycie zestawienia
Najbardziej szanowane marki na świecie Najbardziej szanowane marki na świecie Reputation Institute

Jak powstało zestawienie?

Ranking powstał na podstawie przeprowadzonych przez Reputation Institute 55 tysięcy wywiadów w 15 krajach. Rozmowy odbywały się w lutym i w marcu. Od początku roku ankietowano również 313 liderów biznesu, czyli dyrektorów firm, które znalazły się w zestawieniu.

Oceny przyznawano w siedmiu kategoriach: środowisko pracy, zarządzanie, obywatelska postawa, wyniki finansowe, przywództwo, produkty i usługi oraz innowacyjność. Zwycięzca rankingu bardzo wyraźnie wyróżnił się na tle konkurencji.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

- Firmy potrzebują, by konsumenci kupowali ich produkty, inwestorzy inwestowali, rządy pozwalały im działać, dziennikarze dawali im dobrą prasę, a pracownicy realizowali strategię. Wszyscy oni muszą zatem wiedzieć, że mogą zaufać obietnicom firmy. Oto właśnie chodzi w reputacji - powiedział Kasper Ulf Nielsen, partner Reputation Institute.

Oto jedenaście marek motoryzacyjnych, które znalazły się na liście stu najbardziej szanowanych marek na świecie.

Peugeot 508 Peugeot 508 fot. PSA

Peugeot-Citroen

Marce Peugeot-Citroen udało się poprawić ubiegłoroczny wynik. Wówczas próżno było jej szukać w pierwszej setce najbardziej szanowanych marek świata. Dziś Francuzi zajmują 93. lokatę.

Peugeot-Citroen zdobyło notę 65,04, co pozwoliło jej wyprzedzić m.in. Bacardi, GlaxoSmithKline, Fujitsu, Zarę i Lenovo Group. Przed PSA uplasowały się m.in. PepsiCo i Air France-KLM.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: Peugeot-Citroen
Miejsce w 2013 roku: 93.
Ocena w 2013 roku: 65,04
Miejsce w 2012 roku: Poza pierwszą setką
Ocena w 2012 roku: -

Peugeot 2008

Citroen DS4

Suzuki Splash Suzuki Splash fot. Michał Dek

Suzuki Motor

Mogłoby się wydawać, że Suzuki jest wyjątkowo mało aktywne w Europie. Bądźmy jednak szczerzy - to nie Stary Kontynent jest najważniejszym rynkiem zbytu tej japońskiej marki, a polityka prowadzona przez Japończyków skutkuje poprawą wizerunku na świecie, o czym świadczy badanie Reputation Institute.

85. miejsce w rankingu najbardziej szanowanych marek świata jest powodem do zadowolenia. Tym bardziej, że Japończykom udało się awansować z 88. miejsca, zajmowanego w 2012 roku.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: Suzuki Motor
Miejsce w 2013 roku: 85.
Ocena w 2013 roku: 65,53
Miejsce w 2012 roku: 88.
Ocena w 2012 roku: 67,34

Genewa 2013 - Suzuki SX4 II-gen

Suzuki GSX-R 600

Nissan Qashqai Nissan Qashqai Fot. Nissan

Nissan Motor

Nissan stanął na trzecim miejscu podium najbardziej szanowanych japońskich marek motoryzacyjnych. Tegorocznego rezultatu raczej nie uzna jednak za udany. Dlaczego? Bo w ubiegłym roku uplasował się znacznie wyżej, bo na 62. miejscu.

Nissanowi udało się wyprzedzić m.in. Bristol-Myers Squibb i Boeinga. Japończycy musieli jednak uznać wyższość m.in. General Motors Company, które uzyskało wynik o jedyne 0,03 lepszy.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: Nissan Motor
Miejsce w 2013 roku: 83.
Ocena w 2013 roku: 65,82
Miejsce w 2012 roku: 62.
Ocena w 2012 roku: 70,18

2013 Nissan Micra

Nissan Juke Nismo

Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro Fot. Chevrolet

General Motors Company

Minimalna przewaga punktowa General Motors nad Nissanem pozwoliła Amerykanom uplasować się oczko wyżej od Japończyków. W skład GM wchodzi wiele marek, które złożyły się na ocenę ogólną koncernu.

Słowo "sukces" w przypadku lokaty GM nie jest wcale przesadzone. W ubiegłym roku Amerykanom nie udało się uplasować w pierwszej setce najbardziej szanowanych marek świata. 82. miejsce jest zatem powodem do zadowolenia. Przed koncernem znalazły się m.in. Starbucks Coffee Company, H&M, Marks & Spencer Group i eBay.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: General Motors Company
Miejsce w 2013 roku: 82.
Ocena w 2013 roku: 65,85
Miejsce w 2012 roku: Poza pierwszą setką
Ocena w 2012 roku: -

Opel Cascada

Opel Zafira Tourer BiTurbo

Ford Mondeo Ford Mondeo Fot. Ford

Ford Motor

Aby dotrzeć do kolejnej marki zestawienia, musimy powędrować znacznie wyżej, bo Ford uplasował się na 65. miejscu. Co ciekawe, w ubiegłorocznym zestawieniu nie znalazł się w pierwszej setce najbardziej szanowanych marek świata.

Nota 68,12 pozwoliła Fordowi wyprzedzić m.in. Oracle, Roche, Airbusa, Sharpa i ACER-a. Nieznacznie lepsze okazały się takie marki jak Xerox, LG Corporation i UPS.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: Ford Motor
Miejsce w 2013 roku: 65.
Ocena w 2013 roku: 68,12
Miejsce w 2012 roku: Poza pierwszą setką
Ocena w 2012 roku: -

NAIAS Detroit 2013 - Ford Atlas Concept

Ford Focus ST

Volvo S60 Volvo S60 Fot. Volvo

Volvo Group

By znaleźć w rankingu następną markę motoryzacyjną, znów musimy powędrować znacznie wyżej. Szwedzka marka zajęła 42. lokatę. To najbardziej spektakularny sukces wśród marek motoryzacyjnych, ponieważ jeszcze rok temu Volvo nie widniało na liście stu najbardziej szanowanych marek świata. Odświeżona gama modelowa najwyraźniej przysporzyła Szwedom sporego grona fanów (choć produkt i usługi to tylko jedna z siedmiu branych pod uwagę kategorii).

Volvo okazało się lepsze od kolejnego towaru eksportowego Szwecji - IKEI. Nota 70,05 pozwoliła też wyprzedzić takich gigantów jak The Coca-Cola Company, Siemens, Dell, FedEx czy Deutsche Lufthansa. 0,06 punktu zabrakło do zrównania się z Marriott International.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: Volvo Group
Miejsce w 2013 roku: 42.
Ocena w 2013 roku: 70,05
Miejsce w 2012 roku: Poza pierwszą setką
Ocena w 2012 roku: -

Volvo XC60 R-Design

Volvo S60 Polestar

Toyota RAV4 Toyota RAV4 Fot. Juliusz Szalek

Toyota

Toyota to numer dwa zestawienia najbardziej szanowanych japońskich marek motoryzacyjnych. Największy producent samochodów na świecie w 2012 roku ma bardzo silną pozycję. 37. lokata jest tożsama z ubiegłoroczną. Nie zmienił tego nawet wyraźny spadek oceny marki.

Pomiędzy Toyotą a najbardziej szanowaną motoryzacyjną marką Japonii, znalazła się tylko jedna marka - Nintendo.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: Toyota
Miejsce w 2013 roku: 37.
Ocena w 2013 roku: 70,49
Miejsce w 2012 roku: 37.
Ocena w 2012 roku: 72,77

Toyota Verso

Toyota Crown Athlete (2013)

Honda Civic z pakietem Aero Pack Honda Civic z pakietem Aero Pack Fot. Honda

Honda Motor

Honda utrzymała ubiegłoroczną pozycję lidera wśród japońskich marek motoryzacyjnych, co nie zmienia faktu, że szczególnych powodów do dumy nie ma. Przyczyny są dwie - znaczny spadek w ocenie końcowej, a co za tym idzie - również znacznie słabsza lokata. W 2012 roku Honda uplasowała się nieco poniżej pierwszej dwudziestki - na 22. miejscu.

Hondę wyprzedziły takie firmy jak m.in. Pirelli, Panasonic, Nokia, Ferrero czy Bridgestone.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: Honda Motor
Miejsce w 2013 roku: 35.
Ocena w 2013 roku: 70,93
Miejsce w 2012 roku: 22.
Ocena w 2012 roku: 74,80

Acura NSX Concept II

Honda

Volkswagen Golf VII Volkswagen Golf VII Fot. Volkswagen

Volkswagen

Na liście przygotowanej przez Reputation Institute Volkswagena trzeba szukać w ścisłej czołówce. Co prawda nie udało mu się utrzymać lokaty w pierwszej dziesiątce, ale 13. miejsce to też powód do dumy. Tym bardziej, że niemiecka marka jest numerem jeden wśród motoryzacyjnych marek nie-premium i numerem trzy na liście najbardziej szanowanych marek motoryzacyjnych na świecie.

Wysoka ocena Volkswagena (choć wyraźnie niższa niż w ubiegłym roku) pozwoliła Niemcom wyprzedzić m.in. takie marki jak Adidas Group, Samsung Electronics, Nike, Michelin i Amazon.com. Nieco zabrakło do przebicia Apple'a, Intela czy LEGO Group.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: Volkswagen
Miejsce w 2013 roku: 13.
Ocena w 2013 roku: 74,38
Miejsce w 2012 roku: 8.
Ocena w 2012 roku: 77,04

Volkswagen up!

Volkswagen XL1

Mercedes E Klasa Mercedes E Klasa fot. Mercedes

Daimler (Mercedes-Benz)

Daimler zaliczył w tym roku nieznaczny spadek z 4. na 5. miejsce. Nie zmienia to faktu, że Mercedes-Benz jest wciąż bardzo cenioną marką, o czym świadczy utrzymanie się w ścisłej czołówce. Ostatnio Mercedes zapowiedział rewolucję na rynku chińskim, przyznając się jednocześnie do błędów podczas prowadzenia kampanii wizerunkowej. Możliwe, że kroki, które ma zamiar poczynić w najbliższej przyszłości, pozwolą mu wspiąć się jeszcze wyżej.

Daimler pokonał takich gigantów jak Sony, Microsoft, Canon czy Nestle. Nieco zabrakło mu do Google, The Walt Disney Company oraz Rolexa. Tej ostatniej marce, choć niezwiązanej z motoryzacją, warto się chwilę przyjrzeć. To absolutnie największy hit tegorocznego zestawienia. I nie jest to wcale przesadą. Producent zegarków jeszcze rok temu nie załapał się do setki najbardziej szanowanych marek świata, a dziś zajmuje wysokie 3. miejsce.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: Daimler (Mercedes-Benz)
Miejsce w 2013 roku: 5.
Ocena w 2013 roku: 76,58
Miejsce w 2012 roku: 4.
Ocena w 2012 roku: 78,54

Mercedes GLA Concept

Mercedes CLA 200

BMW 640d BMW 640d Fot. BMW

BMW

Takim sposobem dotarliśmy do absolutnego lidera rankingu - BMW. Bawarczykom jako jedynym udało się ulokować w pierwszej piątce we wszystkich siedmiu kategoriach, które składają się na ogólną ocenę. Poza tym, BMW znalazło się w pierwszej dziesiątce w dziewięciu z piętnastu krajów, w których przeprowadzono badania. Jakby tego było mało, Bawarczycy - pomimo nieznacznych spadków w ocenie końcowej - drugi raz z rzędu stanęli na samym szczycie rankingu stu najbardziej szanowanych marek. Na świecie nie ma marki bardziej renomowanej od BMW. Tak przynajmniej wynika z zestawienia Reputation Institute.

Ile trzeba zapłacić za nowe auto w Polsce? Tu znajdziesz ceny wszystkich modeli

Marka: BMW
Miejsce w 2013 roku: 1.
Ocena w 2013 roku: 78,39
Miejsce w 2012 roku: 1.
Ocena w 2012 roku: 80,08

Całe zestawienie w formie pliku pdf znajdziecie tutaj.

BMW X4

BMW 3 GT

Więcej o:
Copyright © Agora SA