Top 10 | Najciekawsze deski rozdzielcze

Nie każda deska rozdzielcza jest tak funkcjonalna, jak ta z Golfa (dowolnej generacji), ale nie każda jest też tak... toporna i nudna. Oto dziesięć rozwiązań, które zapisały się w naszej pamięci i zasługują na wyróżnienie
K.I.T.T. Knight Rider K.I.T.T. Knight Rider K.I.T.T. z filmu Knight Rider

Wprowadzenie

Deska rozdzielcza, jak sama nazwa wskazuje, początkowo budowana była z płaskiego kawałka drewna, w którym montowano wskaźniki i przełączniki. Wraz z rozwojem produkcji drogie drewno zastąpiono stalą, często lakierowaną pod kolor nadwozia. Różnego rodzaju ozdoby sprawiły, że "deski" z tego okresu należą do najładniejszych. W latach 60. coraz powszechniej zaczęto używać tworzyw sztucznych, które uznano za łatwiejsze w obróbce, a z czasem także bezpieczniejsze w razie kolizji. Dziś to właśnie plastik króluje we wnętrzach aut, ale sęk w tym nie z czego, ale jak zaprojektuje się ten element.

W pierwszym odcinku przedstawiamy rozwiązania, które zapisały się w naszej pamięci. Przyczyną uwzględnienia mogła być innowacyjność, niespotykana stylistyka, czy rozwiązanie, jakiego dziś już się nie stosuje. W kolejnych odcinkach przedstawimy najciekawsze kreacje z aut zabytkowych, nowych i z prototypów.

Pontiac - ogłoszenia

Citroen CX Citroen CX Citroen CX

Citroen CX

Citroen CX w momencie debiutu był nie lada sensacją. Oczywiście już nie powalił wszystkich na kolana, jak jego poprzednik DS, ale i tak wniósł do świata motoryzacji powiew świeżości i kilka nowinek technologicznych, jak choćby wklęsłą tylną szybę. We wnętrzu na kierowcę czekała jednoramienna kierownica, a nad nią zestaw instrumentów pokładowych w kształcie dysku. Wskaźniki też nie były klasyczne, prędkość m.in. odczytywało się z "bębna". Podobne rozwiązanie zastosowano w pierwszej serii Citroena BX.

Problemem była jakość wykończenia pierwszych CX-ów. Właściciele narzekali na odpadające elementy wnętrza, na szczęście poprawiono to dość szybko. Druga seria była już wolna od tego typu wpadek.

Citroen CX

Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda

Fiat Panda

Prostota, prostota i jeszcze raz prostota. Panda zastąpiła w ofercie Fiata model 126. Założenia był proste. Panda ma być możliwie jak najtańszym samochodem. Dlatego reflektory były prostokątne, przednia szyba płaska, a konstrukcja uproszczona do granic możliwości. To jednak nie oznaczało, że samochód pozbawiony był praktycznych rozwiązań. Rewelacyjnym pomysłem, niestety tylko dla palaczy, była popielniczka umieszczona w dolnej części deski rozdzielczej. Można ją było przesuwać od lewych drzwi do prawych w zależności od tego, gdzie akurat była potrzebna. Można też było dokupić sobie drugą popielniczkę i korzystać z obydwu. Podobne rozwiązanie przeszczepiono do pierwszej serii Uno, tam popielniczka "jeździła" od zegarów do prawych drzwi.

Złota era dla palaczy minęła bezpowrotnie. Dziś za popielniczkę w samochodzie trzeba niejednokrotnie dopłacić, co w rzeczonych latach 80. było nie do pomyślenia.

Fiat Panda

Używane: Fiat Panda (2003-2011) - opinie Moto.pl

Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo

Fiat Tipo/Tempra

Lata 80. to także fascynacja elektroniką. Nie mogło jej zabraknąć w motoryzacji. Ale nie mówię teraz o zyskujących na popularności wtryskach paliwa, a o wskaźnikach. Fiat Tipo i jego trójbryłowe rozwinięcie Tempra, były oferowane z klasycznymi lub elektronicznymi wskaźnikami. Nie był to pierwszy samochód ze zdigitalizowaną deską, ale bodaj najpopularniejszy w Europie.

Czy to dobrze, czy źle, wskaźniki elektroniczne nie przyjęły się. Dopiero teraz, gdy do użytku wchodzą ekrany ciekłokrystaliczne jest szansa na odejście od klasycznych zegarów.

Fiat Tipo

Używane: Fiat Marea (1996-2002) - opinie Moto.pl

Fiat Multipla Fiat Multipla Fiat Multipla

Fiat Multipla

Poszukujecie oryginalności? Fiat Multipla sprzed liftingu to jeżdżąca indywidualność. Nie każdemu się podoba, a w zasadzie mało komu wydaje się ładna, ale ma inne zalety. Po pierwsze mieści sześć osób, po drugie ma opinię samochodu mało awaryjnego. Przynajmniej jak na Fiata. A co z deską? Ta wygląda jakby była zaprojektowana przez dziecko, które właśnie dostało pierwszy w swoim życiu zestaw kredek. Albo przez absolwenta ASP. Innymi słowy jest zaprzeczeniem porządku, do jakiego przywykliśmy.

Fiat Multipla

Ford Focus Ford Focus Ford Focus

Ford Focus

Pierwszy Focus był przełomem w stylistyce samochodów Forda. Dotyczyło to całego samochodu. New Edge, jak nazwano nowy język stylistyczny, odznaczał się dużą ilością łuków oraz opływową sylwetką. Wnętrze nie odbiegało od nadwozia, kształt deski pełen był miękkich łuków. Dziś nie robi to już takiego wrażenia, ale w 1998 roku świat motoryzacji był pod dużym wrażeniem.

Ford Focus

Honda Civic Honda Civic Honda Civic

Honda Civic

Ósma generacja Civica w wersji hatchback to odważnie stylizowane auto. Widać to także we wnętrzu, gdzie kierowcę otacza nowoczesna, wręcz futurystyczna deska rozdzielcza. Za kierownicą Civica można było się poczuć, jakby pilotowało się lekki statek kosmiczny. Nie dziwi więc, że ta generacja kompaktowej Hondy zyskała przydomek "UFO".

Honda Civic

Honda Prelude Honda Prelude Honda Prelude

Honda Prelude

Szerokie deski rozdzielcze ze wskaźnikami rozciągniętymi na pół szerokości auta znane są z samochodów amerykańskich, ale te rzadko do nas docierały. W Europie przykładem takiego rozwiązania była przedostatnia generacja Hondy Prelude.

Honda Prelude

Fabryczni tunerzy | Honda Type R

Lancia Trevi Lancia Trevi Lancia Trevi

Lancia Trevi

Włosi potrafią zaskoczyć oryginalnym pomysłem. Do takich można zaliczyć deskę rozdzielczą w mało u nas znanym modelu Lancia Trevi. Kontrolki rozproszono po jej środkowej części, a każda zatopiona była w swojej własnej "jaskini".

Lancia Trevi

Renault Espace Renault Espace Renault Espace

Renault Espace

Renault Espace III generacji odszedł od konwencjonalnego wnętrza. Zegary powędrowały na środek deski rozdzielczej, gdzie nieśmiało wychylały głowę znad kratek nawiewu, ale to nie jedyny element wart uwagi. Poniżej, na samym środku wygospodarowano ogromny schowek, co w dużym rodzinnym minivanie można odnotować jedynie na plus.

Renault Espace

Rover 3500 Rover 3500 Rover 3500

Rover SD1

Rover SD1, sprzedawany pod oznaczeniem 3500, to bardzo duży, ale też i udany samochód (niestety niezbyt trwały). Potwierdzeniem może być tytuł Car Of The Year na rok 1977. To co zwróciło naszą uwagę to uniwersalność deski rozdzielczej. Niezależnie od tego, po której stronie montowano kierownicę deska była taka sama. Posiadała otwory umieszczone symetrycznie po obu stronach i jeśli auto było kierowane na kontynent z prawej strony otwór na kolumnę kierowniczą zamieniał się w otwór nawiewu. W wersji brytyjskiej było odwrotnie. Zestaw wskaźników był uniwersalny.

Rover 3500

Więcej o:
Copyright © Agora SA