Samochody z innej bajki - Great Wall

Great Wall, z ang. wielki mur, to nie tylko oszałamiająca budowla, którą można dostrzec z kosmosu, ale również chińska firma samochodowa, która ma w swojej ofercie bardzo przyzwoite modele. Może dlatego, że większość z nich to kopie innych samochodów?
Great Wall X200 Great Wall X200 Fot. Great Wall

Początki

Firma Great Wall została założona w 1976 roku i tak wyspecjalizowała się w produkcji aut terenowych i SUV-ów, że obecnie jest chińskim producentem numer 1 tego typu modeli. Początkowo Great Wall wytwarzał wyłącznie terenówki i inne modele do zadań specjalnych, a na samochody osobowe rzucił się dopiero w 2008 roku - wcześniej nie mógł tego robić, bo rząd chiński mu nie pozwalał (ach, ta centralnie planowana gospodarka). Teraz rząd pozwala Wielkiemu Murowi produkować auta do jazdy po utartych szlakach, więc firma z tego prawa korzysta. A co oferuje klientom w 120 krajach, w których jest obecna?

Great Wall Voleex C10 Great Wall Voleex C10 Fot. Great Wall

Voleex C10

Oto chiński klon Toyoty Yaris. Nawet silniki, które mogą pracować pod jego maską, mają tę samą pojemność, co jednostki stosowane w japońskim maluchu. Ciekawe są nazwy wersji wyposażeniowych. Dlaczego? Są bardzo aspiracyjne, w końcu Elite i Luxury kojarzą się bardziej z limuzynami, a nie z autami miejskimi.

Great Wall Voleex C20R Great Wall Voleex C20R Fot. Great Wall

Voleex C20R

To jest naprawdę, po europejsku fajny samochód. Owszem, wygląda jak Toyota Yaris, ale jest uterenowiony, co z jakiś powodów zawsze dodaje autu uroku i charakteru. Silnik? 1,5 l o mocy 105 KM. Napęd? Nie ma takiego 4x4, tylko jest taki na przednie koła, ale to w końcu crossover, a nie terenówka pełną gębą, więc nie ma problemu. Nieco wyższe zawieszenie i bojowe nadwozie wystarczą jednak, by przejechać cały Wielki Mur, gdyby tylko kierowcę naszła na to ochota.

Great Wall Florid Great Wall Florid Fot. Great Wall

Florid

Florid wygląda jak Scion xA, czyli lifestyle'owa, sprzedawana w USA wersja Toyoty Yaris pierwszej generacji. Potraktujmy więc ten model jako fajniejszą wersję malucha C10, skierowaną do tych klientów, którzy chcą się wyróżnić na chińskiej ulicy. W ofercie jest wersja miejska i wizualnie uterenowiona Cross.

Great Wall Voleex C30 Great Wall Voleex C30 Fot. Great Wall

Voleex C30

C30 to kompaktowy sedan wyposażony w silnik 1,5 l, który daje kierowcy do dyspozycji 105 KM. W ofercie znajdziemy model ze skrzynią manualną lub CVT. Nadwozie mierzy 4,5 m długości i jest miłe dla oka, czyli ani ładne, ani brzydkie. Auto przeszło wszelkie testy zezwalające na jego sprzedaż na terenie Unii Europejskiej. Kto wie, może niedługo będzie do kupienia i u nas?

Great Wall Voleex C50 Great Wall Voleex C50 Fot. Great Wall

Voleex C50

To całkiem niezła limuzyna klasy średniej. Ma prawie 4,7 m długości, nowoczesne nadwozie, silnik 1,5 l Turbo o mocy 131 KM (pierwszy chiński silnik z turbosprężarką, żeby nie było) i bogate wyposażenie (m.in. panoramiczny dach, czujniki parkowania, skórzana tapicerka, tempomat i nawigacja). Jest nieźle, co by nie mówić.

Great Wall Haval M2 Great Wall Haval M2 Fot. Great Wall

Haval M2

To jest interesujące - bezczelnie kanciasty miejski samochód w terenowym odzieniu. Z technicznego punktu widzenia w aucie nie ma nic nadzwyczajnego, ale to nie szkodzi, bo szałowe nadwozie wystarczy, byśmy polubili Havala M2.

Great Wall Haval H3 Great Wall Haval H3 Fot. Great Wall

Haval H3

Haval H3 był pierwszym terenowym chińskim autem, które w sporych ilościach trafiło do Europy (w 2006 roku do Włoch dojechało ponad 30 tys. egzemplarzy). No, nie tak do końca chińskim. Jego silnik pochodzi z Mitsubishi, nadwozie przypomina Isuzu, a płyta podłogowa to projekt Toyoty. Co jednak jest najciekawsze, Great Wall proponuje wersję przedłużoną tego modelu.

Great Wall Haval H3 Pi Great Wall Haval H3 Pi Fot. Great Wall

Haval H3 Pi

Niedługo w ofercie pojawi się przedłużony Range Rover, który będzie o kilka centymetrów dłuższy niż wersja podstawowa, więc to mało spektakularne. Great Wall idzie zdecydowanie dalej, a właściwie dłużej. O ile podstawowy model Haval (lub Hover, zależy od rynku) mierzy 4,6 m, o tyle przedłużona wersja Pi aż 6,9 m. I co najciekawsze, jest sprzedażowym numerem 1 w swojej klasie, szczególnie w Japonii, Korei Południowej, Afryce i Rosji.

Great Wall Haval M4 Great Wall Haval M4 Fot. Great Wall

Great Wall Haval M4

M4 to takie małe oszustwo - to tak naprawdę model Florid, ale z nieco innym przodem, przez który wygląda poważniej, bardziej terenowo. To wszystko przypomina sprawę z Mercedesem klasy E coupé, który pozornie jest, no cóż, Mercedesem klasy E coupé, ale pod spodem to nic innego jak klasa C.

Great Wall Haval M5 Great Wall Haval M5 Fot. Great Wall

Great Wall Haval M5

M5 to najpoważniejsza i największa terenówka Wielkiego Muru. Mierzy ona 4,7 m długości, może mieć napęd na jedną lub dwie osie, a pod maską pracuje silnik benzynowy lub wysokoprężny. M5 spełnia europejskie standardy technicznej przyzwoitości, ale jak na razie nie namieszał w naszej części świata.

Great Wall Haval M6 Great Wall Haval M6 Fot. Great Wall

Great Wall Haval M6

M6 to kolejny duży SUV, ale tym razem o nowocześniejszym nadwoziu. Nie ma chyba przesady w stwierdzeniu, że gdyby dołożyć mu znaczek Hyundaia, Kii lub Mazdy, to nikt by nie poznał, że to chińska bryka, prawda? M6 wygląda naprawdę przyzwoicie.

Great Wall Deer Great Wall Deer Fot. Great Wall

Great Wall Deer

Deer to Toyota Hilux z zamierzchłych czasów i przy okazji najpopularniejszy pikap w Chinach. Dostępny jest w kilku wersjach nadwoziowych (od krótkiej po bardzo długą) i wcale nie jest jedynym pikapem firmy Great Wall.

Great Wall Wingle Great Wall Wingle Fot. Great Wall

Great Wall Wingle

Jest jeszcze Wingle, który jest ładniejszy, nowocześniejszy i bardziej współczesny (zadebiutował w 2006 roku) niż Deer. Wingle mierzy ponad 5 m, może mieć napęd na tylne lub cztery koła, a pod jego maską pracuje silnik benzynowy lub klekot z systemem common rail. Tak, Chiny są już technologicznie bardzo zaawansowane w kwestii silników, skoro mają common rail.

Więcej o: