TOP 5 | Terenówki za 10 tys. zł

Czy za 10 tys. zł można mieć podwyższony prześwit, napęd na cztery koła i możliwość kontynuowania jazdy nawet wtedy, gdy utwardzona droga już dawno się skończyła? Można, co udowodnimy na przykładzie pięciu terenówek za mniej niż 10 tys. zł
Land Rover Freelander Land Rover Freelander Fot. Land Rover | Land Rover Freelander

Budżet

Oczywiście przy takim budżecie nie ma co liczyć na wystrojone w chromy i wyposażone w wodotryski crossovery z najwyższej półki czy inne współczesne twory takie jak uterenowione coupé czy wszelkiej maści terenówki na niby, coraz popularniejsze w ostatnich latach. Zamiast tego możemy kupić wytrzymałe, przyjemnie oldschoolowe auto z napędem 4x4, które daje radę tam, gdzie wiele nowych, groźnie wyglądających aut terenowych z elektronicznymi mózgami szybciutko się poddaje.

 

TOP 5 | Niezniszczalne

TOP 5 | Sposoby na obniżenie wagi

Suzuki Samurai Suzuki Samurai Fot. Suzuki | Suzuki Samurai

Suzuki Samurai

Samurai rozpoczął swoją karierę jak auto typu kei, czyli malusieńka terenóweczka z niezauważalnym silniczkiem stworzona z myślą o zakorkowanej Japonii. Z czasem auto minimalnie urosło i doczekało się większych silników, więc trafiło do innych części świata. Za około 9 tys. zł można kupić drugą generację tego modelu z lat 90., czyli środkowego okresu produkcji (samochód wyjeżdżał z fabryk od 1981 do 1998 roku). Samurai jest lekki, zwinny i wytrzymały, więc jeśli potrzebujesz lekkiej, zwinnej i wytrzymałej terenówki za mniej niż 10 tys. zł, to, no cóż, już nie musisz szukać dalej.

 

TOP 5 | Niezniszczalne

TOP 5 | Sposoby na obniżenie wagi

Opel Monterey Opel Monterey Fot. Opel | Opel Monterey

Opel Monterey

Za Opla Monterey z 1992 roku trzeba zapłacić około 8 tys. zł. Czy warto? Ten Opel to tak naprawdę nie Opel, ale Isuzu Trooper, który sprzedawany był również jako Honda, Acura i Holden. Prawdziwy światowiec, ot co. Monterey urzeka swoją terenową oldschoolowością - na przykład w modelach z pierwszych lat produkcji (1992 - 1998) trzeba się zatrzymać, by załączyć napęd na cztery koła. Jakież to rozkoszne w swojej  nienowoczesności! W ofercie były wersje 3- i 5-drzwiowe mieszczące 5 lub 7 osób. Silniki benzynowe to jednostki sześciocylindrowe, diesle natomiast mają cztery cylindry. Solidna rama i mocna konstrukcja sprawiają, że Monterey to dzielny zawodnik, jeśli idzie o podbój offroadu.

 

TOP 5 | Niezniszczalne

TOP 5 | Sposoby na obniżenie wagi

Daewoo Musso Daewoo Musso Fot. Daewoo | Daewoo Musso

Daewoo Musso

Musso ze znaczkiem Daewoo lub Ssangyonga (nie wnikajmy, jak do tego doszło, historia koreańskiej motoryzacji to skomplikowana sprawa) można mieć za około 8 tys. zł. Co ciekawe, mówimy o modelu z 2000 roku, więc to prawie nówka sztuka. Musso może i piękne nie jest, ale, co za ironia, wygrało kiedyś nagrodę za udany, nowoczesny design. Jeśli więc zamierzacie ten model sprzedać, pochwalcie się tym, pewnie przekonacie niezdecydowanego nabywcę. Możecie też wspomnieć o tym, że Musso wygrało kiedyś rajd w Egipcie i do dnia dzisiejszego produkowane jest w Iranie i Rosji. Możecie o tym mówić, jasne, ale do wyobraźni kupującego i tak najbardziej przemówi fakt, że pod maską tego auta pracuje jeden z silników Mercedesa - benzynowy może mieć cztery lub sześć cylindrów, a wysokoprężny dysponuje pięcioma. Mówiłem, że koreańska motoryzacja to skomplikowana sprawa?

 

TOP 5 | Niezniszczalne

TOP 5 | Sposoby na obniżenie wagi

Land Rover Freelander Land Rover Freelander Fot. Land Rover | Land Rover Freelander

Land Rover Freelander

Jak mowa o terenówkach, to nie może zabraknąć Land Rovera. Nasz budżet pozwala wyłącznie na zakup pierwszej generacji najmniejszego modelu tej marki - Freelandera, produkowanego od 1997 do 2006 roku. Egzemplarze z pierwszych lat produkcji  kosztują około 9 tys. zł. Pamiętajmy, że swego czasu Freelander był najpopularniejszą małą terenówką Europy. Dostępny był w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej z silnikami R4 i V6. Jeden z nich (turbodiesel 2,0 l oferowany w latach 2000-2006) był produkcji BMW, a jakże!

 

TOP 5 | Niezniszczalne

TOP 5 | Sposoby na obniżenie wagi

Łada Niva Łada Niva Fot. Łada | Łada Niva

Łada Niva

W doborowym towarzystwie tanich terenówek gwiazdą numer 1 jest Łada Niva. W miarę nowy egzemplarz (to ważne, bo Niva narodziła się w 1977 roku i wciąż żyje) można mieć za 6 tys. zł. Niva w zamyśle projektantów miała być hybrydą Renault 5 i Land Rovera i taka jest ? tania, bezpretensjonalna, właściwie niezniszczalna. Nie ma na pokładzie żadnych luksusów i trzyma formę lepiej niż amerykańskie celebrytki, więc jest godna polecenia. To pewna, radziecka technologia. Tym autem można albo śmigać po niezdobytych terenach i wyrwać jeszcze trochę naturze w imię rozwoju naszej cywilizacji, albo po prostu szpanować na mieście. Gwarantujemy, że za kierownicą Nivy zrobicie większe wrażenie na dziewczynach lub chłopakach niż ci wszyscy kierowcy w terenówkach za kilkaset tysięcy złotych.

Filip Otto

 

TOP 5 | Niezniszczalne

TOP 5 | Sposoby na obniżenie wagi

Więcej o: