Euro NCAP testuje AEB, czyli systemy awaryjnego hamowania

Systemy awaryjnego hamowania pojawiają się w coraz większej ilości samochodów, ale nie wszystkie działają tak samo. Euro NCAP sprawdziła pierwszych osiem modeli przed rozpoczęciem testów na szerszą skalę w przyszłym roku

Czym jest system AEB?

AEB (Autonomous Emergency Braking) to system awaryjnego hamowania. Uruchamia się, gdy nasz samochód wykryje przeszkodę przed maską, a kierowca nie reaguje. W zależności od prędkości z jaką się poruszamy system zatrzyma pojazd, lub go spowolni ograniczając skutki kolizji.

Euro NCAP podzieliło testy na dwie kategorie. Pierwsza to warunki miejskie z niskimi prędkościami (Low-Speed City Systems - do 50 km/h) i pozamiejskie z większymi prędkościami (High-Speed Inter-Urban Systems - do 80 km/h). Obydwa mają funkcje ostrzegania przed zderzeniem i automatycznego hamowania.

Każdy system oceniany jest w skali ocen 0-3, co przekłada się na oceny:

Dobry (Good)
Dostateczny (Adequate)
Mierny (Marginal)

Fiat 500L Fiat 500L fot. Euro NCAP

Fiat 500L - City Brake Control

W Fiacie 500XL system AEB nazywa się City Brake Control. Euro NCAP przetestowało go w warunkach miejskich, a ocena końcowa wyniosła 1,9 punktu (dostateczny). Na niski wynik wpłynął brak reakcji systemu przy próbie z prędkością 30 km/h.

Ford Focus Ford Focus fot. Euro NCAP

Ford Focus - Active City Stop

Ford Focus to kolejny model w którym system AEB (Active City Stop) działa wyłącznie przy niskich prędkościach. Próby przeprowadzone z prędkością powyżej 20 km/h zakończyły się kolizją. Euro NCAP oceniło działanie systemu na 1,7 punktu (dostateczny).

Honda Civic Honda Civic fot. Euro NCAP

Honda Civic - Collision Mitigation Brake System

Honda nazywa swój system Collision Mitigation Brake System. Był on oceniany wyłącznie w kategorii pozamiejskiej. Każde próba kończyła się kolizją niezależnie od prędkości. Stąd ocena końcowa to 0,44 punktu (mierny).

Mercedes-Benz E klasa Mercedes-Benz E klasa fot. Euro NCAP

Mercedes E klasa - PRE-SAFE Brake

PRE-SAFE Brake to zdecydowany zwycięzca tego testu. W obydwu przypadkach (warunki miejskie i pozamiejskie) system ani razu nie dopuścił choćby do lekkiego kontaktu za każdym razem zatrzymując pojazd przed przeszkodą. Oceny Euro NCAP to odpowiednio 3,0 i 2,7 punktu (dobry). To najlepszy wynik w tym teście.

Mitsubishi Outlander Mitsubishi Outlander fot. Euro NCAP

Mitsubishi Outlander - Forward Collision Mitigation

Forward Collision Mitigation oferowane przez Mitsubishi także było oceniane w obydwu przypadkach (warunki miejskie i pozamiejskie) otrzymując odpowiednio oceny 2,1 (dobry) i 1,9 punktu (dostateczny). Przy prędkościach powyżej 50 km/h kierowca może liczyć jedynie na zredukowanie prędkości przed zderzeniem.

Volkswagen Golf Volkswagen Golf fot. Euro NCAP

Volkswagen Golf - Front Assist

Front Assist Volkswagena oceniany był w symulowanych warunkach pozamiejskich. Z każdej próby wyszedł obronną ręką otrzymując od Euro NCAP 2,2 punktu (dobry).

Volvo XC60 Volvo XC60 fot. Euro NCAP

Volvo XC60 - City Safety

XC60 nie jest już młody i jego system City Safety był jednym z pierwszych na rynku. Potrafi reagować tylko przy niskich prędkościach. W teście Euro NCAP w jednym przypadku dopuścił do kolizji i otrzymał ocenę 1,9 punktu (dostateczny).

Volvo V40 Volvo V40 fot. Euro NCAP

Volvo V40 - City Safety & Collision Warning

V40 to najnowsze dziecko Volvo i jest wyposażone w najnowszą wersję systemu o pełnej nazwie: City Safety & Collision Warning with Full Auto-Brake. W obydwu środowiskach poradził sobie dobrze otrzymując 2,9 punktu (w mieście) i 2,6 punktu (w warunkach pozamiejskich), co przekłada się na ocenę dobrą.

Więcej o:
Copyright © Agora SA