Zgodnie z tradycj±, w pierwszych dniach salonu samochodowego w Nowym Jorku og³aszani s± laureaci plebiscytu Word Car of the Year. Nie inaczej by³o i w tym roku. W przeciwieñstwie do europejskiej nagrody COTY, tutaj zwyciêzców jest a¿ czterech. A to dlatego, ¿e miêdzynarodowe jury, sk³adaj±ce siê z ponad 60 dziennikarzy motoryzacyjnych z ca³ego ¶wiata, oprócz tytu³owego Samochodu Roku wybiera tak¿e najlepsze auto sportowe, najlepszy samochód ekologiczny oraz auto o najbardziej uwodzicielskim wygl±dzie. Poznajcie laureatów tegorocznych World Car of the Year
ZOBACZ TAK¯E:
Modny SUV Range Rovera przyci±ga nagrody jak magnes. Trudno zliczyæ, ile trofeów Evoque zgarn±³ od momentu premiery, ale jest ich z pewno¶ci± grubo ponad setka. North American Truck of the Year (Stany Zjednoczone), Best Production Design (Czechy), Most Exciting Car for 2011 (Wielka Brytania), Golden Steering Wheel Award for Best SUV (Austria), SUV of the Year Award 2011 (Stany Zjednoczone), Design Trophy (Francja), Best SUV 2012 (Brazylia), Car of the Year (Nowa Zelandia) czy tytu³ Samochodu Roku przyznany przez brytyjski magazyn Top Gear to tylko kilka przyk³adów z d³uuugiej listy nagród. Samochodem Roku 2011 wybrali Evoque'a tak¿e czytelnicy Moto.pl.
Teraz w siedzibie brytyjskiej firmy trzeba bêdzie zrobiæ na pó³ce miejsce dla kolejnego pucharu - apetyczny SUV Range Rovera zosta³ bowiem laureatem nagrody 2012 World Car Design, przyznawanej najpiêkniejszemu autu roku. Projektantów Range Rovera, po raz kolejny musi rozpieraæ duma. Tym bardziej, ¿e w fina³owym pojedynku Evoque pokona³ designerskie auto ze stajni Citroena, czyli model DS5.
Ci z Was, którzy bardziej od apetycznego wygl±du auta ceni± frajdê jak± daje ono z jazdy, z pewno¶ci± czekaj± na kolejny werdykt. Sportowym Samochodem Roku wybrano...
ZOBACZ TAK¯E:
Ciekawe, kto z Was obstawia³ taki werdykt? Nie mamy w±tpliwo¶ci, ¿e najnowsze wcielenie 911-ki potrafi dawaæ niesamowit± rado¶æ z jazdy, ale w walce o tytu³ Sportowego Samochody Roku musia³o zmagaæ siê z wyj±tkowo silnymi przeciwnikami. Oprócz Porsche, do fina³owej trójki zakwalifikowa³y siê przecie¿ Lamborghini Aventador LP 700-4 oraz McLaren MP4-12C.
Nowa 911-ka zaimponowa³a jury potê¿n± dawk± nowych technologii i ryzykownymi, acz celnymi, posuniêciami stylistycznymi. Dziennikarze docenili równie¿ fakt, ¿e przy tym wszystkim in¿ynierom uda³o siê poprawiæ - i tak ju¿ wspania³e - w³a¶ciwo¶ci jezdne auta i zachowaæ sportowego ducha niemieckiego coupe.
Je¶li chcecie dowiedzieæ siê wiêcej na temat nowego Sportowego Samochody Roku - zapraszamy do przeczytania artyku³u Salon Frankfurt 2011 | Nowe Porsche 911 oraz naszego testu Porsche 911 | Pierwsza jazda.
Je¶li jednak gardzicie sportowymi autami, bo maj± negatywny wp³yw na ¶rodowisko naturalne, z pewno¶ci± zechcecie przej¶æ do kolejnego slajdu. Ekologicznym Samochodem Roku jest...
ZOBACZ TAK¯E:
Wybierz najlepsz± generacjê 911-ki
Przyzwyczaili¶my siê, ¿e w kategorii Ekologia zwyciê¿aj± konstrukcje, które tak naprawdê nie maj± szans zdobyæ du¿ej czê¶ci rynku, ale s± na tyle oryginalne, przysz³o¶ciowe i wizjonerskie, ¿e... po prostu nie sposób ich nie nagrodziæ. Jurorzy WCOTY postanowili jednak pój¶æ pod pr±d i Zielonym Samochodem Roku wybrali auto ca³kiem zwyczajne, w którym zamiast drogich, kosmicznych technologii postawiono na rozwi±zania dobrze znane i sprawdzone, tyle ¿e doprowadzone do sensownych granic efektywno¶ci. Smakiem musieli siê zatem obej¶æ szefowie Forda, a w siedzibie Peugeota zapewne da³ siê wczoraj s³yszeæ g³o¶ny jêk zawodu, bo to nie elektryczny Focus, ani hybrydowe 3008, ale Mercedes S 250 CDI BlueEFFICIENCY zosta³ wybrany najlepszym autem w kategorii eco.
Czym sobie zas³u¿y³ na to miano? Producent zarzeka siê, ¿e - napêdzana czterocylindrowym dieslem o pojemno¶ci 2,1 litra - limuzyna zu¿ywa ¶rednio nieca³e 6 litrów na ka¿de 100 przejechanych kilometrów. Ekologiczna eska jest przy tym wystarczaj±co dynamiczna. Moc 204 KM i równe 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego wystarczaj±, by rozpêdziæ auto do setki w 8,2 sekundy, a osi±gn±æ prêdko¶æ maksymalna równ± 240 km/h.
Na deser zostawili¶my sobie najwa¿niejszego laureata. Panie i Panowie, ¦wiatowym Samochodem Roku 2012 wybrano...
ZOBACZ TAK¯E:
Pierwsze wzmianki o miejskim mikrusie Volkswagena pojawi³y siê jeszcze w 2008 roku. Od tego czasu, niemiecki producent stopniowo rozwija³ i dopracowywa³ projekt, jednocze¶nie wyczekuj±c odpowiedniego momentu do wprowadzenia auta na rynek. Wygl±da na to, ¿e wybra³ doskonale, bo to w³a¶nie Volkswagen Up! zosta³ wybrany ¦wiatowym Samochodem Roku 2012. Za co miêdzynarodowe jury doceni³o niemieckiego malucha?
Decyzja WCOTY nie powinna byæ wielkim zaskoczeniem. Ju¿ w ci±gu pierwszych miesiêcy sprzeda¿y, Up! zaj±³ czo³ow± pozycjê w¶ród aut po raz pierwszy rejestrowanych w Niemczech. Od organizacji Euro NCAP maluch otrzyma³ maksymaln± notê piêciu gwiazdek oraz dodatkowe wyró¿nienie "Advanced Award" za funkcjê awaryjnego hamowania w mie¶cie, a renomowany instytut designu iF wyró¿ni³ najmniejszego Volkswagena z³ot± "iF Design Award". Maluch przegra³ co prawda w europejskim plebiscycie Car of the Year, ale wczorajsze zwyciêstwo w konkursie WCOTY z pewno¶ci± os³odzi gorycz tamtej pora¿ki.
Bartosz Siñczuk
ZOBACZ TAK¯E: